Skulle inte köpa en kombimaskin om ni är stor familj. Vi är 2 vuxna och 3 barn (4-9år) och det är väldigt skönt att kunna köra undan då man halkat efter lite med tvättningen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vår kombimaskin klarar ungefär en tredjedel i tumling mot tvätt, enligt spec. Snart (vilket år som helst nu, när vi är färdiga med utbyggnaden) blir det en TM och en TT.
 
Att köpa en integrerad tumlare är oftast helt meningslöst. Under vissa speciella omständigheter kan det kanske vara meningsfullt, t.ex. om man inte har någon annan torkmöjlighet och absolut inte har plats för två maskiner. "Tvättorkarna" som Råd & Rön kallar dom torkar kasst och max torkkapacitet är hälften av tvättkapaciteten.

En fråga, behöver ni verkligen en maskin som klarar 12 kg? Det finns bra maskiner kring 5-6 tusen som klarar 7-8 kg och som ni nog skulle vara nöjda med.

Personligen skulle jag avråda från Samsungs vitvaror pga att deras serviceorganisation här i Sverige är under all kritik. Om man måste reparera maskinerna så får man vänta minst en vecka efter felanmälan innan man ens kan boka in en tid för service.
 
BirgitS
N norfre skrev:
Jag har kollat runt en del och det verkar som att denna tvättmaskin (LG FH495BDS2) är bäst i diverse tester.

[länk]

Men, det verkar som att samma maskin dessutom finns med integrerad tumlare (LG FH695BDH2B) till ett obetydligt prispåslag.

[länk]

Har jag förbisett något, eller kommer jag bli nöjd om jag köper den senare maskinen?
Maskinen är gjord för 12 kg tvätt, vilket är väldigt mycket. Att vänta så länge med att tvätta att man verkligen har 12 kg kräver att man har många klädesplagg jämfört med 7-8 kg som är en vanlig maskinstorlek. Om man inte fyller maskinen så blir det dyrare per kg tvätt.

kashieda kashieda skrev:
Vår kombimaskin klarar ungefär en tredjedel i tumling mot tvätt, enligt spec.
Torken är specad för 8 kg enligt Prisjakt, dvs två tredjedelar av tvättmängden.

L Leifur skrev:
Att köpa en integrerad tumlare är oftast helt meningslöst. Under vissa speciella omständigheter kan det kanske vara meningsfullt, t.ex. om man inte har någon annan torkmöjlighet och absolut inte har plats för två maskiner. "Tvättorkarna" som Råd & Rön kallar dom torkar kasst och max torkkapacitet är hälften av tvättkapaciteten.
Vi bor i lägenhet numera och då sparar en kombinerad maskin plats i badrummet, men har man plats och framför allt för en barnfamilj så är ju två separata maskiner bättre. Däremot tycker jag inte att kombimaskinen torkar sämre än de fristående tumlare vi har haft tidigare, utan det blir lika torrt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi bor i lägenhet numera och då sparar en kombinerad maskin plats i badrummet, men har man plats och framför allt för en barnfamilj så är ju två separata maskiner bättre. Däremot tycker jag inte att kombimaskinen torkar sämre än de fristående tumlare vi har haft tidigare, utan det blir lika torrt.
Har man inte plats så har man ju inte, men oftast kan man stapla tvättmaskin och torktumlare för att spara yta. Vi hade så i vår lägenhet.

Att tvättorkarna torkar sämre innebär ju inte att att tvätten aldrig blir torr, men det tar längre tid. T.ex. så skriver Råd & Rön:
"Däremot torkar de sämre än vanliga torktumlare, och de tar väldigt lång tid på sig. Kläderna blir också väldigt skrynkliga.
...
Testet visar också att det finns modeller som tvättar bra och torkar hyfsat med tider som inte känns orimligt långa."
.

Den tvättork som min kompis köpte var iaf rätt kass och lämnades tillbaka inom en vecka, men uppenbarligen finns det några modeller som torkar hyfsat.
 
BirgitS
Nu är ju vår tvätttork (Electrolux) några år gammal så den finns ju inte med i testen, och jag jämför ju med de separata torktumlare vi haft tidigare som ju är ändå äldre, men jag upplever ingen större skillnad när det gäller torktid och skrynklighet. Både tidigare och nu plockar vi ur tvätt som lätt blir skrynklig, t.ex. skjortor, efter en kvart och så får de hängtorka (den kvarten gör skjortorna nästan helt släta).

Vi övervägde en tvättpelare men nu får vi förvaringsutrymme för tvättmedel och annat ovanför tvättmaskinen samt en avställningsyta.
 
L Leifur skrev:
Det finns bra maskiner kring 5-6 tusen som klarar 7-8 kg och som ni nog skulle vara nöjda med.
Vilken maskin rekommenderar du i så fall?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Maskinen är gjord för 12 kg tvätt, vilket är väldigt mycket. Att vänta så länge med att tvätta att man verkligen har 12 kg kräver att man har många klädesplagg jämfört med 7-8 kg som är en vanlig maskinstorlek. Om man inte fyller maskinen så blir det dyrare per kg tvätt.
Vi har fyra små barn och en stor tvättstuga. Vi önskar uppnå hög produktivitet i tvätthanteringen och är beredda att betala för en lösning som medger detta. :)
 
Iväg till blocket med er och fynda en Miele för någon tusenlapp, den kommer hålla många gånger en LGs livstid.
 
BirgitS
Vill man ha hög produktivitet så ska man ha separat tvätt och tork så att man har möjlighet att köra två tvättar direkt efter varandra och inte behöva vänta på att den första ska torka. Man kan behöva köra två maskiner med olika typ av tvätt samma kväll.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
N norfre skrev:
Vi har fyra små barn och en stor tvättstuga. Vi önskar uppnå hög produktivitet i tvätthanteringen och är beredda att betala för en lösning som medger detta. :)
Nja, min erfarenhet är att produktiviteten i första hand är beroende av bra flöden snarare än av en stor maskin. T ex sortera tvätten genom att helt enkelt ha flera tvättkorgar (vi har en 40, en 60, en "special/ömtåligt"), arbetsbänk och tvättlina direkt intill tvättmaskinen osv. Det som kanske kan göra lite skillnad är hur pass torr tvätten är efter centrifugering (anges oftast på Prisjakt tex).

Med det sagt har vi bara 2 blöjbarn men klarar oss gott med en vanlig 8-9 kg maskin (Miele WDA1xx nånting).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N norfre skrev:
Vi har fyra små barn och en stor tvättstuga. Vi önskar uppnå hög produktivitet i tvätthanteringen och är beredda att betala för en lösning som medger detta. :)
Med 4 barn skulle jag satsa på två tvättmaskiner och en kraftig luftavfuktare så att ni får upp torkhastigheten. En av tvättmaskinerna kan vara en billig maskin för att ta hand om grusiga ytterkläder när barnen har roat sig.
Vi har tre barn och har två tvättmaskiner och det skönt då det är mycket tvätt och många olika sorters tvätt. Då vi har allergiker i familjen så hade vi som krav att maskinerna skulle skölja bra så det blev en Bosch Logixx 9 och så har vi en drygt 12 år gammal Cylinda. Torkningen löser vi med luftavfuktare och torktumlaren använder vi väldigt sparsamt.
 
Jag skulle satsa på normalstora maskiner med snabbare program istället. Jag vet inte om det finns konsumentmaskiner som tvättar rent på en timme längre. Kör vanliga vuxenkläder på snabbprogram som tar ungefär en 40 minuter på 40 grader, men barnens kläder går alltid på riktiga programmet i 60 grader och tar ca. 2,5 timmar. Jag litar helt enkelt inte på att det snabbare programmet räcker till kläder som är smutsiga på riktigt. Egentligen skulle jag vilja ha en uppsättning maskiner till, eftersom jag sällan tvättar massor av kläder som jag vill blanda i samma maskin.
 
N norfre skrev:
Vilken maskin rekommenderar du i så fall?
Har svårt att rekommendera någon specifik, men om du kollar på Råd och Röns tester så ser du att Samsungs maskiner WW80J5426DW, WW80J5426EW och WW80J5426FW alla fått omdömet "Bra köp" (även om jag personligen tycker Samsungs serviceorganisation är kass). Jag har själv en billigare Samsung som vi gav 3.500:- för på rea för tre år sen och den hade hyfsat betyg i Råd och Röns test. Vi är rätt nöjda med den, tvätten blir ren och den funkar bra för oss.

Mitt tips är att du pyntar 55:- för att få ta del av Råd och Röns tester i en månad och läser deras senaste test. Kolla på de egenskaper som är viktiga för dig och undvik bottennapp.

Enligt R&R så tvättar och centrifugerar samtliga maskiner i testet mycket bra. Alla sköljer dåligt (om man inte väljer till extra sköljprogram). Många maskiner tar 3-4 timmar för en full maskin bomull (det kan mao vara bra om maskinen har program för snabbtvätt).

Om man t.ex. jämför de två LG maskiner du länkat till (som båda fått testresultatet 73) med LG FH4A8TDN2 (som fått testresultat 66) så ser dom ut att dom prestera väldigt lika, dock har de två stora maskinerna fått väldigt bra betyg på tvättid, vattenförbrukning och energiförbrukning. Detta trots att de faktiskt tar längre tid på sig att köra en tvätt och både använder mer vatten och mer energi för tvätten.

Skälet till detta är troligtvis att R&R testar med fulla maskiner och de stora maskinerna tvättar 50% mer tvätt. Dvs 12 kg tvätt på 4 timmar och 18 minuter är "bättre" än 8 kg tvätt på 3 timmar och 50 minuter.

Nu är dock 12 kg väldigt mycket tvätt och jag gissar att de flesta ofta kör en sån maskin halvfull och då är ju frågan om de stora maskinerna kommer ner i nivå med 8kg maskinen. Med detta menar jag inte att de stora maskinerna är dåliga, utan jag vill bara belysa att de egenskaper som höjer de stora maskinernas betyg och får de att sticka ut kanske egentligen inte spelar så stor roll.
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.