Funderar på att skaffa någon form av el till fritidshuset.

Fick det glädjande beskedet från Vattenfall att det skulle kosta knappt 30000 kr att få el fram till tomtgränsen.
Hur mycket, mellan tummen och pekfingret kostar det att dra in el till huset? Är ca 20 m till tomtgränsen. Kan nog nöja mig med 16 A säkring. Kan tänka mig att jag kan starta med spis (ev fortsätta med gas), kyl, 5 st eluttag + ett ute + ett i verkstadsboden, 3 st taklampor, 2 st utelampor på fasaden... i senare skede blir det även för vattenpump och kanske ytterligare nåt.
Huset är på 56 m2 och det finns en lättillgänglig krypgrund (om det är enklare att dra kablar där). Ligger ca 15-20 min till en ”större” stad.

Förstår att kostnaden kan diffa rätt mycket beroende på förutsättningar och elektriker mm men jag är bara ute efter en rimlig uppskattning! 20-30k, 30-40k, 40-50k...?
 
tommib
Jag skulle, mellan tummen och andra handens pekfinger säga i det övre intervallet. Tänk på att du ska ha ett mätarskåp också, det ska läggas kabel från det in till huset. Där ska det upp en elcentral osv... Det springer snabbt iväg i materielkostnad även utan hysteriska påslag. Jag skulle gissa, med betoning på gissa, att materielen själv på elbutik hamnar någonstans runt 20 kkr. Om du sen får tag på en elektriker som vill jobba med materiel du har köpt in så kommer timdebiteringen gå upp. Givet att du gräver själv för huvudledningen, ser till att allt är undanplockat och tomt och kanske kommer överens med elektrikern om att du kan borra vissa hål och jobba parallellt med hen så kanske det tar en vecka, beroende på hur bökigt det är att få fram gruppledningarna. Detta är högt räknat, men hellre fel åt det hållet än andra.
 
Och man kan lite grovt säga att fördelningen mellan arbete och mtr brukar vara ca 50/50 +- 15%
 
Grymt, tack då vet jag att budget kan läggas på ca 60 lökar, dvs tot ca 100k.

En annan fråga, skulle ni (alla som läser detta) hellre lägga 100k på ett komplett solcellspaket och i längden spara pengar..? Å andra sidan kanske värdet på stugan inte höjs lika mycket eller kanske blir tvärtom...
Kan ett solcellspaket klara lite uppvärmning på vintern för 2-3 nätter..?
 
tommib
Du kommer inte klara uppvärmning på vintern med solceller. Det är också extremt ineffektivt att göra värme så. Använd i så fall hellre gasol/ved.

Du kommer inte heller så långt som du tror med 100k för solceller om du ska bygga en offgridanläggning. Batterier är dyra och måste bytas ibland.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kommer inte klara uppvärmning på vintern med solceller. Det är också extremt ineffektivt att göra värme så. Använd i så fall hellre gasol/ved.

Du kommer inte heller så långt som du tror med 100k för solceller om du ska bygga en offgridanläggning. Batterier är dyra och måste bytas ibland.
Har öppen spis och en gjutjärnsspis så mer ett komplement med ett eller två små oljeelement för natten i två sovrum men jag har förstått sen tidigare att uppvärmning är en nöt att knäcka.

Men det lutar nog åt nätanslutning nu när jag vet att det inte kostar skjortan (ja förutom fasta löpande kostnaden då).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.