Finns det något sätt att optimera kylning av huset?
Vad kostar det per dag i elräkning för andra?

Har byggt hus 120kvm per plan med FTX system och bergvärme med frikyla.
Frikylan är kopplad till två fläktkonvektorer som köptes på Jula för fem år sedan.

Frikylan räcker inte till när värmen utomhus passerar 25 grader, utan borrhålet värms upp och då blir det varmare inne. Borrhålet blir varmt en "normalsommar" i mitten av juli. För denna händelse satte jag in en luft-luft värmepump som tar toppeffekten.
Frikyla funkar sådär som kylmedium eftersom borrhållsvattnet man pumpar runt, inte når daggpunkten i fläktkonvektorn utan fukten blir kvar inomhus.

Blir fukten kvar upplever jag att det går åt så mycket mer energi att plocka ner temperaturen inomhus.

Men fukten tas bort med en luft-luft värmepump inomhus.
Det här med fukt och FTX är väl sådär, fukten mer eller mindre samlas inomhus om man inte tar tag i det.

Vad kan man optimera/ tänka på?
En dygn med 30 grader ute gör jag av med ca 20 kwh extra på mina 240 kvm.
Men då har jag ett behagligt klimat inomhus även med 30 grader utomhus.
Hur gör Ni?
 
Det går åt en hel del energi för att kondensera ut vattnet ur luften så ja, om du bara kyler luften men lämnar kvar fukten kommer luft-luften få jobba mycket hårdare än vad som annat varit fallet. Om du är ute efter att minimera energiåtgången är steg ett att minska instrålningen. Har du markiser?
 
  • Gilla
Gote39
  • Laddar…
Det jag är ute efter är att få tekniken att lira optimalt, få full förståelse runt FTX.
Höra med andra vad de gör? Det är ju helt extremt ute och kan man förbättre så inte mig emot.
Stänga till med markiser.. hur mycket energi kan man tänka sig att man sparar per kvadratmeter fönster i söderläge?
 
Jag kör ca 1 l/s och m2 i mitt system, men då kör jag 0.35l/s m2 i uteluft resten kör jag som återluft. Håller 22 grader oavsett temp ute.
Men mitt borrhål ligger runt 10 grader hela tiden när frilyla värmer det.
Kan det vara för litet hål du har eller dålig vatten genomströmmning?
Ligger på runt 200m borrhål till mitt 150m2 hus.
 
  • Gilla
Gote39
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Jag kör ca 1 l/s och m2 i mitt system, men då kör jag 0.35l/s m2 i uteluft resten kör jag som återluft. Håller 22 grader oavsett temp ute.
Men mitt borrhål ligger runt 10 grader hela tiden när frilyla värmer det.
Kan det vara för litet hål du har eller dålig vatten genomströmmning?
Ligger på runt 200m borrhål till mitt 150m2 hus.
Har inte funderat så mycket runt returluft utan jag hade en OVK
besiktning som ställde in luftbalansen vid nybyggnation, sen har jag inte pillat på det.
Men där ska jag nog allt ta mig en funderare och minska när det blir riktigt varmt.

Det är bara så skönt att byta luften inomhus...

Kan tänka mig att mina två fläktkonvektorer är i minsta laget för frikylan. Men det pumpar kall luft från dessa, mitt borrhåll (160m) håller idag 9,5 grad när jag kör frikylan, men det räcker för vintern.
Detta räcker inte till för att dra ur fukten ur luften eller kommer det vatten från dina konvektorer, en dag som denna med närmare 30 grader ute?
Det vatten som kommer från mitt hus är min luft- luft pump...
Snustorrt från fri kylan.
Tack för tankarna!
 
Eftersom jag kör recirkulation har jag ju redan dragit ur all fukt.
Men ibland när frugan har haft dörren ut öppen börjar den avfukta.
 
Var ligger huset och hur många kWh gör ni av med per år?
Vi har bara en LLVP + FTX och håller innetemperaturen nere vid 24°C nu i sommarhettan.
På vintern går pumpen på tystaste läget och håller varmt och skönt, och värmen fördelas med FTXen.
Ligger på eller strax under 5000 kWh/år för våra 108 kvm.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ligger på eller strax under 5000 kWh/år för våra 108 kvm.
Inberäknat hushållselen - eller hur särskiljer du förbrukningen?
 
yonna yonna skrev:
Inberäknat hushållselen - eller hur särskiljer du förbrukningen?
Ja, det är inklusive allt, varmvatten, köksapparater, tvätt, lampor, allt.

Förresten, är det någon som vet hur mycket vår elförbrukning har sjunkit sedan konventionella glödlampor förbjöds och vi måste köpa dyra LED-lampor?

De är ju väldigt bra i och för sig, håller livet ut, behöver nästan aldrig bytas.
Men det sved i plånboken när vi tvingades att börja köpa dem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var ligger huset och hur många kWh gör ni av med per år?
Vi har bara en LLVP + FTX och håller innetemperaturen nere vid 24°C nu i sommarhettan.
På vintern går pumpen på tystaste läget och håller varmt och skönt, och värmen fördelas med FTXen.
Ligger på eller strax under 5000 kWh/år för våra 108 kvm.
Huset ligger i Stockholm och vi gör av med ca 5500 kwh i uppvärmningskostnader på våra 220 kvm.
Det blir lite teoretiskt då totalen ligger på 12000 kwh per år men i detta ligger så mycket annat som hushållsel, server, datorer, avfuktning ac etc. Första året sparade vi ordentligt och då gjorde vi av med totalt 9500 kwh sedan dess har vi lagt på förbrukare, barnen blivit större osv.

Huset är svart/ brunt och det är ju bra vintertid men är inte helt optimalt sommartid.

Hur upplever du din FTX med avseende på att samla fukt i huset?
Får huset hög luftfuktighet utan LLVP? Förebygger du på något sätt eller gör du som jag och kör LLVP.
I övrigt måste din konstruktion med Luft- luft värmepump + FTX vara i närheten av kostnadsoptimalt?
Hade inte tidigare insett värmespridningen med FTX.
 
yonna yonna skrev:
Inberäknat hushållselen - eller hur särskiljer du förbrukningen?
Kanske för enkelt men jag går in och tittar på min förbrukningshistoria.
Om huset någon gång är tomt tänker jag efter vad som är igång och då får enkelt reda på vad huset drar i "tomgångskostnad" per dag. Detta får jag reda på min förbrukning per dag hos vattenfall (i mitt fall) genom att logga in via nätet.
 
Måste vara att ditt hål i kombination med för små konvektorer att det inte fungerar. Håller 18 gr i sovrummet och drygt 20 i resten av huset med två takkonvektorer och sista tiden här rinner det konstant ur kondensrören. 9 gr i hålen när frikylan går
 
Betänk att man kanske måste forcera för högre luftflöden om man skall få frikyla att kyla ordentligt. Finns bara effekten i borrhålet så skall det då hjälpa att kyla bättre. Att köra ~50l/s på en normalstor villa kan bli för dålig kyl-effekt. Forcera rejält och se om effekten räcker för att tilluften skall bibehålla samma kalla temperatur.
 
Kondensering kostar stora mängder energi, för få ner temp kan man kondensera i tilluften så torr luft går in i fastigheten för att spä på med mer kyla sen i kyltaken typ en 2 stegs raket ett batteri som ger 4kw vid värme ger 1kw vid kyla i runda slängar.
Kör man ftx kan man köra vvx på max och återvinna kylan med avstängt elbatteri, kyl återvinning
Bäst är att stänga/minska ftx om man kan på Dagtid och slippa köra in tokhet luft på 35grader,samt se till att minska värme tillförsel till huset.
Höga flöden kan ge effekter att det inte kyler,värmer som att vrida på max fläkt när bilmotorn är kall på vintern
Testade olika saker på mitt jobb köra höga flöden vs. Låga flöden . Skillnaden blev med lågt flöde på vattnet fick jag kondensering på rören som var oisolerade men med höga hann kylan inte avges eller tas upp i värmeväxlare så kompromissen blev höga flöden i sekundär system vatten och begränsa vattnet i vvx mot brinevatten till ligga över daggpunkt kyla mer på natten och minska luftflödet något på dagen för att slippa kyla onödigt mycket luft.
Lite praktiska labbar på nybygge:) hålla dörrar/fönster stängda är svårt för vissa ,men för man in massa blöt varm luft blir det svårare att fixa till det.med 35 på utsidan och 27inne finns det ingen vits men många upplever att draget svalkar men i själva verket värmer det oftast upp inne stället.
 
G Ronny234 skrev:
Hur upplever du din FTX med avseende på att samla fukt i huset? Får huset hög luftfuktighet utan LLVP? Förebygger du på något sätt eller gör du som jag och kör LLVP.
Nej, tycker tvärt om att vi för det mesta har lite för låg luftfuktighet.
30% RH eller strax under på vinterhalvåret, och mellan 40 och 50% RH på sommarhalvåret.

G Ronny234 skrev:
I övrigt måste din konstruktion med Luft- luft värmepump + FTX vara i närheten av kostnadsoptimalt?
Instämmer, har svårt att tänka mig något billigare och mer lättskött :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.