Som rubriken lyder så har jag ett litet 75kvm hus med stenkällare och trähus ovanpå. Vi bor på en sluttande tomt och skulle vilja bygga ut enbart källaren, sen ovanpå det ha ett altandäck.
Min fråga är då om detta skulle kunna vara möjligt? Att få källartaket tätt så vatten som rinner genom altanen inte tränger in.
 
R
Inget är omöjligt , med betongvalv eller trä , för att var säker på att vatten inte tränger igenom är det nog bäst att ta in en riktig asfaltsgubbe ( som pysslar med tätskikt )
Vanlig asfaltspapp ger sig med tiden , bör vara något i stil med petunimatta som varmförlägges
 
R rävlyan skrev:
Inget är omöjligt , med betongvalv eller trä , för att var säker på att vatten inte tränger igenom är det nog bäst att ta in en riktig asfaltsgubbe ( som pysslar med tätskikt )
Vanlig asfaltspapp ger sig med tiden , bör vara något i stil med petunimatta som varmförlägges
Tanken är att mura upp med lecablock isåfall. Ja asfalt kanske är ett bra material som tätskikt ovanpå. Kommer ha tak ovanpå altandäcket så blir ju inga rikliga mängder som komma regna in, utan enbart det som skvätter in från sidorna. Men de bör ju va tätt under oavsett.
 
R
Oavsett byggsätt så är klassen på det UTOMHUS och då bör det tagas hänsyn till det i tätförhållande
 
tommib
Hamnar det ovanför markytan? Svetsad takpapp kan också vara ett alternativ i så fall, som man gör på låglutande tak. Altanens bärlinor läggs sedan på pappen. Det gäller dock att se till att vattnet kan rinna ut någonstans.

Edit: eller är det det den där petunimattan är?
 
tommib tommib skrev:
Hamnar det ovanför markytan? Svetsad takpapp kan också vara ett alternativ i så fall, som man gör på låglutande tak. Altanens bärlinor läggs sedan på pappen. Det gäller dock att se till att vattnet kan rinna ut någonstans.

Edit: eller är det det den där petunimattan är?
Understa 40cm på källaren kanske hamnar under mark. men taket blir på ca. 2m ovan mark. Jaha, det ska jag undersöka också. Tänker att man kan ha en liten sluttning på taket utåt sett, så får man justera det för bärlinorna sen.. Då kan vattnet rinna åt rätt håll. Har googlat petunimatta men hittar inget som heter så?

Har hittat något som heter Resitrix nu, något kompositgummibaserat tätskikt som verkar vara avsett för såna här grejer. Inget ni känner till?
 
tommib
Aldrig hört. Jag skulle som sagt kolla med en takfirma, de har lösningar för låglutande tak som är standard (vilket försäkringsbolaget gillar). De ha också lösningar för hur man ansluter mot befintlig konstruktion.

Har du tänkt att göra det själv? Det går säkert, men är nog ganska noga att få tätt och bra, du vill inte behöva riva allt för att det läcker in vatten.
 
R
tommib tommib skrev:
Aldrig hört
Man får höra och lära sig något nytt varje dag
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Det är då man vet att det är en bra dag :)
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.