Langbein
I Djursholm får man bygga:  Huvudbyggnads bottenyta får inte uppgå till mer än 1/10 av tomtarealen. Huvudbyggnad får uppföras med högst 2 våningar. Gårdsbyggnads bottenyta får ej uppgå till mer än 1/60 av tomtens yta. Byggnaderna får tillsammans inte uppta mer än 1/9 av tomtarealen.
Söder om Sthlm oavsett om tomten är stor: Högst 1/5 av tomten får bebyggas. Huvudbyggnaden får vara max 150 kvm. Garage 25 kvm (40 kvm kan medges). Huvudbyggnaden får vara i 2 våningar, byggnadshöjd max 7,5 m.

I de fina kvarteren får man bygga palats på en stor tomt, söderut max 190 kvm på ett plan, oavsett om man har 10.000 kvm tomt.
:-/
 
Det är väl för att det passar i stadsbilden med jättekåkar i Djursholm, medans den icke namngivna stadsdelen söder om stan har mindre kåkar.

Detaljplanerna kan vara rätt irriterande dokument som ibland har dålig förankring i verkligheten, i andra fall är man glad att det finns vissa regleringar.
 
Langbein
Fasting65 skrev:
Det är väl för att det passar i  stadsbilden med jättekåkar i Djursholm,  medans den icke namngivna stadsdelen söder om stan har mindre kåkar.

Detaljplanerna kan vara rätt irriterande dokument som ibland har dålig förankring i verkligheten, i andra fall är man glad att det finns vissa regleringar.
I Djursholm finns alla storlekar och kul att se, det jag surnat på är att om jag köper en dyrare stor tomt i kommunen söderut får jag inte bygga mer än om den är på 1000 kvm. Man begränsar ju höjden så varför låsa bottenytan.
Svaret är nog att i Djursholm betalar fåtalet mera skatt, här behöver man pressa ihop mera folk för lönsamhet.
 
Jag tror att man var generösare med byggytor förr i tiden. Det är samma sak på Lidingö. Där är byggrätten mycket generösare.
Det finns exempel på kommuner som vill begränsa den äldre generösare detaljplanen. Nacka kommun försöker bland annat göra detta på exempelvis Älgö. Både Ekerö och Värmdö kommun har blivit mycket hårdare i sin tolkning av detaljplanen då de har fått kritik för att vara för lössläppta. Nu är de i stället blivit små Soup-Nazis.

Jag skulle vilja se mer mångfald på byggandet i Sverige. Visst vore det kul om bebyggelsen var mindre uniform, eller?

mvh
David
 
Kring Uttran verkar det vara 0 begränsning i utförandet... Åk dit och kolla - jeeez vilka jättepalatz det åker upp mellan fritidshusen.
 
Langbein
Har sökt dessa ställen och inte hittat något stort, men det finns fler som inte har maxyta, bara en procentuell :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.