M mini_cooper_s skrev:
Så här ser min ölkyl ut:

[media]
Hemmabygge med med pneumatisk cylinder.
Ljudet är inte pålagt i efterhand utan det är kylen som spelar! (Nackdelen är att grannarna hör varje gång man tar en öl :))
Visserligen i trädäcket, men hade gått lika bra att sätta inomhus.
Får mig att känna mig som...
 
  • Gilla
calleman och 2 till
  • Laddar…
Tackar!
Jag grävde ner ett oljefat innan jag byggde trädäcket. Kylen är byggd i ett 400mm avloppsrör som står i fatet.
Kompressorn står i källaren (vanlig lite/billig kompressor räcker gott och väl, kylen går upp med mig på den).
 
Har klurat vidare på en eventuell lösning som inte ska vara för svår att bygga.
Se bilden nedan.

Jag tänker mig alltså att fälla in ett 200mm avloppsrör (dimension inte bestämd utan det är mest på klurighetsstadiet för tillfället) igenom golvbjälklaget och golvspånet.
Därefter bygger man, helst i ett snyggt träslag en trave skivor med rundstav mellan.
På dessa skivor ställer man burkarna.
Ytterkant på skivorna kläs med filt så att det blir en tight och glappfri passform mellan skivorna och avloppsröret.
Högst upp monterar jag en slät fartygsventil som sen kommer att ligga nedfräst i parketten.

Under hela detta paketet monterar man ett linjärt ställdon. (Ställdonet kommer bara behöva lyfta och ej ta några sidokrafter då röret och skivpaketet har tight passning)
Ställdonet kan monteras i källargolvet.

Styrningen av detta bör gå att lösa med någon form av nexa / z-wave för upp och nedkörning av lyften.

Vill jag göra det lite mindre flashigt går denna lösning att sätta under luckan oxå, antingen manuell eller motorstyrd.

Några synpunkter eller fler roliga ideér?
 
  • Konceptbild av ett inbyggt förvaringssystem med skivor och rundstavar bredvid ett avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JLov och 1 till
  • Laddar…
Helt flippad ide (y). Mer sånt.

Det förslag i tråden som jag personligen tycker verkar roligast att göra är @Mazen s i ett av de tidigaste inläggen.

Om jag skulle spinna vidare på det. Då kunde man tänka sig ett bandmatat system. Korta rör i ett band i slinga som löper på en slitsad rulle upphängd på luckan. En ratt med spakar med vilken man vrider fram just den öl man är sugen på.

Längden på bandet avpassad så att den nedersta burken/flaskan hänger nästan vid golvet när luckan är stängd.
Skiss av ett bandmatat system för dryckesförvaring på en lucka med rullmekanism och ratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balansen borde leda till att bandsträckan med flest fulla rör kommer vara närmast golvet. Därmed kommer den sort som det finns mest av vara kallast.

Min inspiration till lösningen kommer från Maxim "pom-pom".

Mvh Findus
 
  • Gilla
claes_g84 och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Helt flippad ide (y). Mer sånt.

Det förslag i tråden som jag personligen tycker verkar roligast att göra är @Mazen s i ett av de tidigaste inläggen.

Om jag skulle spinna vidare på det. Då kunde man tänka sig ett bandmatat system. Korta rör i ett band i slinga som löper på en slitsad rulle upphängd på luckan. En ratt med spakar med vilken man vrider fram just den öl man är sugen på.

Längden på bandet avpassad så att den nedersta burken/flaskan hänger nästan vid golvet när luckan är stängd.
[bild]
Balansen borde leda till att bandsträckan med flest fulla rör kommer vara närmast golvet. Därmed kommer den sort som det finns mest av vara kallast.

Min inspiration till lösningen kommer från Maxim "pom-pom".

Mvh Findus
Bra idé!
Känns inte särskilt svårt att bygga i praktiken.
Avkapade 75mm rör som någon skrev tidigare, en bit säkerhetsbälte som man popnitar fast mellan varje rör.

Däremot kan jag se lite problem med att man gör tillträdet svårare till källaren.
Det jag tänkt att ha i den är VVB, Hydropress,Öl, men även typ syltburkar och saft och sånt som man kan tänkas vilja komma åt då och då.
Snyggt med gasdäparen du lade till där!
Sån har jag faktiskt tänkt att sätta på luckan ☺️

Väldigt uppskattat med alla förslag! Ännu roligare är att ni faktiskt sätter er och ritar skisser på idéerna!
 
F
M mini_cooper_s skrev:
Så här ser min ölkyl ut:

[media]
Hemmabygge med med pneumatisk cylinder.
Ljudet är inte pålagt i efterhand utan det är kylen som spelar! (Nackdelen är att grannarna hör varje gång man tar en öl :))
Visserligen i trädäcket, men hade gått lika bra att sätta inomhus.
Satan så coolt. Får ju min enkla isbalja att framstå som tafflig. Får tänka om till nästa år. Min låda är isolerad med 50mm XPS då altanen är 1300mm hög. Jag kommer inte ner till nån sval mark. Men den håller kylan bra men det är i första hand vid event då man aktivt behöver peta ner redan kalla bärs.
Trälucka med handtag på en hög altan, antyder en isolerad isbalja för dryckeskylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad isbalja byggd av blå XPS-skivor integrerad i en träkonstruktion, synlig utan is eller drycker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F
findus42 findus42 skrev:
Helt flippad ide (y). Mer sånt.

Det förslag i tråden som jag personligen tycker verkar roligast att göra är @Mazen s i ett av de tidigaste inläggen.

Om jag skulle spinna vidare på det. Då kunde man tänka sig ett bandmatat system. Korta rör i ett band i slinga som löper på en slitsad rulle upphängd på luckan. En ratt med spakar med vilken man vrider fram just den öl man är sugen på.

Längden på bandet avpassad så att den nedersta burken/flaskan hänger nästan vid golvet när luckan är stängd.
[bild]
Balansen borde leda till att bandsträckan med flest fulla rör kommer vara närmast golvet. Därmed kommer den sort som det finns mest av vara kallast.

Min inspiration till lösningen kommer från Maxim "pom-pom".

Mvh Findus
Om man hänger bandet i bjälklaget iställer för i luckan så går det att dimensionera dämparen och man har alla möjligheter att öppna luckan med fullt band och man slipper käftsmäll med tomt band.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M mini_cooper_s skrev:
Så här ser min ölkyl ut:

[media]
Hemmabygge med med pneumatisk cylinder.
Ljudet är inte pålagt i efterhand utan det är kylen som spelar! (Nackdelen är att grannarna hör varje gång man tar en öl :))
Visserligen i trädäcket, men hade gått lika bra att sätta inomhus.
Wow, detta bygge kräver en helt egen tråd. Riktigt coolt!!!!! (y)(y)
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Den här tråden var riktigt inspirerande och har nu satt igång hjärnkontoret hos ännu en öldrickare! :)

Kommer att ha lite utrymme över i skorstensschaktet, svåråtkomligt från källaren, men lättåtkomligt uppifrån från verandan. Det här går att bygga stort (ca 50x100cm), använda som jordkällare utöver ölkyl. Hmm, får ta några varv på hur hissmekanismen kan se ut, man vill ju ha det dolt, men helst billigt...:thinking:
 
hsd
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är snart 60 år sedan teknologerna på chalmers började arbeta för en pipeline mellan Pripps och deras kårhus.
Legenden säger att de köpte 1 (en) aktie, för att såsom aktieägare få rätt att sätta in punkten om pipeline till dagordningen till varje årsmöte. :)

Enligt denna, stämmer det.
[länk]

Men lyckades inte chalmers teknologerna, tror jag chansen är försvinnande liten att få pipeline till sin sommarstuga. ;)
Pripps köptes väl av Carlsberg som stängde göteborgs bryggeriet ?
 
F
hsd hsd skrev:
Pripps köptes väl av Carlsberg som stängde göteborgs bryggeriet ?
Japp
 
hsd hsd skrev:
Pripps köptes väl av Carlsberg som stängde göteborgs bryggeriet ?
Japp! Och jag vet inte vad som hände med "Ölbruket" då... När staten tog över Pripps på sjuttiotalet så tvångsinlöstes Chalmers studentkårs aktie, och istället så bildades ett gemensamt bolag, "Ölbruket" med Lars-Gunnar Björklund som ordförande.

(Och nej, det hade aldrig fungerat med någon pipeline, även när Pripps låg i Gbg. Beräkningar visade att ölen hade blivit gammal och odrickbar även med minsta praktiska storlek på ledning. Dessutom så intog inte Chalmers någon särställning som ölköpare utan konsumerade som en-två stora uteställen, iaf på åttiotalet enligt anställda på Pripps.)

Men pipeline (alla två meter) och tappkran finns iaf fortfarande att beskåda i kopparpannan på Chalmers studentkår (Landala), iaf senast jag gick förbi.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp! Och jag vet inte vad som hände med "Ölbruket" då... När staten tog över Pripps på sjuttiotalet så tvångsinlöstes Chalmers studentkårs aktie, och istället så bildades ett gemensamt bolag, "Ölbruket" med Lars-Gunnar Björklund som ordförande.

(Och nej, det hade aldrig fungerat med någon pipeline, även när Pripps låg i Gbg. Beräkningar visade att ölen hade blivit gammal och odrickbar även med minsta praktiska storlek på ledning. Dessutom så intog inte Chalmers någon särställning som ölköpare utan konsumerade som en-två stora uteställen, iaf på åttiotalet enligt anställda på Pripps.)

Men pipeline (alla två meter) och tappkran finns iaf fortfarande att beskåda i kopparpannan på Chalmers studentkår (Landala), iaf senast jag gick förbi.
Det var ett klassiskt nolluppdrag att skicka dit ett par nollor varje år med aktien i näven och avge förslaget.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
Anna_H Anna_H skrev:
Det var ett klassiskt nolluppdrag att skicka dit ett par nollor varje år med aktien i näven och avge förslaget.
Inte då, hade Pripps bolagsstämma i Augusti?
 
H
M mini_cooper_s skrev:
Så här ser min ölkyl ut:

[media]
Hemmabygge med med pneumatisk cylinder.
Ljudet är inte pålagt i efterhand utan det är kylen som spelar! (Nackdelen är att grannarna hör varje gång man tar en öl :))
Visserligen i trädäcket, men hade gått lika bra att sätta inomhus.
Här funderat på samma lösning men har inte hittat någon hydralkolv som är tillräckligt lång. Skulle behöva en som är ca 150cm. Vart ja jag få tag på en sådan? Vart fick du tag på din?
 
  • Gilla
A-L Tillberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.