Vi har satt fast hinkar runt om kanten på vår, med buntband. Fyller vatten i hinkarna, lätt att sedan tippa ur vattnet om man vill flytta på den för att klippa gräset, sedan bara fyller vi i nytt vatten. Hade den tidigare förankrad med spännband i öglor gjorda av spikband som satt fast i ett rejält bullerplank. Den lyckades ändå vrida sig loss eftersom det bara var två ställen vi satt fast den på.
 
Det där hände förra hösten här också ! Då blåste det så även tak blåste av,,träd knäcktes som tändstickor o allt löst på altanen låg på gräsmattan o runt tomten. Måånga studsmattor drog iväg till skogs, och blev bara spillror. Hoppas vi i norr slipper detta i år.
 
Jag har inte mycket att tillföra angående det tråden egentligen handlar om, men....
Har du uppsökt sjukhus och gjort EKG efter strömgenomgången? Strunta inte i det bara för att det känns "ok".
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Vi har skruvar med ögla. Har för mig att de köptes på Biltema för några år sedan (hittar dem inte nu). Liknar dessa även om de vi köpte sannolikt var något längre.

Edit: Hittade rätt nu. Stormskruv från Biltema. 100 pix styck (vi har två). Längd 46 cm, Ø 12 mm.

1
 
Redigerat:
För något år sedan blåste det rejält här hos oss i Norra Halland och grannens studsmatta flög över deras Thujahäck, som är över 3 m hög, och landade precis där vi höll på att sätta upp vårat växthus. Tur för både grannen och oss att vi bara hade hunnit mura grunden och inte rest växthuset pga ovädret. Inga skador på grunden, men studsmattan blev skrot.
På en tomt längre bort har man grävt en grop och placerat studsmattan i. Studsmattan är även förankrad i gropen. Ingen större risk att den blåser iväg och man kan hoppa i marknivå. Ser väldigt stiligt ut också.
 
Vad säger försäkringsbolagen?
En flygande studsmatta kan ju göra mycket skada, precis som tidigare inlägg visar.
Känns som det borde vara krav från försäkringsbolagen att studsmattor är förankrade.
Dessutom på ett föreskrivet sätt.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
harry73
Brattåsaren Brattåsaren skrev:
Vad säger försäkringsbolagen?
Jag tror inte att det är studsmattansägarens försäkringsbolag som blir inblandad. I alla fall inte om man inte handlar vårdslöst. Och så länge det inte finns krav på att studsmattor säljs med förankring eller det står väldigt tydligt i beskrivningen hur man ska förankra, tror jag inte att skada under en sommarstorm räknas som vårdslöshet.
 
Jag hade inte litat på något som fixerar bara benen. Benen brukar bara vara tryckta in i T-anslutningar.
Jag hade valt lika många infästningspunkter som benbyglar. Gärna med någon markskruv.

Min oförankrade matta rullade iväg i en höststorm för ett par år sedan. Kommer aldrig glömma synen när den for iväg mot grannens växthus. Och nu pratar vi inga hobbyväxthus utan 3 sammanbyggda växthuskroppar på ca1000m2
Jag drog ner rullgardinen för jag insåg att det hade varit med livet som insats att försöka göra något.
Var med bävan jag drog upp gardinen dagen efter.
Facit blev 2 spräckta rutor. Mattan var skrot men växthuset klarade sig. Jag slapp dessutom betala glaset. Bra grannar ska man vara rädd om.
 
  • Gilla
peddapedal
  • Laddar…
harry73
B Bubblaren skrev:
Jag hade inte litat på något som fixerar bara benen. Benen brukar bara vara tryckta in i T-anslutningar.
Jag hade valt lika många infästningspunkter som benbyglar. Gärna med någon markskruv.
Fixerar man ringen där mattan är inspänd i, då går mattan sönder och är det inte längre ett stort vindfång
 
S DanielF skrev:
Kanske rulla in soltaket?
Jag började filma bara för att det regnade väldigt mycket, att det 2 minuter senare skulle komma en tromb var inget jag viste då. Jag hade inte vevevn i närheten, tänkte att jag skulle hämta den när jag filmat regnet, men jag han liksom inte.

När jag kom på benen efter fått strömmen i kroppen sprang jag o hämtade veven, men det var för sent, ställningen till markisen är knäckt.
 
  • Gilla
Fraulein
  • Laddar…
Har även studsmattor utan det där skumma nätet runtomkring flugit iväg? Torde vara ganska mycket lägre risk kan man tycka.
 
Vår blåste iväg första sommaren men blev bara lite stukad. Numera (senaste 5 åren) rymmer den inte och står stabilt med hjälp av 6-7st 25 litersdunkar fyllda med vatten hängande i ringen runt mattan. Byter ut dem allteftersom solen gjort plasten i handtagen spröda så de går av.
 
För 3 år sen nu blåste våran iväg ca 50m och på sin väg slog sönder tegelpannor på uthuset innan de stoppade i skogskanten. Fick laga ramen lite och köpa nytt nät med pinnar. Sen satt jag 4-5 stora trädgårds plattor över över benen....och sen dess har de stått still

Mvh Anders
 
Nu vet jag att texten kanske är missvisande men med brottstyrka 100 kg hade jag bytt till något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.