RoTe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Man vill inte gärna lämna en dörr/fönster öppet över natten , pga inbrottsrisken . Detta på nedervåningen då.

Har läst att med bergvärme kan man skapa frikyla
Precis, buset går ju in trots att man är hemma.
 
Funderade på något liknade. Har ett rum som är väldigt knepigt att få ner temperaturen i. Det är väl isolerat och lite sol direkt in, så när det väl är kalt, håller de sig kalt.

En fundering jag har haft, men ännu inte implementerat, är att helt enkelt gräva mer 20 meter slang i tragården, si så där 20 cm ner i backen, cirkulera vatten upp till en kyl, typ som en gammal motorcykel kylare eller något, Sätta en vanlig PC fläkt igenom, pumpa vattnet med en akvarie pump. Koppla fläkten och pumpen till en AC-DC adapter, och sätta den i ett temperaturstyrt uttag.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
T tompaah7503 skrev:
Sverige har ingen vana vid att det är varmt, de senaste decenniernas byggtradition har ingen som helst inriktning mot att ge skydd åt värme. Varje gång jag ser nybyggda (byggda senaste 40 åren) villaområden tänker jag samma sak:
  • Hus utan termisk massa. Lätta konstruktioner, blir tokigt varma så fort solen lyser in, ingen utjämnande förmåga
  • Galet mycket fönster, så all solbelysning kommer rakt in
  • All skuggande vegetation bortröjd, troligtvis vid byggskedet så att det ska vara rationellt att bygga
Sist, det man inte ser utifrån men lär se om man besöker dessa hus: man har tagit noll och intet hänsyn till väderstreck. Sovrum i söderläge är så dumt så man tror att de medvetet satsat hårt på att bygga så korkat som möjligt.

Med alla dessa dumma val vid placeringen av huset, planlösningen och de övriga tekniska valen så har man byggt in sig i ett livslångt helt onödigt, kostsamt och komplicerat teknikberoende.
Nja... Hus i tex Thailand är enbart en plankvägg (tunna)
Sen är mitt hus inte så stort att jag eller ngn annan familjemedlem kan välja väderstreck.
 
Tomture61
M matsv201 skrev:
Funderade på något liknade. Har ett rum som är väldigt knepigt att få ner temperaturen i. Det är väl isolerat och lite sol direkt in, så när det väl är kalt, håller de sig kalt.

En fundering jag har haft, men ännu inte implementerat, är att helt enkelt gräva mer 20 meter slang i tragården, si så där 20 cm ner i backen, cirkulera vatten upp till en kyl, typ som en gammal motorcykel kylare eller något, Sätta en vanlig PC fläkt igenom, pumpa vattnet med en akvarie pump. Koppla fläkten och pumpen till en AC-DC adapter, och sätta den i ett temperaturstyrt uttag.
Ännu bättre kan vara att gräva ned rör på kanske 2-3 meters djup , där luften kyls ned , som dras in i huset.
 
M matsv201 skrev:
Funderade på något liknade. Har ett rum som är väldigt knepigt att få ner temperaturen i. Det är väl isolerat och lite sol direkt in, så när det väl är kalt, håller de sig kalt.

En fundering jag har haft, men ännu inte implementerat, är att helt enkelt gräva mer 20 meter slang i tragården, si så där 20 cm ner i backen, cirkulera vatten upp till en kyl, typ som en gammal motorcykel kylare eller något, Sätta en vanlig PC fläkt igenom, pumpa vattnet med en akvarie pump. Koppla fläkten och pumpen till en AC-DC adapter, och sätta den i ett temperaturstyrt uttag.
Funkar väl tills du börjar att räkna på det hela..
20cm ner har du ju nu medeltemperaturen över de senast 20 dygnen så där är det som bäst 20 grader C men mera troligt 22 C.
Vatten kan "bära" 4,19kJ/grad och kg. En PC fläkt flyttar löjligt lite luft. Så min gissning basserat på hur stor konvektor och fläkt det är på innerdelen av en 1kW L/L VP och 0 grader som mest på köldbäraren från utedelen. Är att du kanske får ut motsvarande 15W "kyla" dvs en kul ide men inte värt jobbet.
 
  • Gilla
jeeens84 och 2 till
  • Laddar…
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
Man vill inte gärna lämna en dörr/fönster öppet över natten , pga inbrottsrisken . Detta på nedervåningen då.
Vi har även problem med katter. Har fått jaga ut flera mer eller mindre otäcka katter "mitt i natten" den senaste veckan. Brukar annars stänga dörrar och fönster när jag släcker lampan för att sova.
 
B Beemaster skrev:
Till de fönster som inte går att öppna så man får dit ett myggfönster har frugan tagit ett tyg som har nästan lika stora maskor som myggnät, sytt i ett resårband runt om som jag fäster bakom fönsterfodren.
Ja, man kan snickra själv eller köpa från t.ex. Jula, helt rätt.
Men varför skall du sätta myggnät för fönster som inte går att öppna?
 
N
Här är runt 28-29 grader på övervåningen vid 20-tiden. Då drar vi igång två kraftfulla fläktar i två av fönstren (med myggnät i). På ganska kort tid fårvi ner det till 25 grader. Fläktarna är på hela natten (öronproppar används). På morgonen ligger det på 19-20 grader.
På nedervåningen blir det i stort sett aldrig över 22 grader men om så vore skulle vi köra med värmepumpen satt på kylning.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
M matsv201 skrev:
Funderade på något liknade. Har ett rum som är väldigt knepigt att få ner temperaturen i. Det är väl isolerat och lite sol direkt in, så när det väl är kalt, håller de sig kalt.

En fundering jag har haft, men ännu inte implementerat, är att helt enkelt gräva mer 20 meter slang i tragården, si så där 20 cm ner i backen, cirkulera vatten upp till en kyl, typ som en gammal motorcykel kylare eller något, Sätta en vanlig PC fläkt igenom, pumpa vattnet med en akvarie pump. Koppla fläkten och pumpen till en AC-DC adapter, och sätta den i ett temperaturstyrt uttag.
Problemet med sådan kylning är att daggpunkten ställer till det. Blir kylaren kallare än daggpunkten måste man ta hand om kondensvatten vid kylaren.

En kompis och jag har funderat på något liknande för hans hus, fast utan vatten då. Nämligen att gräva ner ett flexibelt rör/slang och sen blåsa/suga tilluft igenom det. Dock måste det till en kondensvattenfälla (om enkelt kan tömmas och rengöras) och helst borde röret ha fall från insug ner till fällan och dessutom vara slätt inuti för att förhindra stående vatten och lukt.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Man vill inte gärna lämna en dörr/fönster öppet över natten , pga inbrottsrisken . Detta på nedervåningen då.
Låter som en smula paranoja. Antal inbrott har dessutom minskat.
 
RoTe
T Thomas_Blekinge skrev:
Låter som en smula paranoja. Antal inbrott har dessutom minskat.
Sverige har aldrig varit tryggare?
 
  • Gilla
elmontören och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Antal inbrott har dessutom minskat.
Jaså, jag tycker att det mest låter tvärt om!
Speciellt nu när vi, tack vare EU, inte får ha några gränskontroller, och inte har tulltjänstemän och poliser ute för att hålla ordning.
 
  • Gilla
Saintus och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaså, jag tycker att det mest låter tvärt om!
Speciellt nu när vi, tack vare EU, inte får ha några gränskontroller, och inte har tulltjänstemän och poliser ute för att hålla ordning.
Men du vet väl att alla som passerar Hyllie kontrolleras av gränspolisen, och rejält många som kör bil över bron också. Vet inte hur många gånger jag fått visa passet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N
T Thomas_Blekinge skrev:
[länk]
Nu är vi lite off topic känns det som.
Handlade inte tråden om att få ner temperaturen?
Kriminalpolitiken kan väl få en egen tråd?
 
  • Gilla
efvag och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.