mitt vardagsrumsvägg är gränsen till grannens tomt där dom har altan. Idag har jag vågiga glasbetong i som isolerar ljud o sikt. Men här får vi ingen luft då det lilla fönstret inte släpper in annat än lite ljus.
Min fråga är vad som gäller om jag vill ha en liten ventilation för luft?
 
En vanlig friskluftventilen är bara att köra på, för att förhindra ljud ta gärna en ljudsiolerad variant.
 
Nja, om gränsen är mot grannen gäller brandkrav. Kolla detta först.
 
S seniorkonsult skrev:
Nja, om gränsen är mot grannen gäller brandkrav. Kolla detta först.
Borde inte vara ett problem att sätta en ventil ändå. Man får ofta göra vissa håltagningar upp till vissa storlekar även i brandväggar
 
H hannesc skrev:
Borde inte vara ett problem att sätta en ventil ändå. Man får ofta göra vissa håltagningar upp till vissa storlekar även i brandväggar
Var står det? Bara om den är brandklassad.
 
S seniorkonsult skrev:
Var står det? Bara om den är brandklassad.
Jag sitter och projektar VVS åt husföretag och får ofta prata med brandkonsulten när vi behöver sätta tilluftsventiler i brandväggar Brukar inte vara några problem. Men visst kan det vara bra att kolla upp innan man sätter hålsågen i väggen
 
Det du skall fundera över är om du vill riskera att få in ev grill/matdofter från grannens uteplats i din bostad. Detta är ett av de vanligaste problemen jag stöter på i tex bostadsrättsföreningar när man tar in luft via en grannes uteplats. Arbetar själv som VVS-konsult och besiktningsman.
 
  • Gilla
hannesc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.