Tjenare.

Har ett stenhus med källare som det aldrig varit några fuktproblem med. Alltså i källaren. Upptäckte häromdagen att det var väldigt blött på golvet i det rummet vi sov i (går knappt vara i huset 33grader just nu) därav att vi sov nere, gör det aldrig annars. Efter närmare titt så hittade jag att rören från bergvärmen ej var isolerade precis när dom kommer in i huset. Det är nu åtgärdat.
Har kört med avfuktare och allt ser bättre ut. Men det är även fuktigt nere vid golv/väggkanten på fler ställen. Någon som vet vad problemet är?

Innan problemen så vädrade vi mkt, ska man det när det är så varmt ute?

Vi har tvättstuga i källaren, torkar inte kläder där nu. Men en tvätt måste gå ibland.

Är just nu 33 grader i huset och 27 i källaren, det borde väl vara kallare?

Kan ju tillägga att detta inte varit ett problem någon annan gång sedan huset byggdes på 50talet. Men en sån här sommar har vi ju inte haft.

Detta blev rätt så rörigt nu märker jag men jag är en novis på detta.
 
Går det att se var vattnet kommer ifrån? Ibland kan det vandra ganska långa sträckor. Kan det vara något rör inne i någon vägg som gett upp?
 
Nej tyvärr så enkelt är det inte. Har hittat fukt lite överallt men avfuktare hjälper bra. Men skulle vilja veta varför. Känns som det är varmluft från utsidan som kondenserar
 
Så är det ju, kall luft kan hålla mindre fukt än varm och fäller därmed ut fukten som kondens. Därav att man sätter avfuktare i källare. (Eller rättare sagt man avfuktar för att innan det blir kondens så är luftfuktigheten så pass hög att det är risk för mikrobiell påväxt på organiska material)
 
Men är det pga denna extrema sommaren det blivit såhär tror ni eller är det något annat problem jag har? För det har som sagt aldrig varit några problem att ens torka tvätt i källaren
 
Just att ni vädrat ut gör att ni hela tiden tillför varm fuktig luft som sedan kyls ner och fukten kan kondensera.
 
Den senaste tiden har vi åtminstoen här i Stockholm haft 31-32 grader varmt och en luftfuktighet på >80% så det är ju i princip tropiska förhållanden. Det är inte så konstigt att det uppstår effekter som inte man ser så ofta då. Redan nu har det kommit in torrare och svalare luft så det är nog bra att "hålla huvudet kallt" och se om det beror på vädret.
 
Låter som en bra idé. Får hoppas det kommer lite svalare och torrare luft till dom södrare delarna snart också. Tackar för svaren
 
  • Gilla
Pmisak
  • Laddar…
Det är med största sannolikhet pga den varma fuktiga luften som kondenserar mot det svala golvet/väggarna.
Vi har likadant i en oventilerad garderob/fd skafferi. Varje sommar mörknar golvet av fukt, för att sedan till vintern se torrt och fint ut. Gammalt oisolerat betonggolv.
Stallet samma sak. Där öppnar jag dörren för att få in lite värme på våren och då blir det efter en liten stund kondens på delar av det gamla golvet innanför dörren. Torkar upp så småningom när dörren inte är öppen.

Om du sedan haft lite kondensdropp från kalla rör så spär det bara på effekten.
 
J
H Hoppe123 skrev:
Tjenare.

Har ett stenhus med källare som det aldrig varit några fuktproblem med. Alltså i källaren. Upptäckte häromdagen att det var väldigt blött på golvet i det rummet vi sov i (går knappt vara i huset 33grader just nu) därav att vi sov nere, gör det aldrig annars. Efter närmare titt så hittade jag att rören från bergvärmen ej var isolerade precis när dom kommer in i huset. Det är nu åtgärdat.
Har kört med avfuktare och allt ser bättre ut. Men det är även fuktigt nere vid golv/väggkanten på fler ställen. Någon som vet vad problemet är?

Innan problemen så vädrade vi mkt, ska man det när det är så varmt ute?

Vi har tvättstuga i källaren, torkar inte kläder där nu. Men en tvätt måste gå ibland.

Är just nu 33 grader i huset och 27 i källaren, det borde väl vara kallare?

Kan ju tillägga att detta inte varit ett problem någon annan gång sedan huset byggdes på 50talet. Men en sån här sommar har vi ju inte haft.

Detta blev rätt så rörigt nu märker jag men jag är en novis på detta.
Har du bra ventilation i källaren? Om luften står still så kan det bli problem. Har källaren varit kallställd på vintern? Vanlig fel många gör dessvärre. Generellt så är det bra om du håller källaren vältempererad och med juste ventilation. Varm luft får lägre relativ fuktighet. Är väggar o tak kalla så kondenserar det. Om du värmer källaren på vintern så ska du inte behöva ha nån luftavfuktare alls. Däremot om källaren är kallställd på vintern så blir det problem då fuktig varm luft kondenserar. Har du då också stillastående luft så stannar fukten. Som i en bil då man får imma på insidan, men kör man värme och fläkt så torkar fukten ut. Troligtvis är väggar o golv kalla medan fuktig luft trängt in och kondenserar. Det kan vara fukt som finns kvar som kondenserar. Se till att hålla källaren varm och torr på vintern så blir det mindre problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.