Hej,

Jag tog loss dörren på min Neff ugn med hide & slide (dörren åker ner under ugnen när man öppnar den) funktion för rengöring . Modellbeteckningen är B57CS28N0/01.

När jag ska sätta tillbaka dörren har jag problem. Gångjärnen som jag fixerade, för att ta av dörren är på olika nivåer och det går inte att fixera högra gångjärnet så den ligger parallellt med det vänstra gångjärnet. Jag misstänker att jag kanske skadade gångjärnet när jag lyfta av dörren.

Jag har ringt och bokat service men första tillfälle är opm 2 veckor. Tills dess tänkte jag se om det går att lösa utan att de skickar hit en tekniker.

Jag bifogar tre bilder, varav två visar gångjärnen. Problemet, som jag misstänker är att det högra gångjärnet är fixerat som när ugnen är stängd. Oavsett om jag vrider så att gångjärnen ska vara "låsta" eller "öppna" så rör sig inte gångjärnet. Jag kan via lite kraft, trycka ner gångjärnet men så fort jag lättar på trycket åker den tillbaka till vanligt läge.

Med informationen ovan, har jag lyckats ta sönder något eller går det att lösa på plats utan att involvera tekniker?
Återkom om ni behöver mer information
 
  • Gångjärn på en ugn, fixerat i stängt läge, bredvid ugnsluckans ram, indikerande potentiell skada eller feljustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärne till Neff ugn med problem vid återmontering, högra gångjärnet ej i linje med vänstra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Identifikationsmärke och modellnummer på Neff-ugnen B57CS28N0/01 med smuts och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

annan modell men bör fungera liknande
 
Jag löste det. Jag fick hjälp av en polare som med ett verktyg kunde fixera högra gångjärnet så att den hade 45 graders lutning (viket var samma lutning som det vänstra gångjärnet hade). På så sätt kunde dörren fästas och allt fungerar bra. Dörren sitter tätt och skjuts in under ugnen när man öppnar.

Dock är jag lite nojig framöver, om ungen behövs rengöras igen och jag på något sätt orsakat så att högra gångjärnet inte går att fixera framöver.
 
när jag skummade igenom videon verkade den här vara låsningen för gångjärnet,

kolla vid 3:30 i filmen
 
  • Närbild av gångjärnslåsning på en dörr, markerad vid 3:30 i videoinstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske tröttnat och kastat ut ugnen?
Idag tog jag bort luckan och putsade mellan glasen, där det hade runnit något för ett bra tag sedan.
När detta var klart, så upptäckte jag att vänstra gångjärnet inte var låst, dvs såg ut som på din bild.
Dom grå vreden sätter man ett mynt i och vrider inåt ugnen (finns en liten upphöjning i plasten).
När detta är gjort, så är det tänkt att gångjärnen ska vara låsta, vilket den ena inte var i detta fall.
Luckan har tydligen inte varit tillräcklig mycket öppnad, så att spärren har fungerat.
Efter en bra stund kom jag på att om man tar i och tvingar ned gångjärnet så långt det går, så knäpper det till och stannar där.
Om man vrider tillbaka det grå vredet, så hoppar inte gångjärnet iväg, utan man måste pressa det nedåt så att det knäpper till. Med luckan på plats och spärren borta, så får man trycka nedåt lite på luckan så att spärren släpper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.