Status
Tråden går ej att kommentera.
Tjena..

Jag har nu själv blivit drabbad av polisens slapphet och inkompetens

Jag hade inbrott/ i stugan som ligger i en mindre stad i Norrbotten.

Polisen lyckas gripa personen PÅ PLATS sovandes i stugan under en massa filtar och täcken.

Han hade samlat ihop en massa saker som han tänkt ta med sig men tyckte tydligen att en tupplur var viktigare än att ta sig därifrån.

Hur polisen lyckats gripa personen på plats har jag inte fått veta då inte ens närmaste grannan som är permanent boende har sett han.

Så polisen måste ha letat efter just den här personen eftersom stugan även ligger 2 mil från stan.
Man får ju inga detaljer av polisen eftersom såklart brottslingen är viktigast att skydda.

Såklart trodde man att jaja jag får väl ersättning för den trasiga dörren och andra saker när killen blir dömd....men icket.


Efter ett otroligt irriterande samtal med världens tröttaste och oengagerade polis så får jag veta att fallet LÄGGS NER
Med motiveringen att äh killen har endå inga pengar


Hur F-N är det ens möjligt när dom gripit personen på plats, kan det bli mer öppet mål än så?


Till att börja med så trodde jag innan detta att få personer hade lägre förtroende för svenska polisen än vad jag hade....men jag har nått en ny botten nivå.




Så nu till frågan?
Kan jag driva detta vidare på något sätt?
Polisens slapphet gör mig bara argare och argare ju mer jag tänker på det

För dom som tänker skriva släpp det och gå vidare så kan jag säga att nej det tänker jag inte göra...

Nån j#$#$& måtta får det väl endå vara.
Kan polisen inte ens fixa det här vad ska vi då ha dom till?
 
Hemmakatten
Var glad att du har en villahemförsäkring son täcker detta. Tråkigt att åtalet las ner. Men du får glädja dig åt att polisen tar grova , våldsamma kriminella.
 
Nja, "killen har inga pengar" är ingen anledning att lägga ner en utredning... Det kan möjligen vara något de häver ur sig per telefon, men du kommer att få ett brev med samma information, och där står det en anledning. Det står också hur du ska gå vidare om du är missnöjd med beslutet ..

Av det andra du skriver så skulle man kunna gissa att det finns andra åtal med högre straffvärde för gossen, och då kan såna här småsaker strykas, tror jag ...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Var glad att du har en villahemförsäkring son täcker detta. Tråkigt att åtalet las ner. Men du får glädja dig åt att polisen tar grova , våldsamma kriminella.
Det är väl ganska tveksamt, verkar som de får härja rätt fritt, fartsyndare gillar de dock, lätt arbete för statistiken
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Var glad att du har en villahemförsäkring son täcker detta. Tråkigt att åtalet las ner. Men du får glädja dig åt att polisen tar grova , våldsamma kriminella.

Jasså....

Sen när?
 
Hemmakatten
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jasså....

Sen när?
T.ex . här hos oss. Varit två separata polisinsatser med skyddsutrustning, automatvapen mm. Sprang över vår tomt (blev lite chockad faktiskt, inte lika chockad andra gången) för att fånga grannsonen som sov över hos sin far.
 
Polisens brist på engagemang i s k mängdbrott är ett uppenbart problem som bl a GW tagit upp många gånger. Det skapar frustration och undergräver förtroendet för polisen, vilket TS är ett exempel på.

Jag är ingen brottsexpert, men noterar att begreppet ”nolltolerans” myntades när man i New York började lägga fokus just på mängdbrott. Därigenom stävjade man bevars den berömda knappnålens utveckling mot silverskål, och fick bukt med stadens galopperande kriminalitet helt enkelt genom att angripa den från roten. Något säger mig att det vore idé att testa detta även här. Gärna med fler poliser i s k yttre tjänst, dvs som sliter skosulor istället för byxbakar.
 
  • Gilla
Tvapac och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Polisens brist på engagemang i s k mängdbrott är ett uppenbart problem som bl a GW tagit upp många gånger. Det skapar frustration och undergräver förtroendet för polisen, vilket TS är ett exempel på.

Jag är ingen brottsexpert, men noterar att begreppet ”nolltolerans” myntades när man i New York började lägga fokus just på mängdbrott. Därigenom stävjade man bevars den berömda knappnålens utveckling mot silverskål, och fick bukt med stadens galopperande kriminalitet helt enkelt genom att angripa den från roten. Något säger mig att det vore idé att testa detta även här. Gärna med fler poliser i s k yttre tjänst, dvs som sliter skosulor istället för byxbakar.
Ironiskt nog beror inte minskningen av brott i NY (och flera andra problemområden i USA sen slutet 80-talet) på polisen överhuvudtaget. Den beror på Roe VS Wade. Speciellt när det gäller såna här typer av mängdbrott.

Att vi kan ha nytta av fler poliser som syns är jag övertygad om också, men några amerikanska taktiker kommer knappast göra underverk ..
 
En sak är väl att det är ett mängdbrott och att polisen inte utreder alla kan jag ju förstå.


Men när dom som genom ett mirakel snubblat över gärningsmannen PÅ brottsplatsen hur fan kan dom inte lyckats med att fälla han.?

Måste ju krävas i det närmaste noll ansträgning från deras sida.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
En sak är väl att det är ett mängdbrott och att polisen inte utreder alla kan jag ju förstå.


Men när dom som genom ett mirakel snubblat över gärningsmannen PÅ brottsplatsen hur fan kan dom inte lyckats med att fälla han.?

Måste ju krävas i det närmaste noll ansträgning från deras sida.
Polisen "fäller" ingen. Även om polisen tycker att det går att ta fallet till domstol så ska ju åklagaren tycka samma. Vänta tills du vet varför det lades ner. Sen kan du avgöra om du ska få det överprövat eller inte
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Polisen "fäller" ingen. Även om polisen tycker att det går att ta fallet till domstol så ska ju åklagaren tycka samma. Vänta tills du vet varför det lades ner. Sen kan du avgöra om du ska få det överprövat eller inte

Formulerade mig lite fel där..


Men spelar väl ingen roll vad skälet är
Vad kan vara ett rimligt skäl till att lägga ner ett fall mot en inbrottstjuv man gripit på platsen?

Att han uppenbarligen är en förlorare utan pengar är knappast mitt problem
Även om det skälet knappast kommer att anges när jag får papprena
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad har amerikansk abortlagstiftning med bostadsinbrott och stölder att göra?
Dom som begår mängdbrotten blev aldrig födda! Det blev en markant ökning av aborter, främst i socialt utsatta områden efter domen, när fattiga fick tillgång till aborter. Och de kunde ta bättre hand om dem barn de fick ..
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Formulerade mig lite fel där..


Men spelar väl ingen roll vad skälet är
Vad kan vara ett rimligt skäl till att lägga ner ett fall mot en inbrottstjuv man gripit på platsen?

Att han uppenbarligen är en förlorare utan pengar är knappast mitt problem
Även om det skälet knappast kommer att anges när jag får papprena
Ja, som jag skrev ovan... Om de var på jakt efter karln, och inte gärna ville prata om ärendet, så kan det betyda att han har ett åtal på gång för något betydligt värre. Och då tror jag att åklagaren (kanske tom redan polisen?) kan välja att lägga ner mindre förseelser. För ska man vara krass så räcker det ju att karln säger att han gått vilse i skogen och bara bröt sig i din stuga för att klara livhanken.... Det är ju svårt att bevisa att han hade uppsåt att stjäla något....
 
P
Silly Bear Silly Bear skrev:
Så nu till frågan?
Kan jag driva detta vidare på något sätt?
Polisens slapphet gör mig bara argare och argare ju mer jag tänker på det

För dom som tänker skriva släpp det och gå vidare så kan jag säga att nej det tänker jag inte göra...

Nån j#$#$& måtta får det väl endå vara.
Kan polisen inte ens fixa det här vad ska vi då ha dom till?
Tre idéer.
Prata med en högre chef i polisorganisationen och redovisa dina fakta
Jaga rätt på en åklagare och redovisa dina fakta.
Kvällstidningarna
 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
Finns det något sätt att få reda på vem killen är från polisen?
Eller är stackarn skyddad?

I värsta fall om jag får fram namnet så kommer jag samla ihop räkningarna för skadorna och bussa kronofogden på han.
Visst han kan bestrida men är man så smart att man bryter sig in i en stuga och samlar stöldgods sen sover över så är väl chansen stor att han inte ens öppnar brevet från kfm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.