A
Hej på er, vi ska renovera vår tvättstuga och funderar starkt på att bila upp och lägga golvvärme eftersom jag samtidigt behöver byta en del av gjutjärnstammen,och att golvet är ganska kyligt idag.

Jag har tidigare bilat upp i garaget för att byta stammar i samband med bastu bygge. Mindre sträckor så jag la inge värdering i det (tänker ur bärighetssynpunkt)

Har läst en del i forum om hur det kan vara byggt, sula kontra platta. Spelar det någon roll i detta fall ? Säg att jag ska bila 15kvm, eller ska man undersöka?

Golvet var väldigt tjockt (ca25cm) och mycket armerad så risken finns att väggarna vilar direkt på golvet. Under golvet var det singel .

Min fråga är då , kan man lägga golv värme direkt på utan isolering om det skulle visa sig att huset är byggt direkt på plattan för att inte riskera eller böka till det ? Eller bör man bila upp åtminstone en del av betongen för att få in kanske 5cm? Och går det att använda eps betong istället för cellplast eftersom det lär bli väldigt ojämnt med all bilning.

Tips tas gärna emot. Kommer använda detta tråd i samband med renoveringen.
 
A
Kan man utgå att huset står på sula och det är ok att bila efter beskrivning som står här?
Har en gammal bild på min dränering som ser ut som att sulan sticker ut.

Den sista bilden är en allmänn beskrivning och behöver inte motsvara detta hus dock..
 
A
Denna är däremot mitt hus !
 
A
Nu är man igång! Börjar med att bila upp och följa stammen så jag vet var den är. Ritningen är inte helt 100 har jag märkt...

Behöver ta bort två element , måste man ha en förbikopplare av något slag? Göra en egen med kopparrör, eller funkar det med enbart lock?

Jag kommer riva väggen eftersom tvätt stugan ska bli större
 
A
En fråga, någon som vet typ hur mycket betong som krävs för att bära golvet?

Har bilat och 8cm kan jag få ut relativt enkelt .. Sen är det säkert 8cm till med armering som är riktig pain in the ass! Avloppet ligger under denna och kan leva med att bila ut denna del, men resterande ?

Misstänker att det inte finns någon genväg men bra att ha ett humm ändå. Någon som har koll?

Isolering 5cm
Lk list 16lr12
Betong (hur mycket bör denna vara? Minst)
Tätskikt

Bärhet finns men vill inte att det ska spricka eller svikta på tätskiktet.
 
A
Skulle det funka:
5cm eps på bef betong
Lk12 (kräver 2,5cm)
3cm flytspackel eller finbetong?
2cm tätskikt

Då får jag lite isolering samt bärhet genom eps hela vägen ner till betongen?

Då får jag 220cm också inkl innertak
 
A
Har kommit en bit på vägen nu, typiskt att man har hus på gjuten platta ..avloppet är så dåligt skick så det spricker och förfaller innuti..

Har i princip stopp Renoveringsarbete med avloppsrör och väggar som bilats upp i ett rum täckt av damm och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i ena , ska bila upp den andra imorgon, hoppas den är i bättre skick annars vet jag inte vart jag ska bajsa..

Tur att familj inte är hemma .

Söker tips från er som vet , kommer dra om vattnet under och gjutas in jämte avlopp upp spårad i vägg och sen ut genom innertak och vidare.

Ska man planera en brunn eller två ? Ska ha tvättmaskin på ena långsidan men ev handfat på en kort sidan där stammen kommer ut .

Jag kommer behöva skarva röret fr orginal eftersom vi har ett relativt modernt mindre badrum precis över den stammen. Jag tänkte gjuta en form i över skarven hela vägen upp för ev framtida behov . Så blir det relativt enkelt att fortsätta inåt om man vill i framtiden utan att förstöra nya tvättstugan .

Jag skulle kunna få upp en 75lr50 rör där för ev hand fat?

Va tror ni ? Tips tas gärna emot!
 
A
Renoveringsarbete med uppbruten golvbetong och rörledningar synliga, förberedelse för vatteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
andra delen imorgon här ska vatten genom och upp i hjärt Väggen
 
A
Jag tänker ev regla kort väggen så utloppet till hand fat kan komma från vägg och inte golv !
 
A
Inget tips ? Ingen som kan dela med sig ?
 
A
Pratat med en bekant som har byggfirma han tipsade.

Flytspacklar grund sulan jämn
Lk spårskiva Eps 50
Gv + gb plåt 16mm
Armering
Flytspackla 3cm
T ä tskikt
Ytskikt

Skärmdump av en webbsida med olika LK golvvärmesystem och tillbehör med beskrivningar och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha läst om eps cement så verkar det lite bökigt plus att det är ganska dyrt!
 
Redigerat av moderator:
Hej!
Du har redan kommit en bit på vägen så att ge tips på hur du kunde ha gjort från början är lite för sent.

Lite funderingar, varför gjuta in vattenrören, om jag förstår dig rätt, jag hade reglat och gjort en vägg för att gömma el och lättare komma åt vattnet om jag i framtiden får behov av det.

Vad är det du egentligen frågar om? Du har kommit en bit på väg och borde redan ha klart för dig vad man skall göra och vilka material som bör användas.

Skall elementen vara kvar eller vill du ha bort dem helt eftersom du planerar golvvärme?

Element är bra i en tvättstuga även med golvvärme.

Eps-tjockleken bör du följa anvisningarna om vilken tjocklek du skall ha.

Armeringen bör återställas korrekt, sprickor kan uppstå ändå i platta och vägg men bör inte vara något problem.

Du skriver att du vill öppna och göra utrymmet större, då bör du tänka på att du inte tappar bärighet i konstruktionen så att sättningar uppstår, eventuellt måste du avlasta bjälklaget om du tar bort för mycket vägg.

Jag vet inte om detta var till någon hjälp men nästa gång du ger dig på ett liknande projekt så se till att du planerar allt innan.

Jag ser fram emot det färdiga resultatet, med spänning.

Tufft att göra detta själv om man inte riktigt vet hur man skall göra alla moment.

Jag hoppas att du får bra tips av några andra, kan tyvärr inte ge dig några tips när du redan kommit så långt.

Mvh P-A
 
A
Hej jag förstår. Det är mer om det finns någonting att tillägga på vägen som kan vara bra att känna till kring tvättstuga och implementera när jag ändå är på gång.

bärigheten var mer om jag skulle ta bort allt ner till grunden på hela ytan men efter att jag börjat så är det ingen bra idé även fast det finns en liten sula längst väggen som den står på.
Renoveringsarbete i tvättstuga med synliga vatten- och avloppsrör samt betonggolv under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armeringsjärnen ska gjutas tillbaka, kapar dem på vardera ände för att sätta fast dem igen med tråd och för att gjutas.

Jag har vatten upp här som jag vill få bort, lägger den under golvet är min plan, jämte avloppet. Rörisens tips.
Renoveringsarbete i tvättstuga med synliga vatten- och avloppsrör samt betonggolv under bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
flippan83 skrev:
Hej jag förstår. Det är mer om det finns någonting att tillägga på vägen som kan vara bra att känna till kring tvättstuga och implementera när jag ändå är på gång.

bärigheten var mer om jag skulle ta bort allt ner till grunden på hela ytan men efter att jag börjat så är det ingen bra idé även fast det finns en liten sula längst väggen som den står på.
[bild]
Armeringsjärnen ska gjutas tillbaka, kapar dem på vardera ände för att sätta fast dem igen med tråd och för att gjutas.

Jag har vatten upp här som jag vill få bort, lägger den under golvet är min plan, jämte avloppet. Rörisens tips.
[bild]

Om jag förutsätter att det vatten som avses är inkommande, hur har du tänkt att dra vattenrören till olika anslutningar?

Du får inte låta vattnet till anslutningarna komma upp ur golvet, men det har du troligtvis kunskap om redan.

Vattenmätaren måste vara lättillgänglig, den går med fördel att bygga in bakom en flyttbar bänk i tvättstugan, ett litet "lönnfack" bakom en låda eller liknande.

Att bygga om en tvättstuga är kostsamt om man vill ha det behagligt, både utrymmes och värmemässigt, komfort kostar!

Om man bortser från dyra material och tänker långsiktigt så tycker jag, personligen, att du bör använda det du länkade som "dyrt", det blir mindre kostsamt på sikt.

/P-A
 
A
Pagno, vilket bra tips sånt jag är ute efter ! Jag kanske lejer ut det to m.

Jag tänkte spåra in den i denna vägg, upp sen i innertak. Hade inte tänkt att regla långsidan varav anledning.
Renoveringsarbete i rum med öppnad vägg och golv för installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båte vattenmätare och shunt kommer stå där
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.