Hej!

Min kyl/frys (Electrolux ERF3700X) lade hastigt och lustig av igår efter att jag öppnat den för att lägga in matvaror. Den började plötsliga att tappa i temperatur, ända tills larmet började att tjuta. Nu när jag sätter på den orkar den ner max ett par grader i temperatur.

Samma sak hände för ca två veckor sedan, men då räckte det med att starta om den. Nu verkar den ha gett upp helt.

Jag har noterat att fläkten fungerar och kan inte se några tecken på läckage (ingen vätska). Dock blir den mycket varm i partiet mitt på enheten, dvs. under kylen men över frysen. Jag skruvade bort luckan som finns i bakre delen av frysen och såg att det nedre av de två rören var täckt av flera cm tjockt lager av frost, trots att den nyligen är avfrostad, medan det övre röret var ganska varmt.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
 
  • Bild på rör i en frysenhet, nedre röret med tjockt lager frost och det övre är varmt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
som vanligt...
ett tecken på köldmedelsbrist
 
electroluxaren skrev:
som vanligt...
ett tecken på köldmedelsbrist
Tack för svar! Du verkar veta vad du pratar om. Men det låter med andra ord som att kylen är ganska rökt.
 
A
Det finns lite man kan göra som att fylla om systemet och se vad som händer och därefter trycka i reparation på burk.
 
electroluxaren skrev:
Det finns lite man kan göra som att fylla om systemet och se vad som händer och därefter trycka i reparation på burk.
Har upptäckt att frysen fungerar felfritt när inte kylen är på. Om båda enheterna är påslagna samtidigt orkar ingen av dem ner i temperatur. Bekräftar ju iofs att det skulle kunna vara kylmedelsbrist, men om det var en läcka borde väl inget fungera överhuvudtaget?
 
A
Beror på hur mycket som läckt ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.