L lob skrev:
Vet inte om ni skojar för svårt för mig men historien var väl att maken, stenhuggare, hade en Ford Ranger pickup utrustad med smutsig dieselmotor(motsvarande euro3 som ngn motorjournalist skrev). Den används för av maken för att frakta stora stenar. Familjebilen skulle vara en gasdriven Passat om jag kommer ihåg rätt.
Ja vi skojar lite. Artikeln är otydlig med syftningsfel.
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Fast de får väl spräckas/huggas till lite innan va? Vore ju en extrem tur om man hittade perfekt passande stenar som enl. bild.

Men som material är det alldeles utmärkt att ta emot sprängmassor. Borde man kunna få gratis :)
Jag antar att jag då måste beställa ganska stora mängder för att få till en så lång mur. Antagligen rör det sig om ett 30-tal ton. Ok med olika storlekar men det behöver nog finnas endel i 300-600 fraktion. Gissar också på att detta måste godkännas av stenhuggaren i förväg. Kvaliteten på stenarna påverkar kvaliteten på hans jobb. Väntar på molnsätras svar. De har semester denna vecka.
 
  • Gilla
Mikael St
  • Laddar…
O
yonna yonna skrev:
Dessa murar är skyddade enligt lag om de ligger i jordbrukslandskap.
För att undvika att byggnadskramare skall få för sig att dessa murar är skyddade pågrund av att det är "fint gammalt hantverk" eller att det skulle ha "betydande kulturvärden" så är det här på sin plats att påpeka att skyddet återfinns i miljöbalken och handlar enbart om att bevara små unika ekosystem och känsliga biotoper. Så de estetiska Ernst-fetischerna har inget med saken att göra.
 
  • Gilla
petersgbg och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle kolla med någon bonde som har en körbana upp på logen, den första biten var ofta stenlagd.
 
Årets semesterinsats, rätt kul och inte direkt svårt: feta stenar i två raka rader, häll ner alla fula stenar mellan dem och toppa med de runda fina. Repetera tills handskarna tar slut, köp nya och fortsätt lite till. Perfekt att lyssna på ljudbok samtidigt!
 
  • Stenmur byggd av runda stenar i två rader med en grusgång i mitten, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Enolf och 11 till
  • Laddar…
Det är så häftigt med gamla murar, på Fårö på Gotland finns det kalkstensmurar som går i flera kilometer överallt. Det var inga staket som gällde för i tiden.
 
S johd01 skrev:
Det är så häftigt med gamla murar, på Fårö på Gotland finns det kalkstensmurar som går i flera kilometer överallt. Det var inga staket som gällde för i tiden.
Och vill man på plats se stenmurarnas stenmur, nästan i paritet med pyramiderna, så kollar man in Jansa Johans ormatäta mur.
http://www.murberg.se/Sidor/Jansa-Johan/Jansa-Johan.htm
 
  • Gilla
Ingenjören och 11 till
  • Laddar…
Det är en väldigt fin mur på TS bild och att alls kunna göra en sådan är nog till stor del beroende av den lokala tillgången på sten.

Om man kan tänka sig att göra den med lite mindre stenar och lite mer fogbruk blir det nog enklare. Dels för att man kan använda mer sten och framförallt för att stenarna går att hantera utan maskiner. Jag har själv byggt något liknande, i och för sig som en enkelsidig stödmur, men det är inte svårare än att man kan göra det själv. Jag byggde ungefär 20 m halvmeterhög mur plus en liten trappa på en sommar för några år sedan utan att det kändes som att hela sommaren gick åt till det. Men det bygger som sagt på god tillgång till sten. I mitt fall handlade det om att jag fått upp väldigt mycket sten i samband med grävningsarbeten, varav många stenar var så släta och fina att jag kände mig tvungen att använda dem till något konstruktivt. Sedan har jag förstås huggit till en del stenar också för att få dem att passa bättre, det beror lite på vad man har att arbeta med.
En handbyggd stenmur omgiven av gröna växter och en grusgång, som visar en praktisk användning av lokala stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Jag såg ett kort inslag om någon slags kurs för att reparera denna typ av stenmurar på svt för något år sedan. Sökte och hittade det på play.

Tänkte att någon kan tycka det var kul att se.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
jlind74 jlind74 skrev:
Sökte och hittade det på play.
Vilken intressant film!
 
yonna yonna skrev:
Vilken intressant film!
Och det verkar finnas flera kul avsnitt i serien. Skall bli kul att titta på!
 
"...men kajerna är lagda med sten från Bohuslän.." diktade Evert en gång vid besök i Buenos Aires. Kanske finns något kvar av den svenska graniten i Bohuslän?
 
På Smögen bröts det på export. Brottet låg mitt emot bryggan, sprang på det förra veckan.
 
Lite andra spår jag är inne på nu är granitpelare och stora trappsteg. Annars blir det en leca/puts-mur eller staketet som står nu.

Kommer inte bli aktuellt med att spendera några 250-500k för en mur här. :(
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.