När vi flyttade på frysboxen i källaren idag upptäckte vi att det har läckt vatten under den, och parketten har svällt upp till en bubbla under frysen.
Jag har ännu inte hunnit hitta orsaken än, men när jag sökte på golvskydd/droppskyddsbricka/frysunderlägg så hittar jag bara skydd för stående skåp. Frysboxen är 140x70 och det största jag funnit är 120x60, dvs ett stående dubbelskåp. Nån som vet var man kan hitta skydd för boxar?

Om nån har förslag på hur vi kan åtgärda vattenläckaget också så är jag idel öra. Det är en Siemens WHM3911, max fem år gammal. Det verkar som att det är värst under vänstra halvan, vilket också är den del som står mot ett innerhörn av väggen.
 
Eftersom frysboxar normalt sett står direkt på betonggolvet i ett utrymme med avlopp har det väl inte ansetts behövas. Det är väl kondensvatten? Det ska inte vara parkett i en matkällare....
 
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom frysboxar normalt sett står direkt på betonggolvet i ett utrymme med avlopp har det väl inte ansetts behövas. Det är väl kondensvatten? Det ska inte vara parkett i en matkällare....
Nä, de argumenten köper jag inte. Om man förväntar sig att produkten ska läcka vatten så skulle det ha stått i installationshandboken och antal hus som byggs med matkällare idag är så liten att frysboxen skulle vara en nischprodukt om den endast var avsedd för såna.
Kondensvatten brukar samlas upp i en behållare nånstans, men jag har inte hittat den än.
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Ovanpå kompressorn brukar tråget väl bo?
 
  • Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Det skall väl inte komma nåt vatten ur en frys, om den inte är självavfrostande. Är det kondens pga dålig isolering eller har strömmen varit av vid något tilfälle?
 
K Keld skrev:
Det skall väl inte komma nåt vatten ur en frys, om den inte är självavfrostande. Är det kondens pga dålig isolering eller har strömmen varit av vid något tilfälle?
Den är inte självavfrostande, och något tråg finns heller inte ovanpå kompressorn. Kompressorn är faktiskt stort sett det enda som finns i det enda utrymme man kan komma åt utan att bända bort plåtarna.
Strömavbrott har vi väl haft nån gång, men sällan särskilt långa och inte de senaste dagarna. Det fanns blöta fläckar på golvet när vi flyttade frysen, så det måste vara något som pågår kontinuerligt. Såvida inte vattnet skvalpade ut ur något okänt utrymme under frysen när vi flyttade den förstås.
 
A
Säkert kondens från undersidan på boxen, hög luftfuktighet och dålig ventilation.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om det inte finns något tråg för kondensvatten är det inte så konstigt att det är blött under tänker jag?

Har googlat lite och det verkar vara som jag sade förut: frysboxar är avsedda att stå på golv som tål lite kondensfukt. Det finns rent av ett par modeller som gör reklam för att de har ett nytt innovativt kondensskydd som gör att de kan placeras var man vill.
 
Fast all kondens i en frys fryser, den behöver inte avdunsta.
 
Det verkar vara kondens under frysen som är problemet, iaf är det där vattnet samlas innan det droppar ned på golvet. Det verkar heller inte finnas några droppskydd att köpa till frysboxar, något Anna_H också är inne på. Electroluxaren kan mycket väl ha rätt, vilket betyder att jag måste fixa ett droppskydd själv, för en avfuktare skulle avfukta hela grannskapet eftersom det är öppen trappa mellan källare och övriga huset.
Jag funderade först på att köpa två droppskydd, ett 90- och ett 60-cm, klippa av ena gaveln på båda och limma ihop dem, men så kom jag att tänka på platonmattor. Nog borde man kunna konstruera ett droppskydd av såna, som dessutom skulle få golvet under frysen att andas lite lättare?
 
Platonmattan är en god ide men jag tror att vattnet kommer att lägga sig i groparna. Ett annat alternativ är att göra ett golvskydd under boxen av våtrumsmatta som man drar upp lite på väggen bakom boxen. Mattan kan ligga löst på golvet.
 
En frysbox har ju en hel balja, så skydd för att det ska komma vatten inifrån som på en stående kyl eller frys finns väl inte.

Sen håller jag med dem som säger att frysboxar inte är till för att stå på trägolv, men det borde du väl kinna hantera med en tillskuren bit lenoleummatta under eller vad som helst. Förslagsvis med en silikonsträng i bakkant och på sidorna så att eventuellt vatten rinner framåt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Valchromat liknar de gamla eternitfönsterbrädorna, undrar om de dyker upp i en rädd tråd här om 30 år? ;)
 
Själva poängen med platonmattan var att vattnet SKA lägga sig i groparna. Jag vill inte att det ska rinna fram på golvet utan stanna i groparna och förhoppningsvis fördunsta där. Problemet lär ju försvinna när den varma sommaren tar slut och temperaturen i källaren återigen sjunker ned till vanlig nivå.
 
A
Ja eller så utvecklas legionella och mögel i groparna
 
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.