Kommer bygga ett vinskåp till båten, behöver hålla mycket väl. Tänkt konstruktion (framifrån) enligt bild. Bakom flaskorna finns ett stadigt skott (vägg) som jag planerar täcka med något mjukt material, troligtvis liggunderlag. Framför flaskorna ska det vara en dörr med motsvarande mjuka stoppning som bakom.

Höjden på skåpet kommer bli högre än de fyra inritade lagren rör. Min största farhåga är utböjning av vägg A, därför planerar jag att limma ihop rören med fogskum e.dy, hur väl limmar pu-skum? Helst skulle jag skruvat eller bultat i hop rören, men skallar och muttrat i stål torde ha negativ inverkan på mina vinflaskor.

Den högra väggen och golvet kanska kan skippas, osäker på om de tillför något?

Rören blir vanliga markavloppsrör om jag inte får förslag på något som passar bättre.

Avstånden mellan rören och taket borde troligtvis vara noll, men då det sitter en liten bokhylla ovanför kanske jag vill bygga skåpet hela vägen upp för att undvika att bygga en dammfälla.

Ritning av ett planerat vinskåp med cirkulära utrymmen för flaskor, uppbyggt av markavloppsrör och förstärkt med vinkeljärn och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först gjorde jag med kedjor, men ändrade till ett snöre med ögla som sitter fast med dolda fjädrar.
Det fungerar riktigt bra över stock och sten i min Äventursbuss.
 
  • Flaskhållare monterad på OSB-panel i fordon med snöre och dold fjädermekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av Äventursbuss med snöre och ögla för flaskor, gammal lykta och blåa gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Flaskorna behöver nog någon mm i rörelsemån. Om de med avloppsrör menar de gammeldags i tegel eller betong skulle jag nog avråda då fladkorna kan spricka sönder. Ett modernt plaströr låter bättre.

Annars är väl kölsvinet en utmärkt och svål vinförvaringsplats.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Först gjorde jag med kedjor, men ändrade till ett snöre med ögla som sitter fast med dolda fjädrar.
Det fungerar riktigt bra över stock och sten i min Äventursbuss.
Intressant lösning, vill nog hellre ha en dörr framför av estetiska skäl.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Flaskorna behöver nog någon mm i rörelsemån. Om de med avloppsrör menar de gammeldags i tegel eller betong skulle jag nog avråda då fladkorna kan spricka sönder. Ett modernt plaströr låter bättre.

Annars är väl kölsvinet en utmärkt och svål vinförvaringsplats.
Rör i plast är tanken. Kölsvinet är fullt av batterier och tankar för en kubik diesel och en halv kubik vatten. Och en våtsump, vill inte stoppa någon flaska där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.