Min röris var ytterst tveksam till att skarva värmerören i garaget och koppla på här. Det skulle dock betyda mycket då jag slipper ha värmerör ovanför duschkabinen.

Ska jag byta röris?
 
Vad handlar det om?
 
Bilden kom inte med. Det är värmerör från garaget till element på bottenplan och jag vill ha nya rör parallellt med elkabeln så att jag kan flytta snutten som går över tänkta duschkabinen.
 
  • Gammalt värmerör och elkabel längs vägg som korsar varandra över en tänkt duschplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår fortfarande inte. Var är duschkabinen? Eller är det frågan om ett avstick från böjarna som syns i bilden?
 
Krilleman
Det blir svårt att skarva på mitt i böjen. Rakt rör krävs för att skarva ordentligt.

Syns inte rören på andra sidan väggen?

Dessutom är det nog asbests i isoleringen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Staffans2000
Här skulle jag svetsat på två smidda muffar. Vid taket lindar du blött papper runt rören och skyddar eventuellt taket med en bit gipsskiva.

Staffan
 
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här skulle jag svetsat på två smidda muffar. Vid taket lindar du blött papper runt rören och skyddar eventuellt taket med en bit gipsskiva.
Som en sista utväg svetsa, ja.

Men det vore lättare om rören syntes på andra sidan väggen för anslutning!
 
Rören syns på andra sidan väggen. Går väl i värsta fall att ansluta därifrån, men jag vill inte ha ytterligare rördragning där (gym) utan föredrar garaget. Kanske enklast att byta ut hela röret i taket?
Jag tog bort isoleringen med asbest i åtanke.
 
  • Handritad skiss av rördragning över ett tak i anslutning till en dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en planlösning med markerat rör i ett av rummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en byggnadsplan med markerade rör och texten "Söker alternativ".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Då så. Svetsa!
 
Krilleman
Det blir ju inte ytterligare rördragning på andra sidan väggen.

Skarva på med en koppling och dra igenom nya rör genom väggen för att sen återisolera.

Enklare än att svetsa!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det blir ju inte ytterligare rördragning på andra sidan väggen.
Jag kopplar inte...trögare än sirap.
Var skulle jag skarva på, i kröken eller intilliggande rum?
Som jag ser det finns tre alternativ, där alt A inte går pga kröken.
Jag antar att du menar isolera rören och inte väggen, då det nu är putsade oisolerad källarväggar.
Tror Staffan får komma och svetsa!
 
  • Handritad skiss av rumsplan med markerade rör och alternativ för att skarva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det skall väl skarvas på ytterligare ett rör. Eller skall det nuvarande dragningen ändras?
 
Staffans2000
Att svetsa är ett snabbt och enkelt sätt. Det kan varje rörläggare. Hmmm.. möjligen inte de som bara fjollar omkring med presskopplingar:D
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det skall väl skarvas på ytterligare ett rör. Eller skall det nuvarande dragningen ändras?
Röret över duschen ska bort. Det röret leder också till element på bottenplan, se första post it. Därmed behöver ny dragning ske på något sätt och kopplas till röret med böjen. På så sätt kan jag ta bort 4-5 meter över duschen. Således både skarvning och omdragning.
 
  • Handritad skiss av rördragning över dusch med markeringar för omdragning och skarvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att svetsa är ett snabbt och enkelt sätt. Det kan varje rörläggare. Hmmm.. möjligen inte de som bara fjollar omkring med presskopplingar:D
6v kö till min presskopplingröris :thinking:
Svetsa låter intressant!
Varför ser du det som sista alternativet, @Krilleman?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.