Hej!

Hade en vildvuxen rosenbuske som jag tog ner för tre år sedan, den växer lätt upp igen men än så länge stör jag mig inte på det. Klipper bara ner den igen.. Men nu har den börjat sprida sig ut över tomten och har ännu bara klippt ner med gräsklipparen.

Är det möjligt att få bort dom genom att klippa med gräsklipparen eller sprider jag bara mer? :thinking:
Finns det något annat knep jag kan använda för att få död på dom?:thinking: Bifogar bild.

Tacksam för svar.

Mvh Tingis
 
  • Översikt över en trädgårdstomt med vildvuxna rosenbuskar och en gräsklippare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ahlquistos
  • Laddar…
R
Bara gräva upp så mycket det går , helst mamman
 
  • Gilla
Tingis och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När grannens vresros blev så stor att hen började klippa den skickade busken ut rötter som bildade rotskott kring 1 meter från deras buske, dvs en bra bit in i vår gräsmatta. Jag grävde och drog upp dem med det var ett ständigt besvär så länge plantan fanns kvar och i flera år efteråt. Det är alltså viktigt att få bort alla rötter på en gång.

Borde i och för sig gå att utrota rosen genom att under några år ständigt klippa av alla rotskott så fort de är bara ett par cm ovanför jorden eftersom det då så småningom borde utarma rötterna, men då gäller det att vara ihärdig flera gånger i veckan troligen.
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
R
Japp barnen har eget liv så det blir att hacka lite ofta , har en bekant som fick det på samma sätt , men skulle ha bort dom för altan , dom försvann efter en omgång med medel som jag fick av ett växthus
inte någon Roundup precis
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Tack för svaren. Menar ni att de små kommer från rötter under marken? Jag trodde det var nya plantor som börjat gro!

"Mamman" sitter lite svårt till med mycket sten runt men jag ska försöka ta bort den så gott det går..

Någon annan som vet något medel som funkar?

Tingis
 
Förut fanns det ekopluggar som man slog in i stubben eller grövsta roten som dödade den trädet/busken.

Så vill du ha kål på den så borde det finnas att köpa i en välsorterad trädgårdshandel
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
BirgitS
Tingis Tingis skrev:
Menar ni att de små kommer från rötter under marken?
Ja, det tror jag. Du märker det om du gräver upp en planta, om den kommer uppvfrån en grov rot så är det inte något frösått för sådana har många små rötter när plantan bara är ett par dm hög (tänk på blommor man har inne i kruka).
 
L Lutte skrev:
Förut fanns det ekopluggar som man slog in i stubben eller grövsta roten som dödade den trädet/busken.

Så vill du ha kål på den så borde det finnas att köpa i en välsorterad trädgårdshandel
Ecoplug verkar inte finnas längre men fick tips om att borra i grövsta rötterna och hälla i lite rundup, ska testa det :D

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det tror jag. Du märker det om du gräver upp en planta, om den kommer uppvfrån en grov rot så är det inte något frösått för sådana har många små rötter när plantan bara är ett par dm hög (tänk på blommor man har inne i kruka).
Du har helt rätt! (y)


Tingis
 
R
Går även att borra , men det är inget träd med grov stam , kan bli svårt med tunna grenar och ha i vanligt salt och plugga .Även att vattna mamma med en fet blandning av salt och vatten bra blött .
Lite annat runt omkring kan även gå sin väg , så kolla vad du vill ha kvar
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
BirgitS
R rävlyan skrev:
Även att vattna mamma med en fet blandning av salt och vatten bra blött .
Lite annat runt omkring kan även gå sin väg , så kolla vad du vill ha kvar
Inte bara vad man vill ha kvar, utan också att om något annat ska växa där sen så måste all jord med salt bort först.
 
Jag skulle pröva med att gräva så mycket jag orkade, spett är riktigt användbart men svettigt. Främst rikta in mig på buskens ursprungsplats. Sen skulle jag täcka hela ytan med en tjock plastmatta/presenning nedtyngd med allehanda vikter, bland annat sten och plank. Sen får man ju hålla efter där plantan tittar ut på sidan om plasttäcket, men det är förmodligen betydligt mindre jobb än att gräva upp alla rötter. Så småningom utarmas växten och dör, men det kan ta tid och det är inte så snyggt med ett plasttäcke i trädgården flera år, men en teknik som kräver ganska liten insats. Kombinera det med nyplanteringar av önskade växter, så etablerar dig sig först på platsen och begränsar framtida bekämpningsbehov.:)
 
  • Gilla
Tingis och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att det är vresros, en av våra mest invasiva växter, speciellt i kustområden och jag ser vatten på bilden.
Vresrosen förstör våra kuster och slår ut inhemska växter och djurliv och den kostar massor av pengar för kommunerna som försöker hålla kusterna tillgängliga för allmänheten. Där vresrosen tagit över går det inte längre att ta sig ned till vattnet.
Gräv och/eller täck över och du måste vara envisare än vresrosen och inte ge upp.
Sensmoral; plantera aldrig en vresros - någonstans!
https://skane.naturskyddsforeningen.se/vresros/
 
  • Gilla
Tingis och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Huvudplantan har rätt blottade rötter då en höststorm drog iväg med jorden runtomkring för några år sedan så det är nog bäst att börja där!

Jag hade aldrig kunnat gissa att vresrosen var så aggressiv :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.