Näe- dyrt är det absolut inte. Jack & Jill kostar knappt 1500 spänn om jag räknar rätt på pundet.
Det enda jag reagerar på är att deras modul som styr trafo och fail-safe-knappen utifrån är ganska så stor, typ skokartong - men det är definitivt inget som är en dealbreaker i nuläget. Enda skälet till varför jag efterlyser fortsatta tips är bara för att förvissa mig om att det inte finns en ännu smidigare lösning i låsbutiken nästgårds som jag missat på vägen.

Uppskattar responsen i tråden, inte tu tal om annat ! Även om jag konstaterar att vi har lite olika bilder av behov och utträttande av behov här på forumet :D

Badrummet är f.ö. färdigt i sin grundstruktur, så att bygga om är inte med på kartan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag själv hade löst det med två elektriska låsvred med Zwave. Men det bygger ju på att man redan har en kontroller sen tidigare... (och de är ju i skokartongsformat)
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Jag hade satsat på en mekanisk lösning som gör att båda dörrar bara går att låsa och öppna samtidigt inifrån, typ dubbelhasp eller spanjolett. Detta för att jag inte lita på elektroniska lösningar särskilt mycket och det vore ju dumt att bli inlåst pga elavbrott eller annan haveri.
Jag skulle tro aatt det finns krav på mekanisk nödöppning också.
 
tommib
På sidan framgår det att låsen är NO, dvs de låser bara om det finns el. Vid strömavbrott så går de upp.

Givet att dörrarna inte är omedelbart bredvid varandra har jag svårt att se att en mekanisk lösning skulle fungera. Den skulle, om det går alls, bli väldigt komplex.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Haha, detta låter väl som ett typexempel på ett problem där elektronisk lösning fungerar ypperligt! Så länge som den är NO och hyfsat liten så finns det ju ingen fördel med en mekanisk lösning. Det är ju inte ett bankvalv vi pratar om. Även om den bara skulle fungera 99 ggr av 100 så är ju det värsta som kommer hända att man råkar springa in i någon som är på toa eller duschar.

Självklart ska du köpa ett sådant där system. Tycker det lät grymt smart.
Perfekt också i t.ex. uthyrningslägenhet eller liknande där man vill kanske samsas om en toa/dusch och inte vill att "okänd" ska springa in i toan. Måste ju inte vara en familj som bor såhär.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Haha, detta låter väl som ett typexempel på ett problem där elektronisk lösning fungerar ypperligt! Så länge som den är NO och hyfsat liten så finns det ju ingen fördel med en mekanisk lösning. Det är ju inte ett bankvalv vi pratar om. Även om den bara skulle fungera 99 ggr av 100 så är ju det värsta som kommer hända att man råkar springa in i någon som är på toa eller duschar.
Och den där hundrade gången är ju strömmen av så då är det ändå kolmörkt om det skulle vara så att badrummet är utan fönster ;-)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
På sidan framgår det att låsen är NO, dvs de låser bara om det finns el. Vid strömavbrott så går de upp.

Givet att dörrarna inte är omedelbart bredvid varandra har jag svårt att se att en mekanisk lösning skulle fungera. Den skulle, om det går alls, bli väldigt komplex.
Om dörrarna är mitt emot är enklast ett spänt rep mellan handtagen. Det är väldigt komplext..
 
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Om dörrarna är mitt emot är enklast ett spänt rep mellan handtagen. Det är väldigt komplext..
Om man nu vill ha synkroniserade lås, är 1500 kr som Jack and Jill systemet kostar ett billigt sätt för att undvika fula eller komplexa hemmapullösningar
 
M
Jag löste problemet i vårt badrum genom att sätta en microbrytare i karmen till den "publika dörren", när man låser den dörren som vanligt med vred så aktiveras en låskolv som låser glas-skjutdörren in till vårt master bedroom. Det hela drivs med ett liten strömförsörjning som jag gömt i en big-box dosa inne i sovrummet i vilken det även sitter en strömbrytare som gör att glasdörren in till vårt sovrum alltid är låst. Detta för att nyfikna besökare inte skall kunna gå in där när de är i badrummet.

TS kan kanske göra något liknande med ett vanligt el-slutbleck på den ena dörren och vred på den andra.
 
tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Om dörrarna är mitt emot är enklast ett spänt rep mellan handtagen. Det är väldigt komplext..
Tyvärr är det också horribelt fult. Jag skulle aldrig vilja ha en sådan lösning i mitt hem.

Å andra sidan har jag aldrig hajat grejen med badrum/toalett direkt i anslutning till ett sovrum.
 
tommib tommib skrev:
Tyvärr är det också horribelt fult. Jag skulle aldrig vilja ha en sådan lösning i mitt hem.

Å andra sidan har jag aldrig hajat grejen med badrum/toalett direkt i anslutning till ett sovrum.
DET VAR BARA ETT SKÄMT!

Jag vill inte heller ha badrummet direkt mot sovrummet (eller mot köket). Men det är tydligen modernt eller amerikanskt eller både och.
 
tommib
Sarkasm/ironi gör sig tyvärr dåligt i text.... :)

Nej, badrum mot köket är också konstigt. Rakt in mot vardagsrum, som vi hade fått om min fru hade fått bestämma är också jättekonstigt. Egentligen är det roligt hur mycket sådana här undermedvetna tankar man har när det gäller planlösningar och inredning.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Två stycken danalock med homekit och en homekit-knapp så är du hemma.
 
Eeeller två elbleck och en hållkrets så är du nog också hemma.
 
Undrar om man inte kan få danalocks att spegla varandra via en homekitregel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.