Hej

Är nybörjare på att måla garaget och behöver lite tips på hur jag kan få det bra.

Har försökt skrapa som en idiot med färskrapa och en del lossnar men inte allt de som sitter kvar och in till träet kan skilja kanske 1-2 mm.

Hur får jag ett jämt resultat mellan där färg lossnat och där färgen sitter kvar?

Finns väl inte utomhusspackel?

Se bilder.

Slitet gråmålat garageport i trä med flagnande färg och exponerat trä som visar behov av renovering och ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på väderbitet garage med flagande färg och ojämn yta på träpanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat varmluftpistol? Vissa färger lossnar jättelätt när man värmer dom. Antingen kan man skrapa loss direkt med pistolen eller så blir den spröd och är jättelätt att skrapa av med färgskrapa.
Annars använde jag en elhyvel inställd på väldigt tunn avverkning när jag renoverade fönster. Gick mycket bra.
 
M matssoderlindh skrev:
Har du provat varmluftpistol? Vissa färger lossnar jättelätt när man värmer dom. Antingen kan man skrapa loss direkt med pistolen eller så blir den spröd och är jättelätt att skrapa av med färgskrapa.
Annars använde jag en elhyvel inställd på väldigt tunn avverkning när jag renoverade fönster. Gick mycket bra.
Elhyvel låter trevligt märke och modell?
 
Inte så lätt att köra hyvel på en hel fasad, lättaste i detta fallet är nog att byta panel och måla innan uppsättning.
 
J jacha skrev:
Elhyvel låter trevligt märke och modell?
Jag har en helt vanlig grön Bosch som man kan ställa mellan 0 och 1,5 mm. Typ ”
Elhyvel Bosch PHO 1500”
Man får prova sig fram. Typ 0,2 brukar räcka.
 
Blir inte bra med hyvel, trävirket blir för slätt så färgen vill flaga av.
Värme brukar fungera.

Protte
 
Måste väl finnas något enklare knep än att byta hela paneln, har bytt garageporten nu men fasaden bild 2? Eller är det att glatt stå med värmepistol på hela garaget då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.