Ville mest peka på ett alternativ.
Gamla betonggolv/källare är problematiska. Med betong och klinker, och ev oorganisk isolering så är det förmodligen ingen risk för lukter. Blir nog mest en fråga om fuktbelastning på väggarna.

Hur du än gör så blir det lite trial and terror. Att bara klinkra påverkar fuktbalansen minst jämfört med dagsläget, samtidigt som det gör källaren lite mer inbjudande. Men självklart bör det bli ännu bättre med isolerat golv, om bara fukten håller sig i schack.

Har själv ett betonggolv med fläckvis fuktgenomslag där det möter en gammal grundmur av gråsten och lera. Där blir det saltutfällning, (ser ut som sockervadd). Det var tidigare ett mer eller mindre ouppvärmt ekonomiutrymme som höll 5-10 C på vintern. Nu är uppvärmt till 12-15 C på vintern, samt ventilerat. Det gör ingen skillnad alls vad gäller fuktgenomslaget.

Avvakta gärna semesterperioden så får du fler synpunkter. Det finns många som har fixat gamla golv här på forumet. Förhoppningsvis har några fått ett antal års erfarenheter av sina lösningar.
 
  • Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ville mest peka på ett alternativ.
Gamla betonggolv/källare är problematiska. Med betong och klinker, och ev oorganisk isolering så är det förmodligen ingen risk för lukter. Blir nog mest en fråga om fuktbelastning på väggarna.

Hur du än gör så blir det lite trial and terror. Att bara klinkra påverkar fuktbalansen minst jämfört med dagsläget, samtidigt som det gör källaren lite mer inbjudande. Men självklart bör det bli ännu bättre med isolerat golv, om bara fukten håller sig i schack.

Har själv ett betonggolv med fläckvis fuktgenomslag där det möter en gammal grundmur av gråsten och lera. Där blir det saltutfällning, (ser ut som sockervadd). Det var tidigare ett mer eller mindre ouppvärmt ekonomiutrymme som höll 5-10 C på vintern. Nu är uppvärmt till 12-15 C på vintern, samt ventilerat. Det gör ingen skillnad alls vad gäller fuktgenomslaget.

Avvakta gärna semesterperioden så får du fler synpunkter. Det finns många som har fixat gamla golv här på forumet. Förhoppningsvis har några fått ett antal års erfarenheter av sina lösningar.
Det är bra poäng du har. Det är ju inte brådis heller. Har gott om småprojekt jag kan fylla tiden med :)

Hade en kompis på besök som tipsade om antingen platon, eller underfloor/subfloor (tror jag det heter). Platon bygger visst mindre men kan behöva en fläkt, medans det andra så räcker det med självdrag i ett så litet utrymme som jag har. Sen isolering och golvvärme på det.

Hade helt stängt av för ideen med ventilerat golv. Det tål att forska lite på!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Efter en hel del timmars research landar det antagligen på Jape eller Optivent. Dvs typ platonmatta på betongen som bildar en luftspalt och sen isolering och golvvärme på det. Tryckstyrd fläkt används sen för att ventilera ut luften. Funderar på att använda en luftvärmeväxlare efter denna fläkt för att inte blåsa ut all luft! Bygghöjd väljer jag själv sen, när jag lägger friggen. Lutar åt spårad 70 skiva och sen 15mm golv på det. Kommer få fundera på hur jag ska göra med dörrar, där 2 nu öppnas ”inn”. Får väl ändra så de öppnar ”ut”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.