X xLnT skrev:
Hus AMA 98 är inte "gällande" för något takavvattningssystem, AMA står för Allmänn Material- och Anläggning.
Måhända att trådstarten var för 10 år sedan, men skulle takavvattningen förändrats så drastiskt så att rekommendationen för fall per meter ändrats med 100%?
Står det inget i boken (Hus AMA 98) varför det rekommenderas ett fall på 5mm/m?
AMA står för Allmän material- och arbetsbeskrivning... Referenssystemet gäller i de entreprenader där respektive entreprenad hänvisar till AMA XX i anbudet/kontraktet. I övriga fall anser jag det en bra referens om vad som är "fackmannamässigt utförande".

För att återgå till hängrännorna: Nej, det står inte, vad jag kan hitta, varför de ändrar från 5 mm/m till 2,5 mm/m. Det brukar heller inte stå med. Kanske går att hitta i något AMA-nytt. Det viktiga kanske inte varför det har ändrats utan det har ändrats och tidigare poster inte längre gäller.
 
Vilken är den senaste utgåvan av Hus AMA? Vad rekommenderar den för fall?
Det är ju väldigt intressant OM det skiljer från -98, för mig veterligen har förutsättningarna för takavvattning inte förändrats sen dess.

Om man nu som du tycker att det är en bra anvisning, står det beskrivet hur man ska göra med takfotsplåten?
För om man inte specialbeställer takfotsplåt med längre utsprång än de 50mm som är standard, så kommer man få en glipa mellan takfotsplåt och ränna. Vilket gör att dropparna, om det blåser, åker in mot fasaden och inte ner i rännan.
Det finns säkert fler lösningar, men jag tvivlar på att de skulle vara bättre än att sänka fallet.

Det får mig att tänka på alla andra riktlinjer som sätts upp som ändras hejvilt när åsikter ändras.

Tur det finns denna typen av forum där vanligt folk kan yttra sig, så människor som behöver hjälp sjävla får bilda sig en uppfattning och höra olika åsikter. Istället för att lita blint på någon anvisning som i detta fallet är uppenbart fel och bidrar till en dålig lösning.
 
Har för mig att senaste är från 2017, men plåtAMA från 2014 (del av husAMA2014) som jag råkar ha på plattan just nu säger att hängrännor efter uppsättning skall ha ett fall på minst 2,5mm/m.
De flesta tillverkare brukar ange 2,5-5 mm/m i sina monterinsanvisningar.
Alla gamla forumrävar vet ju att hur fotplåten skall sitta och vad den skall täcka är ju en ständig diskussion på det här forumet som alltid delar upp medlemmar i olika läger, tar inte den diskussionen här..
 
Jag ställer mig frågande till vilka förutsättningar som ändrats för att rekommendationen ska gå från 5mm/m till hälften (2,5mm/m).
Kanske insåg man glipan som takfotsplåten inte täckte ;)
 
Här är mitt garage. Hängränna 10.4m med 5cm fall. Mig veterligen tycker jag inte de ser fult eller konstigt. Ett nybyggt garage med två vita dörrar och en lutande hängränna på det svarta taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Bilden du tagit ser bra ut. Är det standard takfotsplåt du använt som är 50mm?
Hur ser det ut med en närbild där omvikningskupan sitter? Har du takrännan upptryckt mot undersidan av takfotsplåten längst ut till höger i bild?

Verkar som det går att lösa med den typ av krok, när man kan trycka upp rännan mot takfotsplåten.
Med bockade krokar som fästs i råsponten kommer du ner en bit, vilket gör att du kommer få en glipa vid omvikningskupan om du håller det fallet.
 
Närbild av svart takpannor och en takränna med en suddig bakgrund med byggnader och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpannor, undertak och regnrännan vid ett hus, med synlig märkning från Byggmax på material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad takplåt med brutet hörn vid stuprännans övergång från Byggmax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aa det är byggmax.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Där ser man precis det jag pratar om.
Står det ingenstans i Hus AMA alternativt Plåt AMA om att takfotsplåten ska/bör gå ner i rännan?
 
  • Gilla
Indianchief38
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag ställer mig frågande till vilka förutsättningar som ändrats för att rekommendationen ska gå från 5mm/m till hälften (2,5mm/m).
Kan det vara som så mycket annat att kvalitén generellt på hängrännor har höjts? Att dessa är nu så raka så att det räcker med 2.5 mm?
 
X xLnT skrev:
Där ser man precis det jag pratar om.
Står det ingenstans i Hus AMA alternativt Plåt AMA om att takfotsplåten ska/bör gå ner i rännan?
Grannen är plåtis. Han säger att rätt så ska man låta takfotsplåten missa rännan. För då märker du om de läcker genom nån panna.
 
Hur tänker du nu?
Det är väl monteringen av krokarna som avgör om en ränna blir rak, själva rännan är ju fortfarande ganska flexibel utan krokar.
Och 600cc tror jag man använde för krokar även -98.
 
S shomakie skrev:
Grannen är plåtis. Han säger att rätt så ska man låta takfotsplåten missa rännan. För då märker du om de läcker genom nån panna.
Är du säker på att du inte missförstog din granne?
Hur märker du detta? Och vad menar du med missa?
 
X xLnT skrev:
Hur tänker du nu?
Jag kan inte ett smack om hängrännor. Det var en teori.
 
J
X xLnT skrev:
Är du säker på att du inte missförstog din granne?
Hur märker du detta? Och vad menar du med missa?
Om plåten missar rännan så ser man att det droppar, eftersom plåten då är lite kortare. Så länge alla pannor är hela rinner vattnet ovanpå och sedan ner i rännan. Rätt smart. Annars kan ju man köra helt utan pannor och det verkar bra ända tills pappen är slut.
Obs detta räknade jag just ut efter kommentaren från plåtisgrannen ovan, så det kanske inte är kutym hos alla.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om plåten missar rännan så ser man att det droppar, eftersom plåten då är lite kortare. Så länge alla pannor är hela rinner vattnet ovanpå och sedan ner i rännan. Rätt smart. Annars kan ju man köra helt utan pannor och det verkar bra ända tills pappen är slut.
Obs detta räknade jag just ut efter kommentaren från plåtisgrannen ovan, så det kanske inte är kutym hos alla.
Precis du förstod :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.