Har ett av dessa kylskåp och som är välkänt var elektroniken tillverkad av någon klåpare som inte fattade vad man höll på med.
Har redan fått byta kretskort osv förr genom åren, så nu är min fråga om någon vet exakt vad det är som brukar lägga av i dessa och om det går att laga det utan att byta all elektronik?
Var tyvärr arbetssökande när jag gick i väggen så min ekonomi är minst sagt ansträngd som det är ändå och lagar det hellre än att byta om det finns ett enkelt sätt att lösa deras feltänk när de designade dessa.
Lödkolven är min vän, men var börjar jag felsöka när det inte kyler?

EDIT: Modellen är QR2210W
 
Redigerat:
Kan vara en kondensator som tappat i värde men utan bild är det svårt.
Ställer du frågan på elektronikforumet.com i ”kylskåpstråden” så får du mycket bra svar.

Protte
 
A
Är det helt säkert att det är kretskortet?
Lyser det?
Går det att ställa temp?
Går fläkten?
Går kompressorn?
 
Den verkar ha hoppat igång igen. Den började med att frosta igen för någon vecka sedan, så då fick den stå avstängd i ett dygn så att det verkligen tinade upp alla delar som även sitter bakom plastkåporna osv.
Brukar ha den inställd på 5 grader, och reagerade på fredagskvällen att den var uppe i 6 grader helt plötsligt. (Displayen brukar aldrig visa stor skillnad utan ligger på den inställda temperaturen i princip hela tiden även om en vanlig digital max/min-termometer visar att det varierar några grader oavsett om jag mäter i luften i kylen eller i ett vattenglas)
När den nu visade en grad varmare dubbelkollade jag att det var stängt ordentligt, men temperaturen fortsatte att stiga. När det var uppe i 8 grader och jag började bli orolig för en maten (den är nästan alltid välfylld) startade jag snabbkylningen runt midnatt. Jag stannade vaken länge den natten som ni kan se på tiden för detta inlägget och vid 05:00 var det nere i 6 C. Kl 9 på morgonen när snabbkylningen varit igång hela natten hade det kommit ner i 4 C och snabbkylningen stängdes av. Efter det har den gått upp till 5 grader enligt displayen och legat konstant där.
Inomhustemperaturen när detta problem uppstod var ca 30-35 grader, men eftersom kylar används jorden runt tror jag nog att man bör kunna utesluta det.
Fläkten går och den kyler när den väl gör det vilket får mig att tro att både kompressor och kondensator är ok. Hör inga ovanliga oljud från kompressorn heller.
Det går att justera temperatur, den sparar inställningarna osv så den biten av elektroniken verkar fungera.
Däremot, hur ska man kunna lita på något som helt plötsligt bara lägger av? Vet inte vid vilken temp larmet ska starta i dessa men det hade inte startat vid 8 C.
Till råka på allt vet jag att jag haft ett gammalt kretskort till dessa sedan tidigare reparation men då jag inte hittar det nu åkte det nog med i det senaste lasset till tippen...
 
Och som vanligt jublade jag för tidigt igen. Visade helt plötsligt 8 grader efter att den öppnats några gånger vid middagen. Slog igång snabbkylningen igen.
Nu är rumstemperaturen bara 26 C så det kan vi nog utesluta som faktor
 
Vi plockade in manometerstället från garaget och tänkte mäta upp gasen i kylen men insåg snabbt att till skillnad från andra kylsystem finns inga sådana kopplingar på en vanlig kyl.
Kondensatorn mättes upp och verkar fungera (2,96 men missade att kolla prefixet innan F innan jag skruvade ihop det igen.
Aggregatet har frostat igen helt på bara några dagar sedan senaste avfrostning vilket får mig att misstänka att den automatiska avfrostningen inte fungerar som den ska. Bevisligen fungerar kylningen, men om det isar igen systemet är det ju ganska förståeligt att det inte funkar bra.
Frostar nu ur det igen och ska se om jag kan hitta någon sensor bakom alla plastkåpor.
Vet någon vilka ohm jag bör förvänta mig att hitta på dessa?
 
Kan det vara så att kompressorn går hela tiden och det aldrig blir kallt så kompressorn stannar och då först börjar avfrostningen. Avfrostningen funkar väl så att kompressorn inte kan starta förrän det är x antal plusgrader på förångaren.
Slutsatsen skulle vara för lite gas i kylkretsen.

Kondensatorns enhet är µF

Protte
 
A
jamen då är det enkelt
bara att byta sensorn längs ner på förångaren
den ser du när du tagit bort den nedersta plastsjoket
 
Är det möjligtvis någon av er som har koll på vad man bör ha för motstånd på dessa sensorer? Den som servade kylen senast lämnade ytterst lite kabel kvar så det är svårt att avgöra vilken av dem som är vilken i kontaktstycket av den som sitter upptill i kylen och den som sitter nertill. En visar ca 3 kohm och en ca 6kohm. Nu är det fortfarande inte helt urfrostat så jag vet inte riktigt vad det kommer stanna på i rumstemp.
 
A
De skall visa exakt samma vid samma temperatur.
Kort kabel?
Är de bytta tidigare?
 
Nu har jag precis monterat ihop allt igen och börjat kyla ner den. Lät den stå riktigt länge för att säkerställa att ingen is fanns kvar.
Kommer att köra med det vanliga läget och inte snabbkylningen nu för att minska risken för att den frostar igen.
Båda givarna visade 2,06 kohm vid 28 grader inomhus.
Jag passade på att ta ur kretskortet under natten och inspekterade det. Inga spräckta lödningar eller brända komponenter vad jag kunde se, däremot var väldigt många av lödningarna vita av någon oxidation så jag passade på att löda om allt som inte var ytmonterat.

electroluxaren skrev:
Kort kabel?
Är de bytta tidigare?
Japp, datum på de komponenter (inkl kablage till givarna) är 2007
 
A
då kan det vara köldmedelsbrist
dvs hela förångaren blir inte kall utan kompressorn går oavbrutet därför initieras ingen avfrostningsfas
 
electroluxaren skrev:
då kan det vara köldmedelsbrist
dvs hela förångaren blir inte kall utan kompressorn går oavbrutet därför initieras ingen avfrostningsfas
Går detta fylla på något sätt? Verkar vara ett slutet system utan ventiler så vi kan inte ens kolla trycket.
 
A
Man får sätta på en schraderventil.
 
Det verkar som att du har rätt även här. Saker som säljs idag är inte byggda för att hålla. Ett solklart tecken på att ekonomer fått för mycket att säga till om så att folk ska köpa nytt istället för att fixa det.
Däremot, jag kommer inte ge upp utan kommer att köpa mig en bullet valve och fylla systemet igen. Jag har kontrollerat alla delar med UV-lampa och antingen var man för snål för spårmedel när man byggde dem eller så har alla spår försvunnit av annan anledning.
Kommer att fylla upp den och se om jag kan hitta en läcka när jag vet att den är fylld med medel som fungerar med UV så får vi ta det därifrån.
Har en förhoppning om att elektroniken vill fungera nu då den faktiskt ställde sig i avfrostningsläge redan långt innan den kommit ner i rätt temp när nedre delen av kylen frostade igen. (Dock extremt usel verkan vilket tyder på brist på köldmedel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.