Hej
Gammalt hus, används som sommarstuga. 2 våningar, 90 kvm. Stomme av timmer, förutom ett tillbyggt trapphus på framsidan. Dåligt isolerat.

Jag har en fundering...
Nuvarande fasad består av oljeimpregnerad masonit med läkt. Framsidan av huset har masonit och läkt farit riktigt illa, men på resten av huset ser masoniten helt ok ut. Kass läkt på sina ställen, men i övrigt som sagt helt ok.
Hur fel vore det att använda masonit och läkt när jag renoverar istället för att brädfodra på "riktigt"? Vinsten skulle vara att jag slipper fodra om hela huset och får en enhetlig fasad.
 
Det är en gammal klassiker. Du kan gott fortsätta. Som du ser står det sig gott i många år. Precis som med vanlig träpanel så är det underhållet som är med och styr hur länge det håller. Eftersom oljehärdad masonit används som undertak, och då beräknas hålla 30-50 år som resten av taket så är det ett tåligt och långlivat mtrl. Om du använder rödtjära på de mest utsatta delarna av fasaden så bör den hålla i evinnerliga tider.
 
Bekanta bytte fasaden nu i år 2018, masoniten den nya fasaden ersätter är från 1955, alltså 63 år gammal !!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.