Vår är inte förankrad alls, den står dock ganska skyddad av lite träd och huset.

Förut hade vi den mer ute på gräsmattan och då var dne förankrad mes spännband i ett träd.

..men jag börjar bli lite orolig efter att ha läst i denna tråden..
 
Observera att det gäller att fästa förankring i övre "ringen" av studsmattan. Fäster man i nedre rören mot marken kan mattan slitas ur och flyga iväg. Vi har en matta i Spanien som flög ner i poolen en gång (cirka 15 m/sek blåst). Har gjutit betongklumpar som är fästa i överkant.
 
Det känns som att det krävs en del vind för att 120 kg studsmatta bara ska flyga i väg. Men det är säkert inte omöjligt.

Vi har inte förankrat vår studsmatta med något, däremot har vi grävt ned medarna som den står på 5-10 cm ner i gräsmattan. Det här har ingenting med stormrisken att göra utan är för att robotgräsklipparen obehindrat ska kunna köra in och klippa under studsmattan. Men förhoppningsvis hjälper det även studsmattan att hålla sig kvar på (i) marken. Om det någon gång kommer en riktig storm så får vi väl se om det fungerar.
 
Hoppsan, dom är viss flyktbenägna.
Jag har haft förankring med ett par skruvade hundkrokar från biltema och spännremmar.
Men den står också relativt skyddad på tomten så de har inte använts på ett par år.
 
Korvgubbe
T Togge75 skrev:
Vår blåste iväg första sommaren men blev bara lite stukad. Numera (senaste 5 åren) rymmer den inte och står stabilt med hjälp av 6-7st 25 litersdunkar fyllda med vatten hängande i ringen runt mattan. Byter ut dem allteftersom solen gjort plasten i handtagen spröda så de går av.
Tips från båtvärlden: Om du målar dunkarna med någon lämplig, billig, vit färg så håller de längre!
 
  • Gilla
Okvin
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Tips från båtvärlden: Om du målar dunkarna med någon lämplig, billig, vit färg så håller de längre!
Eller så gjuter man ett enda hål betong och saken är ur världen.
 
Korvgubbe
Den lösningen fungerar ju också, men risken finns ju att den känns lite trist den dagen studsmattan ska bort...
 
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Den lösningen fungerar ju också, men risken finns ju att den känns lite trist den dagen studsmattan ska bort...
Nja det behöver ju inte vara extremt. Låt klumpen vara klar men koppla loss mattan ..
 
Hur många förbannar sitt högmod idag tro? ;)

Flyttade studsmattan en bit för att roboten ska kunna ta det höga gräset runt medarna. Sen stod jag och stängde in roboten under mattan ett tag. Då kom en lite hårdare by och knuffade studsmattan en decimeter. Hade den fått tag under hade den sannolikt seglat in i syrénhäcken.

La på några säckar jord på sargen, bör räcka för att hålla segeltendensen nere. Jag tror nog den skulle ta sig genom/över häcken om den blåser upp mot den.

Vi har en 4,3 m Favorit från Berg á 102 kg. Stor och hyfsat gedigen, men det är också mycket yta för vinden att suga tag i.

Den hade kanske inte rört sig om jag inte nyss flyttat den. Har aldrig sett eller märkt att den rört sig under de snart fyra säsonger vi haft den.

Enligt prognosen 7 m/s och 15 i byarna.
 
  • Gilla
Atilla
  • Laddar…
Vid hade hård kuling med vindar upp till 20m/s eller mer. Tog bort skälva mattan ..
 
När vinden tilltog rejält idag och jag hade läst denna tråden för ett par kvällar sedan blev jag lite nervös och gjorde ett snabbt provisorium som blr ge lite extra motsåtnd i alla fall.

Studsmatta säkrad med släpvagn och stege i en trädgård för att ge extra stöd mot vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få en permanent lösning behöver jag ju köpa två släpvagnar till :D
 
  • Gilla
  • Haha
enoch85 och 4 till
  • Laddar…
Tänk bara på att förankring hjälper mot ett problem, men inte mot det som är konsekvensen av att mattan sitter fast. Dvs, när mattan sitter fast i marken så knäcks stolparna till fallskydden istället. Har flera bekanta som råkat ut för detta. Lösningen är att ta ned fallskyddet när det stormar eller när man åker bort.
 
Vi har grävt ner de horisontella medarna i marken för att lösa förankringen. Nackdelarna är såklart att mattan blir något lägre, samt att den inte är flyttbar. Roboten kommer åt bra under mattan men gräset mår ändå lite sämre pga av skuggan. Blir bara lite trimning runt stolparna.
 
Se bara upp med att sänka mattan för mycket eller ställa släpvagnar eller annat under den.
Den som hoppar behöver svängrum under för att inte slå sig fördärvad eller bryta nacken.
 
Idag blev det fri sikt över fårhagen, grannens studsmatta (den gröna fläcken till höger om gungan)dog iväg för 3e gången. Den var förankrad med markskruvar, men det höll tydligen inte.
Utsikt över trädgård med fårhage i bakgrunden och en flyttad grön studsmatta till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.