Märkte igår att tvättmaskinen inte tömde vatten. Tittade in i rensluckan och såg då att skovelhjulet på pumpen hade trillat lös, har plockat lös pumpen och vad jag kan se verkar inget trasigt. Skovelhjulet går att trycka dit och sitter fast, om än inte hårdare än att jag enkelt kan dra loss det igen. Min fråga är om det ska vara så eller ska den sitta fast stenhårt på axeln? Nu glappar det innan en "läpp" på axeln hakar fast i en annan "läpp" i skovelhjulet. Den glappar även i längsled men jag inbillar mig att det är så elmotorer (?) gör litegrann. Någon som vet hur dessa pumpar ser ut nu design?
 
R
Skoveln sitter påtryckt å axeln och en kant eller annat låser så den inte kan snurra runt på denna
Normalt , har den glappat under en tid kan hålet i skoveln bli större och då kommer den att lossna igen
Det med att det går att att flytta lite på axeln är även det normalt , kallas spel
 
A
Med stor sannolikhet kommer detta hända igen
Pumpbyte är lösningen
 
Tack för svar! Är det lönt att försöka limma? En pump är ju inte farligt dyr men ändå. Se bild nedan. Närbild på nedre delen av en söndermonterad pump över en tidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Du kan prova med något lim vatten och värmetåligt ( den är kalvkörd ändå ) om du kan få den rätt på axeln ., bara att prova
Räkna med att få byta den om det släpper igen
 
Ja, så tänker jag också. Jag testar limma och går det inte så blir det ny pump.
 
R rävlyan skrev:
kalvkörd
?? :crysmile:
 
Lite återkoppling då för den "kalvkörda" pumpen Skovelhjul/impeller nu fastlimmad med tvåkomponentslim, ruggade upp ytorna för bättre fäste. Kört två tvättar idag och so far so good, det håller så länge det håller
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.