För er som inte förstår så tål ingen 10 A från arm till arm, är det mer än ca 50-100 mA som går den vägen så ligger man risigt till.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Gick säkringen ;)
10A var väl lite överdrift, men det var avsäkrat 10A, fick fas i ena handen och nollan i andra handen. Säkringen gick inte utan vad det nu var jag hade i ena handen flög ur handen på mig.

Minnet är lite dåligt av just strömgenomgångs-ögonblicket. Men gjorde fruktansvärt ont.
 
tommib
Bra att det gick bra.

Ledsen om jag gnider in det men detta är en bra illustration av "ena handen i fickan/bakom ryggen"-regeln som jag tillämpar när jag pular. Strömgenomgång rakt över bröstkorgen är distinkt obra.

Som räkneövning kan vi dock ställa upp U=IR => 230/10 = 23 så för att du ska få 10 A genom kroppen vid 230V ska resistensen vara 23 ohm. Det är den inte. Den bästa siffran jag hittat är att det är ca 300 ohm inuti kroppen i snitt. Hudresistensen är betydligt högre. Detta är mest en teoretisk övning och handlar om skademekanismen termisk skada inuti kroppen. För arytmi (typ hjärtat stannar) behövs betydligt mindre, som elmont skriver ovan.
 
  • Gilla
erre och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bara inflika att hjärtat stannar = asystoli (20-30mA). Sedan startar vi med drygt 1A .. Arrytmi = hjärtrytmrubbning, kan inträffa tidigare.
 
tommib
Nej, det stämmer inte nödvändigtvis. Bild saxad från Wikipedia, som fått den från IEC. Den har figurerat här förut.

300px-IEC_TS_60479-1_electric_shock_graph.svg.png
Inom AC-4.1 så är risken <5% för VF. AC-4.2 är 5-50%, AC-4.3 är > 50%. Sen kan man förstås ha otur.

Det är vad jag vet inte heller asystoli som är den vanliga skademekanismen utan ventrikelflimmer (VF). Att jag skrev "typ hjärtat stannar" var för att det var avsett för en allmän publik. Det vi kallar för hjärtstopp är normalt en av fyra entiteter: ventrikelflimmer (VF), asystoli, pulslös elektrisk aktivitet (PEA) eller ventrikeltakykardi (VT, som är lite speciell eftersom det inte nödvändigtvis leder till cirkulationskollaps).

Jag brukar ställa in min deff på 150-200 Joule, har faktiskt aldrig räknat på vilken ström den levererar men en snabb googling ger att det rör sig i något större områden eftersom stöten levereras snabbt (~10 ms, strömmar i häradet 20-40 A beroende lite på vågform och hudresistens).
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag vill återigen bara inflika att arrytmi = typ inte hjärtat stannar. Däremot asystoli = typ hjärtat stannar. Är du så nogrann i övrigt behöver du inte slarva med den vokabulären. Resten blandar jag mig inte i, är inte påläst och det var inte huvudbudskapet i min lilla kommentar.
 
tommib
VF = "typ" hjärtat stannar. VF är en arytmi. Asystoli är inte "typ" hjärtat stannar. Det är hjärtstillestånd, per se.

Rent formellt har du förstås rätt men som begreppet används så inkluderas VF i termen hjärtstopp, som är det som används dagligdags.
 
Ibland funkar ju dock inte ena handen bakom ryggen, man behöver två händer. Men efter den händelsen så har man ju blivit mycket noggrannare med att mäta mäta mäta. Både före och efter brytning och gärna en gång till.

Även om det är en ledning jag dragit själv och har 100% koll på, så mäta ändå.

Det och införskaffat handskar som ska vara isolerande. Får hoppas de skyddar mig nästa gång om det blir nån.
 
  • Gilla
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
hsd
50 milliAmpere under få sekunder är dödligt
20 mA ger kramper i armar och skuldra
 
tommib
hsd hsd skrev:
50 milliAmpere under få sekunder är dödligt
20 mA ger kramper i armar och skuldra
Nej. Det beror helt på var strömmen går.
Se också diagrammet ovan.

Oavsett vilket så är det synnerligen lämpligt att undvika alla former av strömgenomgång.
 
tommib tommib skrev:
VF = "typ" hjärtat stannar. VF är en arytmi. Asystoli är inte "typ" hjärtat stannar. Det är hjärtstillestånd, per se.

Rent formellt har du förstås rätt men som begreppet används så inkluderas VF i termen hjärtstopp, som är det som används dagligdags.
Jag vet inte om du gör dig till eller bara inte förstår ironi, men ”typ” var så klart en parafras på ditt inlägg. Jag behöver inte förklaringar inom det medicinska, och resten av tråden har nog tröttnat.
 
Och för att inte hamna i de tillstånden pga ström kan man ungefär som rådet med enhandsprincipen även med fördel tänka på att undvika "greppa" i delar med hela handen. Ett tum-fingergrepp passar ju oftast för jobben och att börja med att nudda lätt först även efter rätt kontroll av frånkoppling är inte heller fel.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
...och att börja med att nudda lätt först även efter rätt kontroll av frånkoppling är inte heller fel.
Ja! Den gnuggade "de gamle" in i mig. Rör alltid första gången med utsidan av ett finger. Då drar man bort handen istället för att få ett bättre tag.

Det hjälpte mig dock inte den gången en hjälpsam medhjälpare stoppade i stickproppen i andra ändan på en förlängningskabel för många år sedan... Jädrar vad mina fingrar krampade om ledare jag just då höll i.

Sedan dess så håller jag alltid båda ändar av en kabel inom synhåll (när så är möjligt, vilket ju är långtifrån alltid), och är generellt noggrannare med "lock out/tag out". Ja, dvs ser till att alla i närheten vet om att arbete pågår, skruvar ur säkring, sätter eltejp över osv. osv.
 
tommib
elpaco elpaco skrev:
Jag vet inte om du gör dig till eller bara inte förstår ironi, men ”typ” var så klart en parafras på ditt inlägg. Jag behöver inte förklaringar inom det medicinska, och resten av tråden har nog tröttnat.
Det framgick inte att du var ironisk, med tanke på det föregående inlägget.
Men ja, alla andra har nog tröttnat....
 
  • Gilla
inspectah44 och 1 till
  • Laddar…
Även om vi ibland hittar påhittiga lösningar i Sverige så är vi långt efter den normala standarden i Albanien:

Oorganiserad elinstallation med kablar och uttag på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske inte direkt livsfarligt men tveksam till det estetiska.

Satellitantenner och röriga kablar på taket av en byggnad i stadslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mest imponerad av ventilationen.

Rörigt nätverk av elledningar framför en byggnad med flera luftkonditioneringsenheter och paraboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan övertygad att liknande trådar/kablar och blanktrådar inte förekommer vanligen hos oss.

Oplacerade eluttag högt upp på en tom vägg, indikerar en ovanlig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två meter upp hittar vi ett uttag samt antennuttag.

Eluttag och antennuttag på vägg med synliga kablar och slitage på väggstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade ett till med bra ipklass men en blanktråd och en med lite olika färger i kabelkanalen så vill man inte att barnen pillar för mycket.

Ja jösses vilken resa hittills.

Vi var tyvärr tvungna att byta boende som våra Albanska vänner så vänligen ordnat åt oss.
+38 grader och inga fläktar eller klimatanläggningar knäckte nästa 13-åringen och "tanten"
+41 grader och stillastående luft är våra vänner vana med, inte vi.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.