Jag har tvättstuga i källaren.
Jag torkar tvätten med tumlare. Men en del kläder kan man ju inte tumla...

Jag har upptäckt att en del kläder luktar unket.
Jag lyckas inte lokalisera källan till det. Det kan vara ett eller två plagg i samma tvätt som luktar, men inte resten av tvätten.

Det verkar inte heller vara något samband med om jag tumlat eller hängtorkat tvätten.

Jag har satt in en avfuktare när tvätten torka. Men det verkar inte heller hjälpa.
Nu har jag satt in en PAX fläkt som jag ställt in på hög känslighet.

Luftfuktigheten ligger på ca 57%.

Någon med liknande problem?
...kanske tom någon som har lite svar???
 
Är det samma plagg som luktar?

Jag har samma bekymmer, men torkar all tvätt hängandes inne eller ute vid säsong.. Ibland kan ett visst av frugans kläder lukta lite skumt .. Men bara just det plagget ... Vi använder inte sköljmedel heller...
 
Om ett plagg börjat lukta, hjälper det inte att tvätta om det. Lukten verkar inte försvinna.

Frugan lade något plagg i blöt och blandat i lite ättika (34%) och fick bort lukten.
Men något plagg har fått tillbaka lukten efter ett tag.

Men det verkar som om det är vissa plagg som ha benägenhet att lukta.
 
Om man tvättar i 40 grader så dör inte bakterier heller, så då kan unken doft sitta i. Om kläderna tål det, så kör 60 grader en gång. Sedan är det inte fel att köra tvättmaskinen tom på 95 grader med bara tvättmedel (eller rengöring) några gånger om året så man blir av med bakteriehärdar och guck i den.
Om du tror att det är "källarlukt" så kan du ju alltid prova att torka kläderna utomhus eller uppe i huset någon gång. Just den här sommaren har det ju inte varit några problem att få dom torra :)
 
Vissa syntetmaterial luktar. Åtgärdas med tvätt i ättika. Särskilt vanligt med träningskläder i funktionsmaterial.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Koka plagget innan tvätt , funkade för mig. Kör sedan ättika och några droppar doftolja som sköljmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.