Hej!

Jag har precis fått hem en väldans massa golvvärmeslang som jag ska försöka sprida ut över frigoliten i jämna mönster. Men hur gör man det på bästa sätt, finns det några riktlinjer. Garageplattan är 8,4 x 7,2 minus voten som är 30 cm runt om. Tänkte hålla mig innanför voten men vet inte om slangen kommer för långt från väggen då. Blir väl c:a 15 cm till väggen. Jag ska lägga slangen i sådana där plastlister som man trycker fast i frigoliten. Om man vill går det att sträcka ut dom även över voten.

Jag gjorde en enkel ritning hur jag tänkt.

Enkel skiss av golvvärmeslangs utläggning i slingor på isolerplatta för garageplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har sett bilder där man drar framledningar och retur till varje slinga tätt tillsammans efter väggen. Får för mig att det kan bli väl koncentrerat med värme just där då. Som ni ser har jag i förslaget spridit ut framledning och retur eller vad man kallar det. Varje slinga blir väl inte exakt lika lång men vet inte om det är så kritiskt. 30 cm mellan slingorna.

Kan detta fungera eller är jag ute och cyklar?

/Mats
 
R
Det är rätt det du tänker , först varvet ( varmaste ) fram utmed yttervägg sedan in mot mitten .
Vad har du i nederkant på skissen en husvägg , då kan du fortsätta
Är det en utsida se min skiss , då får du varmast i hela ytterkanten , lite skräpig skiss
 
  • Skiss av golvvärmeslingor längs en yttervägg markerade med röda linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Förstår hur du tänker med ditt förslag på ändring och min skiss var inte mindre skräpig den :) Det är ett garage med bara ett rum så allt är ytterväggar. Där du ritat in den röda slingan kommer garageportarna att vara. Två takskjutportar som täcker i stort sett hela väggen. Då är frågan om det är bortkastat att värma upp just där det är som kallast eller är det just där man ska värma? Gissar på det senare.

Jag hade nog inte direkt tänkt på att den varmaste slingan skulle komma närmast väggen men det är ju väldigt logiskt. Gäller att tänka på det dom man kopplar in så man skickar vattnet åt rätt håll.

Det här blir spännande. Återstår att se vad jag kommer att värma slingan med. Ser att det ibland annoseras ut beg. byggpannor till bra pris. Tydligen något man kör golvvärmen med under byggtiden. En liten tank med en elpatron och ett litet expansionskärl och en pump. Någon form av tempreglering behövs väl också.

/Mats
 
R
Hur långt in kommer portarna att sitta ? det brukar vara en kant som ligger lite innanför fasaden .
Räkna på var porten kommer , och lägg slingan ca 5 cm in ,
Du ska väl ha fördelare med 4 in och 4 ut , slangarna brukar läggas så in till golv kommer höger eller vänster och tillbaka som nästa , det blir lite av sig själv för att inte korsa slangarna i golvet
Det som kan bli problem är is på kanten utanför porten och under anslaget på den , så porten inte tätar eller går i botten
En del tar en VVB och använder billigare än något som kallas EL-panna , klart det tillkommer en pump ,
men tempen kan regleras med blandningsventilen och termostaten på den .
Har du plats att laborera så finns det massor av beg VVB , och koppla till fördelarna med slang , mer flexibelt blir det inte , tror att det räcker med 3 KW
 
Jag jobbar med portar i kyl och frysrum, och ofta ligger värmeslingorna för långt från porten, det gör att det tinar fram till portens tätning, men fryser på andra sidan, och tätningen fryser fast i golvet.
Om jag bodde i Norrland som du skulle jag lagt slingan nära nog mitt under porten, och haft frysskydd i systemet som säkerhet vid en strömavbrott.
Extra lyx är att ha ett varv t.o.m utanför porten för att tina bort snö mm, men det kostar nog några kronor extra i driftskostnad.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
TS du ser och hör , finns en del gropar att åka i :thinking: , den som lyder goda råd är vis , det gäller att tänka till i förväg ;)
 
Ja usch och fy. Idag kom några grannar och satte ytterligare griller i huvudet angående storleken på porten. Man får ompröva hela tiden och tur är att det finns forum med kunniga människor.

Att få en slang väldigt nära eller under en takskjutport är ju inte så svårt då porten hamnar rätt långt in. Jag får fundera på att dra ut den över kantbalken just där kanske. Men utanför får jag nog ta mig en funderare på. Man skulle ha en extraslinga man kunde slå på vid behov :) Kanske slingan du "rävlyan" ritade in kunde bli en egen slinga med en avstängningskran. Vet inte om det går rent tekniskt men det borde det väl göra. Det blir ju ca15 cm av plattan utanför porten. En slinga på var sida om porten kanske.

Tack för råd och tips. I morgon ska jag lägga ut slangen är det tänkt. Sedan är det inte mycket till det är klart att gjuta. Nu gäller bara att få tag på någon med lite erfarenhet av gjutning. Kommer att dra en lättnadens suck när plattan är klar. Om det blev bra vill säga. Har oroat mig för platta och markarbete sedan jag började fundera på garagebygget. Sen är det ju bara att spika för allt man är värd.

/Mats
 
R
Att lägga en separat slinga går väl bra och starta upp vid speciellt tillfälle när du anser det , en slinga som går strax innanför porten och utanför , men du måste nog ha glycol i hela systemet som någon sa , finns en klar frysrisk annars , är även bra om det blir strömavbrott
Ett lågtempgarage har inte så bra inbyggt värmemagasin som ett hus har med tillskottsvärme från personer och hushållsgrejer
Vad har grannarna satt för griller i huvudet på dig angående portarna ?
 
Nja det handlade om höjden på porten och hur vida det skulle gå att få in hästtransporten eller inte. Jag har i nuläget tänkt en port som räcker till för vår gamla traktor men transporten är bra mycket högre. Argumentet, "du kommer att ångra dig sen" är svårhanterligt. Förmodligen också helt rätt :) Men det är ju en kostnadsfråga också. Det är så liten kostnad i sammanhanget är ju också ett återkommande argument, Men "litenkostnadposten" riskerar att växa ganska snabbt.

/Mats
 
R
En HT är bra hög , det blir ett högt garage då , bygglovet ???? kan bli :thinking::thinking::thinking:
 
Då bjuder jag på ett argument till som jag själv inte gillar, "Det är ju en engångskostnad :D.

Jag har själv ett garage med golvvärme. Nu tror jag, utan att veta till 100%, inte att slingan går utanför porten men det är aldrig problem med att det fryser. Jag tror att värmen sprider sig ut i betongen ändå för det är tydligt att snön tinar även på den delen utanför porten. Katten står gärna där och värmer tassarna på kalla vinterdagar.:D Även jag bor rätt långt norrut.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Bygglovet är nog inget problem. Landsbygd och ingen samlad bebyggelse, bara en granne som kan se det och det är på c:a 300 meters håll. Dessutom byggs garaget där det tidigare stått en del av en lagård. Lon som vi säger här, vet inte om det är lokal benämning, men den var flera meter högre än vad garaget kommer att bli oavsett hästtransport. Dessutom står en halva av lagården kvar och eftersom garageplattan är långt under golvnivån i lagårn kommer det inte att se särskilt högt ut i jämförelse.

Ärligt talat är det väl ett gränsfall om det en är värt att söka bygglov. Enligt reglerna ska det göras men enligt säker källa har inget liknande bygge kunnat fällas för svartbygge. Jag råkar ha en rätt bra kontakt det fallet.

M Myckling skrev:
Då bjuder jag på ett argument till som jag själv inte gillar, "Det är ju en engångskostnad :D.
Jo det argumentet tar man ju till ibland då man ska argumentera med frun. Som tur är har hon stall och fem hästar så hon kan inte säga så mycket om mitt garagebygge.

Nä nu ska jag ut och rita upp hur slangarna ska dras. Det får bli nära men innanför porten enligt rävlyans röda slinga.

/Mats
 
Nu är rören dragna och det blev efter rävlyans förslag och där vid portarna drog jag ut slangen en bit över kantbalken. Jag använde den typ av långa plastlister som man trycker ner i frigoliten och dom jag bra att dra ut över voten.

Nu ska jag bara klura på hur änden på slangarna på lämpligast sätt ska komma upp ur betongen. FInns det något standardmått på fördelningsventiler. Då jag tittar på bilder så verkar det finnas lite olika layout på hur rören kopplas. Ibland är framledning och retur ovanför varandra och ibland bredvid varandra i grupp. Hur ska man göra för att det ska bli rätt. eller minst fel? Jag vet ju varken hur jag kommer att driva eller styra golvvärmen. Att märka upp slangarna tänker jag är en god idé.
.
/Mats
 
jag lade slingorna i mitt garage som har tämligen samma mått på detta sätt.
Porten i nederkant bild. Slingorna är identiskt långa i verkligheten, bilden är en grov förenkling :)
 
  • Förenklad ritning av garage med lika långa slingor lagda över golvet, med en port avbildad nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är nog ingen dun variant. Där får du hela första slingan närmast väggen, både fram och tillbaka eller hur man uttrycker det. Jag tycker att det är svårt att hitta något på nätet om just hur man dra slangen på mest effektivt sätt. Nu torde det väl bli varmt ändå men alltid kul att veta både vad man gör och varför.

Nu håller jag som jag skrev på att försöka få klarhet i hur jag ska dra upp rören i plattan. Skulle behöva en måttskiss på en fördelare för tre slingor.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.