Hej,

Har studerat tidigare trådar i ämnet men inte hittat något som riktigt stämmer i på mitt problem. Jag har just rivit en gammal altan till förmån för ett inglasat uterum. Mitt problem är anslutning av taket. Som framgår av bilden kommer uterummet ligga under ett takutsprång som är ca 150 cm. De gamla takreglarna hade jag fäst direkt i husets takstolar men då jag nu ska ha kanalplast stämmer inte måtten längre då cc 120 cm inte funkar till kanalplast. Skulle egentligen också vilja montera tillbaka takränna och få kanalplasten in lite längre för att kunna få det tätt. Någon som har någon erfarenhet eller bra förslag?
Uterummet kommer att gå ut ca 420 cm från väggen och "vecket" på huset är 90 cm.
 
  • Altan under renovering med synligt takutsprång och demonterade takreglar, intill ett hus med inglasat uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du sätta en regel en bit in under taket som du sedan fäster takreglarna i?
Om du får in kanalplasten ca 5cm under taket så borde det bli tätt. Men det kanske är för dålig takhöjd?
 
maah maah skrev:
Kan du sätta en regel en bit in under taket som du sedan fäster takreglarna i?
Om du får in kanalplasten ca 5cm under taket så borde det bli tätt. Men det kanske är för dålig takhöjd?
Var inne på den lösningen men mätte lite mer igår och för att få i allafall 4 grader lutning måste jag ha altantaket tight mot nedersta läkten. Får nog riva undertaket så jag kan lägga en regel som Du säger men en bit in och upp på befintliga takstolar. Alternativet är ju att riva även underredet och sänka det men känns som sista alternativet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.