Har ett fritidshus byggt på 70-talet med en klassisk öppen spis i röd tegel i storstugan intill en yttervägg. På utsidan i anslutning till den öppna spisen inne finns det en till öppen spis men enligt säljarna (2a generationen) blev den murad med ej eldfast material, förmodligen av misstag av muraren.
Nu vet jag inte om det gäller teglet eller bruket eller både och...

Hur kan jag ta reda på vad som är ”eldfast” och inte?
Finns det något enkelt sätt att åtgärda det hela utan att sätta in en kasset eller mura om allt...?

Känns det väldigt vanskligt att elda någon mindre eld då och då för mys och lite korvgrillning utan att veta vad den är murad med..?? Det är ju trots allt tegel och inte något direkt lättantändligt...
 
Hör med sotaren.
 
Efter alla andra historier här på byggahus, måste jag säga att det glädjer mig att höra om en säljare som samvetsgrant upplyser er om detta.
Ursäkta för att detta inlägg inte hjälper dig i din frågeställning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
En bild gör det hela lite lättare att avgöra .. :)
 
Nu har denna spisen aldrig använts men visst var det bra att vi blev upplysta.

Vill helst hålla sotaren utanför tillsvidare...

Bifogar bild
 
  • Oanvänd spis med närbild på tegelvägg där murbruket delvis har fallit bort mellan tegelstenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Botten ser ut att va gjord av eldfast tegel i alla fall.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Det låter lite osannolikt att en murare murat en eldstad fel pga ett misstag ..

Nu är jag ingen expert, men jag tror att nyare "vanliga" tegelstenar inte klarar hög värme nån längre stund... Gamla tegelstenar ska klara det bättre, men då pratar vi inte 70-tal, utan 1870-tal ..

Har du nån bild från lite håll? Hur är den ansluten till skorstenen och den "inre" eldstaden? Har den yttre någon bärande funktion?
 
Varför i hela friden vill du hålla sotaren utanför? Sotaren är expert och kan tala om vad du kan eller inte och de brukar vara väldigt hjälpsamma
Det är klart, du kan ju prova och se vad som händer men det är kanske inte nödvändigt att betala för försäkring av kåken. Att elda utan klartecken från sotaren är vårdslöst.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tanken när det byggdes kanske var att ställa en liten grill i spisen?
 
Dessa spisar finns ju i massa hus från tiden men har aldrig sett någon elda någon större eld i dessa. Tror som andra att tanken mest va ställa en mindre grill där eller några tända ljus. Själv känns det konstigare för mig (har likadan på landet) att tända eld på utsidan/altanen än inne i vardagsrummet, vet inte om det beror på att det ofta blåser lite ute.
 
M
Vanligt tegel kan mycket väl tåla att man eldar centralt på de eldfasta stenarna, dvs man staplar inte veden mot det vanliga teglet utan bara på botten.

Varenda kakelugn är ju murad med vanligt tegel och står sig hur länge som helst med bara ett tunt lager lera utanpå.

Men om inte förra ägaren har eldat där så _måste_ sotaren godkänna eldstaden först.
 
M
Är inge hundra på antalet år, men har för mig att eldstaden måste provtrycka och godkännas av sotaren om den stått oanvänd i mer än tre år.
 
Eldfasta stenar (oftast gula) går enkelt att fodra eldstaden inuti med i efterhand. Värre är om de bef stenarna är hålstenstegel istället för massivt tegel och/eller konstruktionen f.ö inte har luftat utrymme mot brännbar byggnadsdel
 
Kapar tråden en aning, bygger grill och hade tänkt mura grilldelen med frostsäkert håltegel, fodrat med eldfast tegel på betongplattan i botten och tegelväggarna.

Men är det massivt tegel som gäller för en grill, som nämns ovan? Hört det på annat håll också, men osäker på varför.

Och nästa fråga, vilken tjocklek behövs på eldfasta teglet, finns ju 25mm som tunnast, men kanske bättre gå upp på 32mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.