J
Tjena gänget, tänkte höra med er om en sak.
Bakgrundsinfo.
Planerar att bygga hus och har varit i färd och titta på en tomt ute på landet. När vi var ute där kanske tredje gången och kikade och kände såg vi att dom hade grävt klart fibern förbi utanför. Men det stack dessutom upp en el kabel precis i närheten av våran tänkta tomtgräns. Vid den här tidpunkten hade vi inte skickat in ett förhandsbesked. Nu några månader senare har vi ett positivt sådant och håller på och räknar budget.

Vi mailade lokala el bolaget för att kolla vad det hamnar på.

"Har tittat på er elanslutning och avståndet för er elanslutning hamnar i intervallet 200-599 meter vilket medför en anslutningskostnad på 53500kr + moms, = 66875 inkl moms."

Då började jag fundera på den där kabeln som ligger ungefär 5 meter från tomtgränsen och skrev tillbaka:

"Hej igen ! 200 -599m? Vad är det för el-kabel som är nedgrävd och sticker upp vid röda markeringen då? Det är en fiberkabel nergrävd precis utanför i våras och även då den el-kabeln som slutar precis vid den tänkta tomten. "

Svaret:
"Hej
Har talat med beredaren.
Vi har förberett med en kabel på vinst och förlust till den aktuella tomten."

El bolaget har alltså antagligen på rykte (?) gjort arbete på vinst eller förlust mitt ute på vischan.
Som kund får jag ju betala från närmsta skåp fram till tomten. Men om jag nu som kund pekar på kabeln som ligger vid gränsen och säger "Därifrån är närmsta punkt inte 200-599m bort" och när dom då som redan påpekat säger att arbetet är gjort i förväg ÄNDA däribortifrån så säger jag . " Inte mitt problem, jag betalar från närmsta befintliga punkt och inte för tidigare arbeten jag inte ens beställt".
Min fråga är. Är jag helt naiv och dum som tänker rent tekniskt har jag rätt ? Innerst inne fattar jag ju att jag kommer få casha hela biten eller stå utan ström :crysmile:

Vore kul med lite synpunkter !
 
Du behöver ju inte känna dig naiv o dum. Men du kan inte resonera så.

Deras debitering bygger på en shablonkostnad för gräv/kabeldragning. Det är alltså inte kopplat till vad just din kabel kostar att lägga. Sedan kan de ibland passa på att lägga ut kablar till fler tänkta hus när de ändå gräver, det blir samma shablonkostnad för alla. Det finns förberedda kablar som ligger i marken i kanske 30 - 40 år innan de tas i bruk.

Elbolaget försöker få sin kostnad så låg som möjligt, men det påverkar bara indirekt vad din kostnad skall bli.

Jag skulle tro att en avsevärd del av din anslutningskostnad dessutom inte har något med avståndet att göra, utan är betalning för din andel av det globala elnätet.
 
M
Du lär inte kunna krångla dig ur kostnaden för att få elen inkopplad. Inkopplingsavgiften är marknadsmässigt korrekt och på samma sätt som du kan avstå att koppla in el om du tycker att det är för dyrt så kan elbolaget avstå att koppla in elen om det du är beredd att betala ej motsvarar deras offert.
 
tommib
Eftersom elnät är en monopolmarknad är anslutningskostnaden reglerad. Det hindrar inte elbolaget för att, precis som de sa, på vinst och förlust lägga ner en kabel när det ändå grävs.

Du kommer inte komma undan anslutningsavgiften och du kommer inte få bygga utan en anslutning till elnätet om det är tänkt för permanentboende.
 
J
Precis som den andra delen av mig tänkte då:). Men det är inte lätt att se sitt excell-ark fyllas på med alla dessa summor man tycker nästan är rena rånet. Finns det en terapi tråd:crysmile:
 
tommib
Tror inte det tyvärr, men du kan läsa alla andras erfarenheter och förhoppningsvis inte göra samma misstag. Istället får du den unika möjligheten att göra nya och kreativa misstag :)

Välkommen till forumet!
 
Och komihåg att det inte bara är kabeln fram till ditt hus du betalar för utan del i hela nätet med transformator mm.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
När jag byggde nytt och flyttade en befintlig matning höll två gubbar på i 4h och bråkade med kabeln. 20m kabel, 1 skarvsats och en kranbil i 4h = 2000kr. ink moms.. Det är lite gungor och karuseller för nätbolagen...
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Hemmakatten
Vår el kostade 50' år 2006. De fick borra sig under länsvägen ( med avstängning av vägen med allt det innebär, vägvakter, tillstånd mm) och gräva ca 250m in till huset. Visst är det mycket pengar . Men för oss kändes det rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.