Hej !
Ett nytt badrum är under uppbyggnad.
Det blir ett badrum med två utgångar, i båda fall in i ett sovrum.
Nu fick jag tips av en vän att det finns någorlunda prisvärda elektroniska dörrlås för den här typen av dörr-rum-kombinationer där man trycker på en knapp invid dörren så att båda dörrar låses samt där BÅDA dörrarna går tillbaka till olåst läge när man inifrån badrummet går ut igen.

Har någon här en idé om vad dessa typer av lås kallas och framförallt var man kan köpa dem ?

ETT JÄTTETACK PÅ FÖRHAND.

Glad sommar från Jörgen

P.S Har såklart googlat. Bauhaus hade ex. massor med elektroniska lås - men av allt att döma så är det för ytterdörrar och altandörrar.
 
Låter som en rejält speciell lösning. Har aldrig sett att man i vanlig hus har elektriska dörrlås på innerdörrarna.
Kan inte din vän uppge tillverkare av dessa smarta lås?

Allt går ju att skruva ihop med elektronik och logik, frågan är bara vad man vinner med en sådan här lösning.
 
S
E etompau skrev:
Låter som en rejält speciell lösning. Har aldrig sett att man i vanlig hus har elektriska dörrlås på innerdörrarna.
Kan inte din vän uppge tillverkare av dessa smarta lås?

Allt går ju att skruva ihop med elektronik och logik, frågan är bara vad man vinner med en sådan här lösning.
Vad man vinner???
Det skrev han ju i trådstarten, man löser ett sjukt störande problem med att:
1: man kan gå in o duscha, glömma låsa den andra dörren och få påhälsning av misstag.
2: man kan låsa båda dörrarna, när man är klar så glömmer man låsa upp andra dörren. Då tror man därifrån att det fortfarande är upptaget, plus att man måste gå runt hela huset och genom minst ett sovrum till för att komma in.

Jag skulle aldrig stå ut med ett sånt badrum om dörrarna inte var elektriskt styrda...
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tack så här långt ! Ja, den engelska sidan tycks ha precis det systemet. Om någon har tips på svenska sajter eller affärer som erbjuder denna lösning är jag mycket tacksam.

@SueCia: Tack - precis så går mina tankar. Inte minst på kvällen ! Person 1 går in från sitt sovrum och låser båda dörrar manuellt med gammaldags lås. Går sedan ut till sin säng genom ena dörren och lägger sig för att sova - men har glömt att låsa upp badrumsdörren på andra sidan. Personen i sovrum två undrar varför dörren är låst natten igenom och måste i värsta fall gå in från andra sidan, dvs . in i person nr 1:s sovrum och indirekt riskera att väcka honom.

Inte kul !!!! Så någon slags smart-lock måste definitivt till här !
 
Nu var det in TS önskade men kan inte en enkel nyckel räcka, man låser sin dörr först sedan grannens dörr, då kommer man inte ut förrän man låst upp grannens dörr.
Skall det vara sä svårt att glömma så är det lika enkelt som att glömma att trycka på knappen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Skall det vara sä svårt att glömma så är det lika enkelt som att glömma att trycka på knappen.
Man kommer inte ut utan att trycka på knappen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
harry73
Vi låser bara badrumsdörrar om vi har besök (och då bara när vi använder badrummet såklart) Vi stänger dock dörrarna ibland.
 
S
harry73 harry73 skrev:
Vi låser bara badrumsdörrar om vi har besök (och då bara när vi använder badrummet såklart) Vi stänger dock dörrarna ibland.
Intressant...
Vad vill du få sagt med det?
De flesta vill låsa dörrarna när man uträttar sina behov. Låter skapligt avtändande att springa på sin sambo när hon mökar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
@Niklasloow: tack- det är samma lösning, "Jack & Jill" som wsp tipsade om lite högre upp. Helt klart en mycket prisvärd produkt. Min enda invändning är att modulen som styr elen är rätt så stor (skokartong) och måste gömmas snyggt på utsidan av badrummet - men det kan ju kanske funka ändå.
Men som sagt; om någon här sitter på fler tips om produkter och tillverkare så vore era tips ytterst välkomna.

@ tidigare skribenter: jag respekterar åsikterna. Men vi har helt olika uppfattning om vad som är jobbigt uppenbart. Att i en storfamilj rassla runt med nycklarna i två dörrar VARJE gång du ska på toaletten i jämförelse med att trycka på en knapp som styr båda dörrar är liksom no contest till fördel för elektroniken om man har bilden klar för sig.
Olåst muggdörr är - oavsett om familjen är frisinnad eller inte - inget realistiskt alternativ för mig.
 
Hur stort är badrummet ? Kanske går att bygga en separat del med dörr med lås för wc och en dusch med frostad glasdörr/vägg.
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur stort är badrummet ? Kanske går att bygga en separat del med dörr med lås för wc och en dusch med frostad glasdörr/vägg.
Varför alla dessa märkliga ideer? Det finns ju en färdig lösning precis som TS önskar.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Är väl aldrig fel att tipsa om andra lösningar som TS kanske inte tänkt på. Ursäkta om jag tänkte utanför boxen...
 
  • Gilla
Stiftet och 3 till
  • Laddar…
S
Om systemet är dyrt så är det ju lösbart med:
En transformator
2 elslutbleck
2 kistor eventuellt
Två återfjädrande brytare
1 nyckelbrytare (för nödöppning från utsidan)
1 växlande impulsrelä


Vet inte om detta blir billigare eller inte dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.