Hallå,

tanken här att ha 3st boxar, mittendelen högre än de andra. Allt på 1-plan.
Tips mottages gärna på planlösningen! :)
Arkitektritning av enplanshus med tre sektioner, varav mittenpartiet är högre, innehåller vardagsrum och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Du har visserligen inte markerat åt vilket håll söder är men eftersom jag misstänker att uteplatsen är ungefär i söder så innebär det att sovrummen får söderfönster och blir väldigt varma på somrarna.
Om uteplatsen är i söder kommer väl förrådet att blockera kvällssolen vilket ju är lite tråkigt.
 
  • Gilla
AndreasA81
  • Laddar…
Cheesen
Eftersom jag är uppväxt i Norrlands kalla inland så är jag lite allergisk mot en massa dragiga altandörrar. Jag hade tagit bort dom från sovrummen, mest för att man utnyttjar en dörr i sovrummet väldigt sällan till att gu ut och in genom. Vädra kan man göra med ett fönster,
sen skapar man bara en extra ingång för tjuven. Speciellt dörren vid stora sovrummet är en självklar inbrottsdörr, dold bakom en carport å allt.

Toa innanför klädkammare... Nej tack, om du ska ha toa och kk vid sovrummet så gör två dörrar från sovrummet istället och ha dom brevid varandra istället för i tandem. Eller sätt toadörren på väggen till allrummet, den blir mer lättåtkomlig på det viset också.

Hur ser tomten ut? Var har du solen på dagen? Finns det nån utsikt? Vill man minska nån insyn?
 
  • Gilla
AndreasA81
  • Laddar…
Ser ut som en trevlig planlösning, några synpunkter:

- Onödig dörr i lilla sovrummet på 7 m2. Sätt garderob istället

- Ta bort klädkammaren i ungdomsavdelningen och sätt en toalett med dusch istället. Garderober i varje rum. Om det går, bredda hela delen med nån meter så rummen blir mer fyrkantiga.

- Trevligt med möjlighet att öppna och gå ut från master bedroom.

- Klädkammaren i master bed känns meningslös då den är delad på mitten. Två små ytor. Hela denna master bedroom delen lider av att den är långsmal, svårt att få till bra ytor då. Går det att jobba om den?

- Vart ska tvn vara? Ofta vill man ju ha tv-hörnan i något hörn lite skyddad från stora glaspartier och inte precis i "händelsernas centrum"...

- Synd att glaspartierna slutar så långt innan väggen tar slut. De som sitter på vänstra raden får ju bara titta på en vägg...


Verkar bli ett trevligt hus, dock gör storleken på vissa ytor det svårt att få till något bra. Tips, Myresjöhus har flera liknande 1-planshus, kolla hur de har fått till det. Tänker på t.ex. capella

/HLH
 
  • Gilla
AndreasA81
  • Laddar…
Bra info, bifogar en skiss där huset är inritat på tomten! :)

BirgitS BirgitS skrev:
Du har visserligen inte markerat åt vilket håll söder är men eftersom jag misstänker att uteplatsen är ungefär i söder så innebär det att sovrummen får söderfönster och blir väldigt varma på somrarna.
Om uteplatsen är i söder kommer väl förrådet att blockera kvällssolen vilket ju är lite tråkigt.
 
  • Skiss av hus placerat på en tomt med måttangivelser och gatunamn, inklusive kompassriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för att du tar dig tid, finns några grejer jag inte är helt nöjd med - bla dina punkter. Ska försöka jobba om det lite!

H hemljuvahem86 skrev:
Ser ut som en trevlig planlösning, några synpunkter:

- Onödig dörr i lilla sovrummet på 7 m2. Sätt garderob istället

- Ta bort klädkammaren i ungdomsavdelningen och sätt en toalett med dusch istället. Garderober i varje rum. Om det går, bredda hela delen med nån meter så rummen blir mer fyrkantiga.

- Trevligt med möjlighet att öppna och gå ut från master bedroom.

- Klädkammaren i master bed känns meningslös då den är delad på mitten. Två små ytor. Hela denna master bedroom delen lider av att den är långsmal, svårt att få till bra ytor då. Går det att jobba om den?

- Vart ska tvn vara? Ofta vill man ju ha tv-hörnan i något hörn lite skyddad från stora glaspartier och inte precis i "händelsernas centrum"...

- Synd att glaspartierna slutar så långt innan väggen tar slut. De som sitter på vänstra raden får ju bara titta på en vägg...


Verkar bli ett trevligt hus, dock gör storleken på vissa ytor det svårt att få till något bra. Tips, Myresjöhus har flera liknande 1-planshus, kolla hur de har fått till det. Tänker på t.ex. capella

/HLH
 
A AndreasA81 skrev:
Bra info, bifogar en skiss där huset är inritat på tomten! :)
Ingen som har några kommentarer på placeringen på tomten?
 
BirgitS
Inte så kul att ha sovrummen i sydväst, det blir ju väldigt varmt där på sommaren och därmed svårt att somna.
Jag skulle tycka att det vore tråkigt om solen var bakom förrådet/garaget när man ska äta middag eller njuta av kvällen med en drink ute.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag hade nog gjort om följande.

- Satt gästrummet där BAD är istället.

- Tagit bort ingången från hallen till köket. Som ni ritat det känns som ett vinnande koncept för skit o mög i köket.

- Möblerat om barnavdelningen fullständigt för att få loss mer golvyta.

- Minskat ner On suiten, dels då man kan göra ett större badrum i barnavdelningen och dels för att ge mer utrymme i WIC.

Planritning av ett hus med markerade förslag för omplacering av gästrum, badrum och minskning av on suite-utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om det går:
Spegelvänd huset så att garage och förråd skiljer av tomten från vägen. Placering så nära Oxelvägen som möjligt. Pergola längs med vägen ger bra bygglovsfri plats för vedförvaring, cyklar etc. Detta utrymmer blir annars bara en spillyta. Det gör också att sovrummen hamnar i bättre läge.

Håller med hemljuvahem86 om synpunkten om glaspartiet, gör det större, eller dela det med ett väggparti mitt i, så att ena dörrparet hamnar mitt för matplatsen. Då blir den väggen i sig även en rumsdelare, särskilt om man ställer en bokhylla, TV:n eller något där. Eventuellt kan man rent av sätta kaminen där, och göra plats för fast grill utanför! Tänk att sitta på vintern och titta på solnedgången och värma sig vid brasan samtidigt!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndreasA81 skrev:
Ingen som har några kommentarer på placeringen på tomten?
Du får inte bygga ihop carport med huset. Du får bygga max 30% av ytan. I detta räknas carport och förråd in. Vi bygger också i Sandby.
 
A AndreasA81 skrev:
Ingen som har några kommentarer på placeringen på tomten?
Placeringen är bra. Risken är att grannen bygger ett svart 2v hus som tar all sol.

Sovrumsdelen måste ha ett badrum. Ni kommer bli tokiga annars.

Sen får ni kanske inte placera huset så kolla gärna upp det. Fasad måste ligga i förgårdslinjen. Ni behöver verkligen lusläsa byggplanen.
 
Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Om det går:
Spegelvänd huset så att garage och förråd skiljer av tomten från vägen. Placering så nära Oxelvägen som möjligt. Pergola längs med vägen ger bra bygglovsfri plats för vedförvaring, cyklar etc. Detta utrymmer blir annars bara en spillyta. Det gör också att sovrummen hamnar i bättre läge.

Håller med hemljuvahem86 om synpunkten om glaspartiet, gör det större, eller dela det med ett väggparti mitt i, så att ena dörrparet hamnar mitt för matplatsen. Då blir den väggen i sig även en rumsdelare, särskilt om man ställer en bokhylla, TV:n eller något där. Eventuellt kan man rent av sätta kaminen där, och göra plats för fast grill utanför! Tänk att sitta på vintern och titta på solnedgången och värma sig vid brasan samtidigt!
Det går inte att spegelvända carport. Uppfarten får inte vara i det brutna hörnet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.