Jag har slutat med fågelbordet, sedan dess har det varit väldigt lugnt, fast det är ju tråkigt samtidigt att man inte får njuta av småfåglarna. Hittade musbon i trädgården där det låg mängder med frörester.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Musen mäter i kroppen ca 10 cm medans råttan mäter ca 25 cm. Svans ej inräknat.
I gram väger musen 20-100 gram medans råttan väger 300-800 gram. Anatomiskt sett är de däremot mycket lika. [länk]

Jag gissar råtta...
Perfekt.
 
K Kurtivan skrev:
Jag såg en annons om en elektisk pryl som sände signaler som möss och råttor ogillade. Nån som har erfarenhet av sånt?
Ja, jag har två sådana och hos mig funkar de perfekt. Ingen onödig blodsutgjutelse, de får leva sina liv utanför min sfär, och alla är nöjda och glada. Jag ville ha någonting som varken dödade eller skadade dem, och den grunkan jag kör funkar.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, jag har två sådana och hos mig funkar de perfekt. Ingen onödig blodsutgjutelse, de får leva sina liv utanför min sfär, och alla är nöjda och glada. Jag ville ha någonting som varken dödade eller skadade dem, och den grunkan jag kör funkar.
Köpte silverline för 3 dagar sedan och råttan på bilden ovan är från idag... tar de ett tag att köras in?
 
P papayagirl skrev:
Köpte silverline för 3 dagar sedan och råttan på bilden ovan är från idag... tar de ett tag att köras in?
Min är inte en silverline. Djuren drar ju inte så fort en sådan sätts igång, utan fungerar väl som vi; det tar lite tid innan man reagerar och därmed förändrar sin situation .


En vit kvadratisk enhet med ett svart ventilationsgaller i form av en bladleaflikation på en brun matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Min är inte en silverline. Djuren drar ju inte så fort en sådan sätts igång, utan fungerar väl som vi; det tar lite tid innan man reagerar och därmed förändrar sin situation .


[bild]
Skulle jag höra ett extremt ljud hade jag ändrat mitt beteende på studs. Förstår inte riktigt hur de fungerar, än mindre jämförelsen med människor.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kan någon bekräfta 100% att detta är en råtta? Vill ha på fötterna när jag ringer Anticimex imorgon
En råtta i en fälla på ett golv, tydligt synlig och nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Japp, det är en äkta råtta.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P papayagirl skrev:
Skulle jag höra ett extremt ljud hade jag ändrat mitt beteende på studs. Förstår inte riktigt hur de fungerar, än mindre jämförelsen med människor.
Så om din bil får ett ljud du inte är van vid så tvärbromsar du? Du börjar inte undersöka om det är när du svänger åt något håll eller när du bromsar eller liknande, utan du bara tvärnitar, ringer bärgare och in på verkstad?
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Årets trådlyft (7 år gammal tråd...)!:D
 
  • Gilla
Dabj74 och 1 till
  • Laddar…
Kommer hantverkare hit på måndag som ska lägga plåtar och täta runt hålen vid rören. Även källare och krypgrund ska tätas. Ska fixa en vippbräda också. Nu jäklar är det krig :)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P papayagirl skrev:
Kommer hantverkare hit på måndag som ska lägga plåtar och täta runt hålen vid rören. Även källare och krypgrund ska tätas. Ska fixa en vippbräda också. Nu jäklar är det krig :)
Nästa gång kan du starta en egen tråd istället för att hoppa in och väcka en gammal ;-)
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Japp, hörde dem nyss. De springer i ”kattvinden” och djävlas. Har läst endel om pipskrämmare. Har en billig variant som är utomhus på altanen och imorgon lägger vi ut fällor. Vilka märken rekommenderas bäst? Finns det biverkningar? Finns det någon nytta möss/råttor har för ekosystemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.