Hej!

Har gjort ett "källarprojekt" enligt flertalet trådar här (t.ex. Psamuel, MathiasS) med utgrävning, Isodrän och vattenburen golvvärme.

Vi gjöt betong i december och vad jag kan se från bilderna gjöt dom och kom tillbaks ca 5h senare och körde med "helikoptrar" som över bladen hade en plåtbalja som liksom masserade till ytan.

Jag tror inte dom körde med bladen direkt mot betongen men det är platt och fint (ingen flytspackling behövs i dom platta/fallfria rummen.

Nu är det dags för klinkerläggning och vi har tagit hem lite provbitar etc och är redo att köra igång inom någon vecka och då jag vill ha så diffusionsöppen som möjligt (borde inte behövas med isodrän under och isodrändränerade väggar, men sulan står fortfarande i lera), och vi pratade med Kiilto om hur man borde göra.

Kiilto svarade:
1. Primer behövs inte om vi inte ska ha tätskikt. = PERFEKT!
2. Man lägger fix direkt mot betongen och sätter klinkern i det. = PERFEKT!
3. MEN dom sa även att man måste slipa hela plattan (ca70m²) pga betonghud. = ???

Slipningen hade jag inte riktigt förberett mig på då jag målat tak, tagit ner dammskyddsdörrar etc.

Behöver man slipa gör jag förstås det men jag behöver lite input för att bättre förstå varför etc.

Vad tror ni?
 
Vill du inte slipa kan du tvätta den med saltsyra och sedan skölja av betonghuden som alltid blir när man gjuter
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Vill du inte slipa kan du tvätta den med saltsyra och sedan skölja av betonghuden som alltid blir när man gjuter
Ok, saltsyra och sköljning låter som en slabbig historia i en källare. Då är nog slipning trevligare :)

Dom som gjöt sa att det skulle gå att klinkra direkt på, men så här gör man alltid alltså? Även om man gjuter en ny platta till ett hus? Jag vill inte chansa nu efter allt detta jobb.

Hur mycket behöver man slipa? räcker det att rugga upp eller måste någon/några mm bort? Vilken utrustning behövs?

Har en liten vinkelslip (Ø125mm) med dammkåpa och diamantslipskiva + en dammsugare med cyklonfilter. Det känns som den tar lite mycket bara.1
 
Osäker på klinkers men om du ska måla måste du slipa eller tvätta det, jag valde tvätta när jag skulle måla mitt garage golv då jag slapp allt damm :) iof så har jag golvbrunn där så bara att spola bort allt.
Annars går det ju att använda våtdamsugare och mopp
 
Edit: när dom körde helikoptrarna hade dom "tallrikar" på dvs själva bladen gick inte mot betongen.
 
Helikoptern är ju bara till för att göra golvet jämnare, gjuthinnan blir när betongen brinner
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Helikoptern är ju bara till för att göra golvet jämnare, gjuthinnan blir när betongen brinner
ok, tack för infon. Vill ju inte gärna missa några steg.

Någon som vet vad för typ av slipning det handlar om. Jag kan slipa men har aldrig hållit på med saltsyra så jag kör gärna slipning. Funkar vanlig diamantslipskiva och vinkelslip eller behövs något annat för att ta precis lagom och få det jämt?
 
Saltsyra är ju som att moppa, slaska ut låt verka torka upp/skölj av. Bara ha gummistövlar på skyddsglasögon (gärna korg), gummihandskar och bra ventilation.
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Pratade med Kiilto igen. Dom tillät inte Saltsyra pga risk för rester. Så om jag kör med deras produkter får jag nog skippa det spåret.

ABS-slip med 16papper eller diamantslip (oklart grovlek dock).

Någon som har erfarenhet vad som behövs för att slipa?
 
Redigerat:
Pratade med han som gjöt och han beskrev att dom körde helikopter med tallrik och så körde dom på villaplattor och där slipades det inte innan man la klinker. Ville jag slipa ändå förordade han en slip som hade fem stenpuckar under (vet inte vad dom heter).

Teorin var att Kiilto safe'ade lite när dom krävde slipning.

Vet inte hur jag ska göra faktiskt.
 
Hmmm... Jag är i samma situation fast utomhus med ca. 10 månader gammal platta. Köpte Kiilto flexfix och de rekommenderade tvätt med högtryck och sedan utspädd primer.
De nämnde inget om någon betonghud... Nu blev jag också orolig då jag lagt ca. 20 kvm klinker redan... :surprised:
 
Slipa med en ABS slip eller liknande, dammar minimalt då den går så sakta.
Med vinkelslip kommer nåt betongdammet att hamna både här och där.
ABS:en gör ett MYCKET bättre, slätare golv.

Protte
 
Jag har Googlat en del och slipning eller syratvätt av betongplatta kommer bara upp om man ska måla en gammal platta, inte för att lägga klinker.

Jag ringde Kiilto igen och de säger samma sak igen tvätta och sen primer och fix. De sa att syratvätt och/eller slipning inte behövs...
 
prototypen prototypen skrev:
Slipa med en ABS slip eller liknande, dammar minimalt då den går så sakta.
Med vinkelslip kommer nåt betongdammet att hamna både här och där.
ABS:en gör ett MYCKET bättre, slätare golv.

Protte
Jag tyckte dom såg lite "högdammande" ut. Speciellt utan dammkåpa och tänkte att det var något man körde på en ny platta utomhus och inte i en källare. Men det är klart om den är lågvarvig kanske det funkar.

Med vinkelslip med dammkåpa och diamantslipskiva räcker det att råka hålla den lite snett för att rummet ska dammfyllas.

En ABS är en sån här? endast en skiva man sätter sandpapper på?
100304_productimage.gif
 
De där är en ABS, man sätter en typ tallrik under som har diamantklossar. Denna snurrar så långsamt att man knappt virvlar upp något damm, men de går att få med dammupptagare (knappt de ville hyra ut en till mig när jag skulle slipa)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.