Jag håller på att köpa ett enplanshus med källare byggt -76 (platta på mark, grundmurar av leca, trästomme ovanpå). Vid besiktning har upptäckts att hela huset lutar diagonalt med ca 1cm/m. Säljaren menar att de hade sättningar direkt efter huset byggdes. Detta ska enligt honom ha åtgärdats -78 genom att hela plattan lyftes och någon typ av plintar gjutits. Han menar vidare att huset inte rört sig sedan dess men jag tycker det verkar mysko om de har ställt ned det så snett efter att ha lyft det.

Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av? ???

//Topsy
 
Jag har svårt att tro att man på något enkelt sätt kan lyfta en platta, det håller den helt enkelt inte för. Så att det lutar även om sättningen ska vara åtgärdad är nog inte så konstigt. Det man har gjort är nog att fixera plattan och förhindra ytterligare sättningar. Det bästa sättet är väl att spåra den ägare som åtgärdade felet och se till att prata med den som gjorde jobbet.
 
Hmm.... Det är samma ägare sedan huset byggdes. Han menar att plattan lyftes med domkrafter och rättades upp. Du tror alltså att domkrafterna bara användes för att hålla huset på plats medans det fixerades? Inte för att räta upp det? De pelare/stöd som gjutits ska ha placerats efter ena långsidan samt några under huset (via ett upptaget hål i plattan). Man kan idag se att det finns en luftspalt på ca 10 cm under nästan hela plattan.
//Topsy
 
Låter som att du ska fundera flera gånger innan du gör affär, en platta ska som sagt ligga på mark, inte hänga i luften.
Är huset besiktigat? Om inte, ta dit en besiktningsman och kanske en konstruktör också.

 
Det har kanske inte gjorts någon geoteknisk undersökning av marken innan grundläggning. Marken kan bestå av lera som vid grundvattensänkning i området sjunker ihop. Sjunkningen måste gå fort om man redan 2år efter bygge måste åtgärda och misslyckas igen. Nu 26år senare lutar huset igen. I ena hörnet finns troligen fastare material därav lutningen diagonalt.

Grunden är värdelös. Huset måste säljas jätte billigt.
grundförstärkning kan kosta upp mot 500000kr

Jag har själv haft lutande hus(numera rakt)så här åtgärdades det
1.geoteknisk undersökning
2.konstruktör som ritar/beräknar
3.pålning på 9ställen igenom betongplattan till berg
4.tre stålbalkar läggs under trähusets
5.lyftning/riktning med domkrafter
6.9st stålpelare mellan påle och stålbalk svetsas
7.utrymme mellan grund/grundsyll gjuts igen

gjorde det mesta själv kostnad ca 70000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.