Goddag!

Jag har bergvärme i huset och det fungerar alldeles utmärkt.
Fast nu i sommar har det varit många olidliga nätter då vi har sovrummet i söderläge därtill svarta pannor på taket.
Införskaffade mig en portabel A/C och den får ner temperaturen till trivsamma 21 grader.
MEN: den låter som ett tröskvärk och att sova med maskinen igång är helt omöjligt.

Därför funderar jag på att skaffa mig en A/C av split-modell. Men sen slog det mig att man kanske skulle satsa på en luftvärmepump istället?

Vi har ett isolerat uterum som även går att användas vintertid, men är det riktigt kallt så orkar elemnten inte hålla temperaturen på behaglig nivå. kvicksilvret brukar stanna på runt 17 grader.
Vad sägs om en luftvärmepump med flyttbar innedel:
sommaretid sitter den i sovrummet och få tjänstgöra som aircondition. på vintern får den sitta i uterummet och vara värmelement.
Är det praktiskt att flytta på en och samma innedel. eller ska man satsa på en utedel med 2 uttag och köpa 2 innedelar? (en STOR prisskillnad här)
Är det ekonomiskt försvarbart att låta en luftvärmepump agera A/C
Är de mycke dyrare i drift än en ren A/C


 
har du mycke pengar så kan du ju kyla huset med luftvärmepump eler portabel AC.

men om du har bergvärme så ska man defenetivt instalera frikyla.
du låter borrvattnet cirkulera i en fläktkonvektor = drivtkostnaden är en liten ciekuletionspump!!!

(har presis dragit igång min frikyla ;D
 
Jo det är ett alternativ, men har läst om problem som kan upptså med kondensvatten utmed rören till konvektorerna.
Kommer inte åt att isolera alla rör, och vill definitivt inte åka på nåt mögelproblem pga kondensvatten som lägger sig nånstans å gottar till sig.
Eller kör man ett separat sytem till bergvärmekylan?
Blir lite krångligt att dra nya rör i så fall. från källarm till sovrummet på övervåningen.
 
Soap skrev:
Jo det är ett alternativ, men har läst om problem som kan upptså med kondensvatten utmed rören till konvektorerna.
Kommer inte åt att isolera alla rör, och vill definitivt inte åka på nåt mögelproblem pga kondensvatten som lägger sig nånstans å gottar till sig.
Eller kör man ett separat sytem till bergvärmekylan?
Blir lite krångligt att dra nya rör i så fall. från källarm till sovrummet på övervåningen.
du kör ett nytt separat system. så du får isolera de rör som hör till systemet.
vist kan det i visas fall vara mer eller mindre besvärligt att dra nya rör. men ofta är det hyfsat enkelt att lösa & även om rören kan bli synliga i nått rum, så är det ju snyggare än massa lösa ac agrigat som står ivägen & ska kommaihåk att tömmas vatten på.
 
det ligger nåt i vad du säger. Det är ju trots allt bara sovrummet som ska kylas.
Det innebär att jag kommer få synliga rör i källartaket (who cares eftersom det redan går massa rör där) men sen kommer det gå 2 st rör till i vardagsrummet ser kanske inte så kul ut med 4 rör som går från golv till tak, så man kanske skulle bygga in dem i en snygg liten "låda"
Berätta gärna mer praktiskt hur det funkar.
hur effektiv är kylan från bergvärmen?
Är alla bergvärmepumpar förberedda på ett sådant system? måste resten av radiatorsystemet stängas av när man kör kyla? som det är nu så har jag ju en cirkulationspump som snurrar runt vattnet dygnet runt. (antar jag eller stängs den av när pumpen går över till "sommardrift"!?! hehe har dålig koll på det där!.)
Värmepumpen som jag har är en IVT greenline C9 Vet inte exakt hur gammal den är då den stod här när vi köpte huset. ( går iofs att kolla upp)
 
Soap skrev:
det ligger nåt i vad du säger. Det är ju trots allt bara sovrummet som ska kylas.
Det innebär att jag kommer få synliga rör i källartaket (who cares eftersom det redan går massa rör där) men sen kommer det gå 2 st rör till i vardagsrummet  ser kanske inte så kul ut med 4 rör som går från golv till tak, så man kanske skulle bygga in dem i en snygg liten "låda"
Berätta gärna mer praktiskt hur det funkar.
hur effektiv är kylan från bergvärmen?
Är alla bergvärmepumpar förberedda på ett sådant system? måste resten av radiatorsystemet stängas av när man kör kyla? som det är nu så har jag ju en cirkulationspump som snurrar runt vattnet dygnet runt. (antar jag eller stängs den av när pumpen går över till "sommardrift"!?! hehe har dålig koll på det där!.)
Värmepumpen som jag har är en IVT greenline C9 Vet inte exakt hur gammal den är då den stod här när vi köpte huset. ( går iofs att kolla upp)

fyra rör? det äe 2 rör & en drenering, men dreneringen ska ju bara ut eller till ett avlopp.
självklart bygger du en trumma, där rören hamnar & sen tapetserar du bara över, o sen tänker du aldrig mer på dom.

det här med frikyla har igentligen ingen ting med din värmepump att göra, allt kopplar utanför, då det är borrhålet vi andvänder.

på röret som kommer från borrhålet & går till värmepumpen så sätter man ett T-kors (en avstick) sen monteras en cirkulationspump & du drar rör till sovrummet. i sovrumet så ställer du en fläcktkonvektor, avsed för kyla (dom med kyla har dropp plåt för kondensvatten)
sen går röret tilbaka till borrhåls röret, strakst efter där vi gjorde avsticken.
melan dessa 2 avstick monterar vi en backventil, så vi inte bara kör runt "vattnet" mallan avstingen, utan vatnet måste cirkulera igenom värmepumpen & bårrhålet.

siter fläktkonvektorn högre än värmepumpen måste du även ha ett tryck kärl på kretsen (et likadant rött kärl som du har till radiatorsystemet, men minsta modellen på 12liter)

hur kalt det blir beror på hur stor fläktkonvektor du monterar dit.

en annan fördel är att du nu värmer boran & detta höjer verkningsgraden på värmepumpen.
 
Fyra rör: det går ju redan 2 rör genom vardagsrummet ;) å så blir det ju 2 nya till kylanläggningen!.
Dränering från fläktkonvektorn går väl att lösa genom att helt sonika dra ut slangen genom ytterväggen har en balkong så det går att dra slangen ut på balkongolvet (under trallarna) och sen lite diskret släppa ner vattnet mellan staketet och "plattan"
Har du någon bra konvektor att rekommendera?, rummet är på runt 20kvm.
Vad kommer ett system att kosta? i runda slängar?
max rörlängd från där jag kan göra anslutningen är 6 meter ( 12 meter rör med andra ord)
 
Grymt schysst installation!
Nu har jag ingen möjlighet att köra en takmodell utan det får nog bli en väggmodell. å då får det bli en kombination värme/kyla.

Vilken modell har du? hur mycke kyleffekt lämnar den? å hur stor yta täcks?

Har du ett djupt hål? eller har du 2?, hur mycke kyla kan man plocka ut ur ett hål?
Ju mer man plockar ur desto mer har man väl tillgodo av den värmen man knuffar ner, när vintern kommer.
 
Ja den där är ju snygg, men lite omständig att montera i efterhand. jag hade gärna valt en sån i varje sovrum, men det blir för kompliserat nu.

det är ju enklare att montera nån variant som är utanpåliggande.
Själv köpte jag en begagnad, för att håla ner priset, då dom är rätt dyra.
kolla lite på www.varmepumpsforum.com där kan du få lite tips.
 
Soap skrev:
Vilken modell har du? hur mycke kyleffekt lämnar den? å hur stor yta täcks?

Har du ett djupt hål? eller har du 2?, hur mycke kyla kan man plocka ut ur ett hål?
Ju mer man plockar ur desto mer har man väl tillgodo av den värmen man knuffar ner, när vintern kommer.
Oj, många frågor... :)
* 42 GWC 010
* Tot. kyleffekt 4,7 kW, Sensibel kyleffekt: 3,8 kW
* Övre plan är på 110 m2 med takhöjd mellan 2,60 - 3,80 och då sänks innetempen ~ 4-5 grader, låter inte mycket men det känns och räcker för att stå ut :D "Problemet" är ju att frånluftsventilationen pumpar in varm uteluft kontinuerligt så den borde ju egentligen reduceras/stängas av men då mår väl inte hus/människor så värst bra i längden....
* Ett hål på 180 m
* ? KB-in ligger stadigt på c:a 10-12 grader vilket är helt OK, jag stänger av FLM:ens cirk.pump i Maj och kör sen bara fläktkonvektorn till hösten!
* Jo, här återladdas hålet rejält och ännu bättre blir det om några år när samma hål skall ge värme i poolen och kyla i huset -> Bingo ;D

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=43.0
 
CarMan skrev:
Ja den där är ju snygg, men lite omständig att montera i efterhand. jag hade gärna valt en sån i varje sovrum, men det blir för kompliserat nu.
Ja, monteringen var inte busenkel....

En i varje rum om plånboken orkar med, min kostade ~12.000 för enart aggregatet. Däremot går det ju att kanalansluta 1-3 spiroanslutningar vilket jag ångrar att jag åtminstonde inte drog en pipa till stora sovrummet... Inte för sent än men det lockar inte att börja krypa runt i lösullen på sommaren.....
 
ByggaNytt skrev:
Ja, monteringen var inte busenkel....

En i varje rum om plånboken orkar med, min kostade ~12.000 för enart aggregatet. Däremot går det ju att kanalansluta 1-3 spiroanslutningar vilket jag ångrar att jag åtminstonde inte drog en pipa till stora sovrummet... Inte för sent än men det lockar inte att börja krypa runt i lösullen på sommaren.....
Jag tror du får extremt dålig effekt på kanaler om du ansluter sånna. det behövs ju ganska hög kapasitet på kylagrigatet, då man har en del värmeförluster i kanalerna.

bätre att flytta kylan i vattenform & ha fler konvektorer
desutom finns ju altid en risk för kondensering i kanalerna
 
Inte några som helst problem med kondens på spiro bara man isolerar rätt.
 
Vi ska bygga nytt, och har efter denna varma sommar kommit till insikt att vi "måste" ha AC i huset. Vi ska ha bergvärme med vattenslingor i golvet som uppvärmning, och undrar nu vad vi behöver för att även kunna få kyla ur borrhålet.

Är det bäst att transportera det kalla vattnet till respektive rum och där kyla luften, eller är det bättre att kyla luften centralt och sedan leda ut den?

Vad är ungefärlig kostnad för ett komplett system? (säg kyla i 3-4 rum)

Något annat man bör tänka på innan bygget har startat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.