Har sökt på nätet utan framgång så jag frågar på detta eminenta forum. Har införskaffat en kopplingsdosa från Schneider med en plint som ser ut som på bifogad bild. De tre till höger är ju nolla, fas och jord.
Är de två till vänster nolla och fas och som skall dela jord med den till höger? Kan inte se om alla fem sitter ihop.

Kopplingsdosa med plint och instoppade elkablar, två frågetecken symboliserar förvirring om anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga sitter ihop med varandra, utan du har utrymme att koppla ihop upp till fem olika trådar där. Ibland har man nytta av att ha alla tre faserna i ett trefassystem framdragna, andra gånger kanske man behöver en kopplingsplats för en tändtråd (strömförande kabel efter strömbrytare.

Strunta helt enkelt i de skruvar du inte behöver.
 
Varje skruvklämma där är individuell de hänger inte ihop och har heller ingen given plats för någon funktion som tex fas, nolla osv. Får passa på att komma med en liten pekpinne här som berör el och att göra jobb själv. Har inget emot att du frågar det är bra och ger möjlighet att du lär dig mer. Men principiellt är det inte tillåtet att göra utan behörighet i någon form så du är med på det.

Du visar lite väl mycket okunskap och då är inte den typen plint så bra. Ska du ändå göra jobb ta bort den och använd tex Wago 221 istället. Då har du förutsättning att få det bra och säkert åtminstone när det gäller att få bra kontakt.

Fråga vidare om det behövs även för andra delar av det du håller på med där. Och som ny får du ett välkommen också.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inga sitter ihop med varandra, utan du har utrymme att koppla ihop upp till fem olika trådar där. Ibland har man nytta av att ha alla tre faserna i ett trefassystem framdragna, andra gånger kanske man behöver en kopplingsplats för en tändtråd (strömförande kabel efter strömbrytare.

Strunta helt enkelt i de skruvar du inte behöver.
Hej och tack för svar. Om jag tolkar dig rätt så kan jag använda de två vänstra till nolla och fas och dela jord om ytterligare en kabel ska in i dosan?
 
Man kör inte med två olika nollor i en kopplingsdosa.
Den där kopplingslisten klarar tex L1, L2, L3, N & PE, alltså tre faser nolla och skyddsjord plus många fler olika kombinationer.

Man delar ALDRIG skyddsjorden mellan två eller fler grupper.
Man kör (normalt) aldrig två olika grupper i en kopplingsdosa.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
O
Här kommer jag med min vanliga käpphäst: Man skall, oavsett behörighet eller inte, aldrig koppla om man inte har något att mäta med. Man mäter innan man börjar för att säkerställa att det är spänningslöst, man mäter innan man slår på strömmen för att vara säker på att man har kontinuerlig skyddsjord och att det inte är kortslutning eller överledning, och man mäter när man slagit på strömmen för att vara säker på att det bara är spänning där det skall vara spänning.
 
Det är bättre att du beskriver vad som skall kopplas, så forumet får en helhetsbild.
 
P Pollar skrev:
Har sökt på nätet utan framgång så jag frågar på detta eminenta forum. Har införskaffat en kopplingsdosa från Schneider med en plint som ser ut som på bifogad bild. De tre till höger är ju nolla, fas och jord.
Är de två till vänster nolla och fas och som skall dela jord med den till höger? Kan inte se om alla fem sitter ihop.

[bild]
Hej!
kopplar du hej vilt genom att kolla färger eller mäter du seriöst med en voltmeter/multimätare ?
 
tommib
P Pollar skrev:
Hej och tack för svar. Om jag tolkar dig rätt så kan jag använda de två vänstra till nolla och fas och dela jord om ytterligare en kabel ska in i dosan?
Nej, det är fel (i tanken, dvs du har fel tänk kring installationen).

Ingen av plintarna är ansluten till någon annan. Tänk efter vad det ger för konsekvenser.
 
Frågan var inte uppenbarligen inte helt genomtänkt. Självklart är varje koppling individuell och jag inser nu att plinten ger möjlighet relä, extra brytare etc. Och ja, jag mäter. Allt är anslutet via central jordfelsbrytare. Men tack för alla inlägg och tillrättavisningar. Bilden har klarnat och jag har stor respekt för el. Vill bara undvika 1or och 2or vid behörig översyn av mina dragningar. Antingen har jag sparat en slant eller så har jag dubblat kostnaden. Vad jag gjort är en markledning till snickeboa där jag dragit in el. Uttag inom- och utomhus, detsamma med belysning. Men med installationskablar blir det lätt väldigt trångt i kopplingsdosan.
 
Visa gärna upp vad du har gjort med bilder här på forumet så får du svar på om något behöver förbättras. Det ska inte bli trångt med installationskabel i en kopplingsdosa så då är frågan vad du har gjort. En markledning kräver också lite tänkande map inkoppling, längd, area etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.