MathiasS MathiasS skrev:
...men han vill ju inte ha prestanda, bara komfort.
Jag tolkade inte TS som att det måste vara ömsesidigt exklusivt. ;)

De flesta av BMW:s större modeller borde väl annars ticka boxarna rätt bra med lite förnuftig utrustning.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Opel Insignia med FlexRide, mkt bil för pengarna med skön comfort i touringläge.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja om man explicit efterfrågar ”mycket hög komfort” så går xc70 och passat bort. Det är bra bilar men sett till ljud och fjädringskomfort har dessa inget att hämta mot det tyska premiumsegmentet. Inte ens nya V90 dugeri det avseendet.

Tyvärr blir det ju lite äldre bilar i detta segment givet budgeten, men om man tillåter sig att plussa lite på den så för man plats med en Audi a6 med luftfjädring. Det krävs rätt märkvärdiga åkdon för att transportera sig mer komfortabelt än så....tyvärr är luftfjädring ett väldigt ovanligt tillbehör på vanliga A6an så du får lov stt åka Allroad och därmed betala för mer utrustning och motor än annars.

Mercedes E är antagligen ett ypperligt alternativ till audin, lite beroende på hur man snålat med de enklare modellerna som platsar i budgeten.
Jag gillar också de tyska sk premiumbilarnas tysthet. Men, jag tror du har fel och underskattar XC70. FourC (typ avancerad elektronisk fjädring med komfort alt sportläge) kombinerat med laminerade glasrutor ger en kombination av tyst bil som går väldigt mjukt och komfortabelt på riktigt dåliga asfaltvägar. Att det sen är en kompetent dragbil gör ju inte ont.
 
Mercedes Benz E klass, S klass om det finns kulor.
 
A andersda skrev:
X5:a med komfortstolar. Klarar inte riktigt 200 k och 2014 men men. Värt att ta i beaktande är att på alla BMW finns ett system för automatisk blinkers. Eller? =)
Text på bild som skämtsamt kommenterar meningslösheten i jobb med att montera blinkers på Mercedes och BMW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
torbeno och 8 till
  • Laddar…
En riskokare som t.ex. Honda CR-V rekommenderas!
Toppkvalitet rakt igenom :love:
 
MLA72 MLA72 skrev:
Jag gillar också de tyska sk premiumbilarnas tysthet. Men, jag tror du har fel och underskattar XC70. FourC (typ avancerad elektronisk fjädring med komfort alt sportläge) kombinerat med laminerade glasrutor ger en kombination av tyst bil som går väldigt mjukt och komfortabelt på riktigt dåliga asfaltvägar. Att det sen är en kompetent dragbil gör ju inte ont.
Njae. Kanske.

1. Xc70 har jag kört i 8 år så den kan jag rätt bra. Vi var väldigt nöjda med den ända tills skygglapparna togs bort och alternativ testades.

2. FourC har jag inte kört. Kunde inte ha en sådan bil då det dels kostar 30k i material att byta dämparna (om jag minns siffrorna rätt nu), dels för det inte gick att kombinera fourc med nivåreglering bak => inte en bra dragbil med fourc.

Komfort handlar om mer än fjädringskomfort. Ljudkomfort är också oerhört viktigt och där spelar xc70 och en nyare Allroad inte i samma division. Vindbrus, däckljud, motorljud. Sjukt stor skillnad (vilket också är rätt rimligt givet ålder på modellserien etc, det som är mer förvånande är att inte ens en v90 kan konkurrera).
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Njae. Kanske.

1. Xc70 har jag kört i 8 år så den kan jag rätt bra. Vi var väldigt nöjda med den ända tills skygglapparna togs bort och alternativ testades.

2. FourC har jag inte kört. Kunde inte ha en sådan bil då det dels kostar 30k i material att byta dämparna (om jag minns siffrorna rätt nu), dels för det inte gick att kombinera fourc med nivåreglering bak => inte en bra dragbil med fourc.

Komfort handlar om mer än fjädringskomfort. Ljudkomfort är också oerhört viktigt och där spelar xc70 och en nyare Allroad inte i samma division. Vindbrus, däckljud, motorljud. Sjukt stor skillnad (vilket också är rätt rimligt givet ålder på modellserien etc, det som är mer förvånande är att inte ens en v90 kan konkurrera).
Jag håller med om att komfort är mer än bara fjädring, det var därför jag skrev att de tyska bilarna är tysta och att Volvo är tysta (åtminstone med laminerade glas, som jag har haft på de två Volvo som jag har haft senaste åren). Möjligen är tyskarna generellt tystare pga lägre vindbrus, mer ljuddämpande mtrl etc. I samma generalisering känns tyska bilarna bättre väghållningsmässigt pga hårdare chassi/fjädring (eller vad det då beror på?) ofta kombinerat m bredare däck m lägre profil. Baksidan av det kan väl vara att det motverkar komforten på dåliga vägar. Sen är jag medveten om att tex en BMW X5 är både otrolig tyst och komfortabel, trots 22 tums-däck - vilket antagligen är ett bevis på att BMW är grymt duktiga på att bygga bort svagheter. Dock lirar såna bilar, nya och begagnade, liksom i en annan prisdivision. Audis allroad har jag varken kört eller åkt (bara A4 och A6)- och det kan mycket väl vara så att den är både tystare och mer komfortabel än XC70. Att påstå att en genomsnittlig BMW (låg, inte SUV) för 200 tkr går mjukare på dålig asfalt än XC70 för samma pengar - det tror jag inte på. Tystare - mer troligt till tyskarnas fördel...

FourC förresten, förmodligen har du rätt kring vansinniga prisnivåer för nya dämpare, jag behövde aldrig byta på de 5 år och 11000 mil jag körde. Däremot tycker jag att du har dyngfel när du säger att en bil som saknar nivåreglering automatiskt är en dålig dragbil. Jag har iofs aldrig provat nivåreglering (som säkert är bra i sig), men har dragit 1800 kg husvagn ganska många mil utan att bilen har ”säckat ihop” bak el upplevts som instabil. Man har ju bara ett kultryck på kanske 70-80 kg om man lastar någotsånär rätt på den biltypen.

Har jag då skygglapparna på eftersom jag håller XC70 (-08 hade jag) som en komfortabel bil? Jag håller den som en bättre bil i allt väsentligt jämfört med nuv XC60 (som iofs är snyggare). Kvalitetsmässigt har Volvo gått ner rejält på tex skinnklädslar senaste åren, inte så imponerande på så pass dyr bil ändå. Jag gillar nog BMW, Audi och Mercedes mer som bilar, men åtminstone VAG-stallet var blodtryckssänkande att lämna för ett antal år sen. Nästa bil blir nog trots allt japanskt/koreanskt, just för att det verkar funka till rimliga priser.
 
C crazytok skrev:
Förutom 200.000kr gränsen då.... såvida inte man vill ha en som gått 15.000mil eller mer. :thinking:
Finns att hitta med både under 10.000 mil och under 200.000kr om än inte så många. Denna ser ju trevlig ut och på stor välkänd firma Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mercedes-Benz E 220 CDI Aut, Navi, P-sensorer https://www.blocket.se/vi/80387754.htm
 
Om du vill ha hög komfort skippa kombi, E-klass sedan.
 
Men komfort och Mercedes säten är ju inget som man kan sätta ett = tecken mellan.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Men komfort och Mercedes säten är ju inget som man kan sätta ett = tecken mellan.
Kanske inte, sittkomforten är högst personlig dock. Alla hyllar ju volvos stolar men personligen tycker jag dom inte alls är sköna då dom har för lite sidosupport bla. Jag har iofs inte kört E-klass längre än ett par mil i samband med val av tjänstebil men upplevde den som väldigt komfortinriktad och lite tråkig/gungig.

Personligen kör jag Insignia som jag upplever som väldigt trevlig när det kommer till stolarna, men den har ju de typiska hårda sportstolarna. Fördelen är att de går att justera både längden på sittdynan och bredden på sidosupporten vilket gör att jag i alla fall upplever stolen som väldigt skön även efter 5 timmar i den.
 
Y
Har kikat lite på bilderna med passat, a6, Mercedes och till synes har dom hårda säten, men så kanske det inte är. Jag har haft Mercedes 190e förut och den var som en parkbänk men anar att man inte kan jämföra den med sådana lyxåk ni nämner. ;)

Var ute igår och provsatt XC90 (som jag inte har råd med) och S80, förvånadsvärt stela säten.

Har funderat lite på S80 executive med mjukare lädersäten som är ventilerade och med massage, samt laminerade sidorutor, hastigetsberoende servo och annat trevligt.
Önskelistan är ungefär
1. automat
2. breda mjuka sätena.
3. tyst kupe, lämpad för långa personer.
4. rejäl stereo med blåtand.
5. taklucka i glas.
6. annan komfortlyx såsom lättstyrd, glider på moln över vägarna och kränger i kurvorna, ;)

Men jag blev nyfiken på A6, vi ska försöka hitta någon bilsäljare med dessa i området.
Citroën C och passat såg gammaldags ut på bilderna så kändes sådär.
Mercedesmodellen kanske vi skulle åka och kikat på ifall dom är parkbänk eller inte. :)
-hittade några med "ortopediska säten" som såg fluffiga ut så får kika på dessa.

//offtopic, förvånad hur få bilar har backkamera//
 
Redigerat:
M Myckling skrev:
Men komfort och Mercedes säten är ju inget som man kan sätta ett = tecken mellan.
Säten är väldigt subjektivt, och beroende på körstil. Om du kör 'sportigt' och har vanliga säten flyger du runt som en vante och man har således högre komfort i riktiga sportstolar.
Y Yrrol skrev:
Har kikat lite på bilderna med passat, a6, Mercedes och till synes har dom hårda säten, men så kanske det inte är. Jag har haft Mercedes 190e förut och den var som en parkbänk men anar att man inte kan jämföra den med sådana lyxåk ni nämner. ;)

Var ute igår och provsatt XC90 (som jag inte har råd med) och S80, förvånadsvärt stela säten.

Har funderat lite på S80 executive med mjukare lädersäten som är ventilerade och med massage, samt laminerade sidorutor, hastigetsberoende servo och annat trevligt.
Önskelistan är ungefär
1. automat
2. breda mjuka sätena.
3. tyst kupe, lämpad för långa personer.
4. rejäl stereo med blåtand.
5. taklucka i glas.
6. annan komfortlyx såsom lättstyrd, glider på moln över vägarna och kränger i kurvorna, ;)

Men jag blev nyfiken på A6, vi ska försöka hitta någon bilsäljare med dessa i området.
Citroën C och passat såg gammaldags ut på bilderna så kändes sådär.
Mercedesmodellen kanske vi skulle åka och kikat på ifall dom är parkbänk eller inte. :)
Du beskriver en Audi A8.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.