Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alltså typ konserverar träet?
Epoxy är ju en sorts flytande plast och lägger sig som ett lager uppepå.
Det tränger in ytterst marginellt på mahogny iaf, men det är ju ett hårt träslag, kanske är annat på furu.
Det är alltså skillnad mot ex.vis linolja som verkligen tränger in i träet.
 
För oss som håller på med plastbåtar och då björkplywood vet att det suger in väldigt mycket i det iaf.

Beror på vilken träsort det är, om det suger in bra eller ej.

Blir nog bara till att prova, finns ju som inget facit här..
 
För att få känslan av trägolv är oljad yta det som jag tycker upplevs naturligast att gå på. Detta kräver dock regelbundet underhåll.

En lackad yta blir som ett plastgolv. Enda skillnaden är att man får en naturlig skiftning i golvmönstret.

Fundera på varför du vill ha ett trägolv. Är det för att det är ett naturligt material är nog olja det enda alternativet.
 
Det finns fina och dyra klinker i träimitation. Du håller på att skaffa dig onödigt jobb och andra problem med trägolv är jag rädd :(
 
M Mikael St skrev:
För att få känslan av trägolv är oljad yta det som jag tycker upplevs naturligast att gå på. Detta kräver dock regelbundet underhåll.

En lackad yta blir som ett plastgolv. Enda skillnaden är att man får en naturlig skiftning i golvmönstret.

Fundera på varför du vill ha ett trägolv. Är det för att det är ett naturligt material är nog olja det enda alternativet.
Hela vitsen är att ha tätskiktet närmast vattnet, för att på så sätt kunna ha vilket material som helst under/utanför tätskiktet. Oljat två funkar INTE i våta miljöer, utan det är lack, epoxy och liknande som gäller.
Det är just det naturliga som är skillnaden mellan fejk och på riktigt. Se bara den fantastiskt vackra båtfören som postades här tidigare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns fina och dyra klinker i träimitation. Du håller på att skaffa dig onödigt jobb och andra problem med trägolv är jag rädd :(
Se svaret ovan. Det är möjligt att det blir mer jobb, men jag kan inte se varför, då ett dolt tätskikt är minst lika jobbigt att bygga som ett synligt. Kanske jobbigare tom.
Vad gäller fejk, så är det a big no-no för mig. Jag har endast äkta vara i mina hus.
 
F
Du verkar ju ha rätt bra koll och tydliga idéer så prova! Så fort du kliver en centimeter utanför de etablerade konventionerna så kommer ingen våga säga att lösningen är okej hur som helst.

Om badrummet inte är allt för stort så kanske en härdad och antihalkbehandlad glasskiva funkar?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Du verkar ju ha rätt bra koll och tydliga idéer så prova! Så fort du kliver en centimeter utanför de etablerade konventionerna så kommer ingen våga säga att lösningen är okej hur som helst.

Om badrummet inte är allt för stort så kanske en härdad och antihalkbehandlad glasskiva funkar?
Tack. Det är helt rätt. Badrummet är litet, typ 5-6 kvm, och ja, jag kommer att testa. Jag är dock osäker på just epoxy, varianter, egenskaper, osv.

Hmm...glasskiva låter ganska lockande. Mycket bra idé! Tack :)
 
F Freddedan skrev:
Du verkar ju ha rätt bra koll och tydliga idéer så prova! Så fort du kliver en centimeter utanför de etablerade konventionerna så kommer ingen våga säga att lösningen är okej hur som helst.

Om badrummet inte är allt för stort så kanske en härdad och antihalkbehandlad glasskiva funkar?
Hmm...vid nästa tanke så funkar inte glas. Skivan måste in hel, så det går inte. Tyvärr.
 
En glasfiberväv och epoxy kommer att se ut som ett vällackat trägolv. Det finns en del strip byggda kanoter enligt den principen. Om det mot förmodan skulle läcka (kommer inte att hända) så syns det snabbt på trät. Nackdelen är ju att det är svårt att försäkra eftersom det inte är en metod som branchen rekommenderar.
 
Ring Nils Malmgren epoxy (mm epoxy) i Kungälv och fråga! Dom är hjälpsamma.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Vill TS ha en lösning som funkar eller en lösning som försäkringsbolaget accepterar?
 
La själv, mot bättre vetande, ett trägolv, för ca 15 år sedan, i badrummet! 1.5 tums riktig kärnfuru, sen spån under o sen kallmurad krypgrund (ventilerar fint). Har faktiskt kvar det men kör bara med badkar, dock har jag inte haft några som helst problem med fukt eller skador på det under alla dessa år.
Snart skall det dock bli ändring, familjen kräver dusch i detta hus, således blir det ett tyvärr ett plast och lip heaven. Men hade jag varit du hade jag lätt gått på massiv mahogny, nåtning och löjligt många lager lack, det kommer funka.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Ring Nils Malmgren epoxy (mm epoxy) i Kungälv och fråga! Dom är hjälpsamma.
Tackar :) Det skall jag göra!
 
D Daniel 109 skrev:
Vill TS ha en lösning som funkar eller en lösning som försäkringsbolaget accepterar?
Jag vill ha en lösning som funkar. Jag är inne på att eventuell läcka syns, precis som du skrev, och då får man ju åtgärda såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.