anders07 anders07 skrev:
Jag har Googlat en del och slipning eller syratvätt av betongplatta kommer bara upp om man ska måla en gammal platta, inte för att lägga klinker.

Jag ringde Kiilto igen och de säger samma sak igen tvätta och sen primer och fix. De sa att syratvätt och/eller slipning inte behövs...
Kanske är olika rekommendationer ute och inne. Eller så kanske jag förklarar felaktigt för dom.

Då vi gjort mycket renovering sen golvet kom på plats, putsat/målat väggar, fixat med fönster och gipsat/spacklat/målat tak tror jag att jag för att få en ren yta kommer slipa på något sätt.

Betonghud tycker inte jag finns (man ser den i dom mindre gjutningar jag själv gjort men inte på golven) men däremot är det en del puts dom skrapat bort på golvet som ligger kvar som typ en "hud".
 
13th Marine 13th Marine skrev:
De där är en ABS, man sätter en typ tallrik under som har diamantklossar. Denna snurrar så långsamt att man knappt virvlar upp något damm, men de går att få med dammupptagare (knappt de ville hyra ut en till mig när jag skulle slipa)
Något av det här? På Kiilto nämnde han 16-papper men jag antar att klossarna också funkar. Ska kolla efter en med kåpa.

Vad står ABS för?
extrabilder126661_large.jpg
 
Oklart, kan vara ett märke som gett namnet kanske?

Kåpan hängde man på slipen bara.

Såhär såg den jag hyrt ut.
Golvrumsrenovering med upplyft parkett, golvslipmaskin, sugslang och slipkåpa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Oklart, kan vara ett märke som gett namnet kanske?

Kåpan hängde man på slipen bara.

Såhär såg den jag hyrt ut.
Två dammutsug?

Den skivan hur djupt tog den?
 
Jag kanske har missat något, men... Vart kommer Kiilto in i bilden om du inte ska ha något tätskikt?
 
useless useless skrev:
Jag kanske har missat något, men... Vart kommer Kiilto in i bilden om du inte ska ha något tätskikt?
Klinkerfix. Finns förstås andra men dom var dom första som sa att primer inte behövdes och verkade ha tänkt på gamla hus med tillskjutande fukt.
 
Sitter en förgrening på maskinen som man ansluter dammsugaren till.

Den tar inte speciellt djupt, räcker nog till att slipa betonghud, men att avverka betong krävs en betydligt tyngre maskin till.
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
T Provrundan skrev:
Klinkerfix. Finns förstås andra men dom var dom första som sa att primer inte behövdes och verkade ha tänkt på gamla hus med tillskjutande fukt.
Vanlig fix är ju en form av cementbruk, så jag har svårt att se att den ska fungera annorlunda än själva betongplattan. Jag tycker det låter onödigt komplicerat.
I gamla hus satte man ofta kakel och klinker direkt i oisolerade betonkällare utan några större problem.
Kolla upp fler tillverkare.
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vanlig fix är ju en form av cementbruk, så jag har svårt att se att den ska fungera annorlunda än själva betongplattan. Jag tycker det låter onödigt komplicerat.
I gamla hus satte man ofta kakel och klinker direkt i oisolerade betonkällare utan några större problem.
Kolla upp fler tillverkare.
Det ska jag. Blev lite stressigt här när jag stod och målade väggar och den första vi frågade sa att golven behövde slipas. Nu målar jag dock klart och hoppas på en dammfri slipning.

Några tips på fixtillverkare?
 
harry73
Om man helikoptrar betong får man en hel annan yta än när man inte gör det. Man får inte heller en cementhinna på ytan på samma sätt. Det gör dessutom inte bara ytan jämnare, det gör den också tätare. Att då slippa golvet känns konstigt.
Jag kan inte tro att det behövs. Men för bästa effekt borde de även ha använd bladen i några omgångar (med hela tiden en mindre bladvinkel).
 
  • Gilla
Skitbeaver och 2 till
  • Laddar…
Du behöver inte slipa golvet, skrapa bort eventuella spackel och färgrester och lägg klinkersen. Primer skulle jag använda för att öka vidhäftningen.
 
Det är lite lurigt när man pratar om primer, då en sort gör plattan vattentät och används vid rollbara tätskiktt, en så kallad tätskiktsprimer.
Den andra sorten är en vidhäftning/dammbindande diffusionströg primer. Detta blir ett problem då bägge går under beteckningen primer, och den man frågar om råd tänker på den ena sorten och rekomenderar/avråder därför användning.

Den dammbindande tycker jag du absolut skall använda på alla underlag som skall kaklas/klinkras eller spacklas. Då fäster fixet bättre och det behövs inte vattnas. Vis spackling och gjutning så blir det inte lika mycket luftbubblor heller.
 
Fördelen med Kiilto var att dom sa att primer inte behövdes innan fix (behövdes bara innan tätskikt), då slapp man risken att lägga på en primer som var mer eller mindre tät.

Försökte ringa Bostik idag men blev runtkopplad innan det bröts, nytt försök på måndag.
 
Det är tätskiktsprimer de menar då. Köp en dunk weber 4716 och lägg på med en tryckspruta så fäster fixet bättre samt blir det lättare att städa av betongen före du skall klinkra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.