Hej,
Jag har en pump som försörjer min fastighet med vatten. Pumpen finns någonstans nere i det 110m djupa borrhålet och är 3-fas ansluten. Har fungerat tillfredsställande under de 18 år som vi har bott där. Ända tills nu efter helgen, då det helt plötsligt inte fanns vatten. P.g.a. pumpens dolda placering vet jag inte fabrikat eller typ.

Efter en stunds akut felsökning kunde jag konstatera att motorskyddet hade löst ut, vid återställning går pumpen en stund och jag hör att hydropressen fylls, men avbryts då motorskyddet löser igen efter 10-15s.
Vidare felsökning i går kväll visade att det finns spänning på alla tre faser, mätning med tångamperemätare visade att alla tre faser belastas relativt jämnt med 1,7 - 1,8 A
Motorskyddet har som minsta inställning 2,5A och var ställt på detta värde.
Pillade minimalt på ställskruven och lyckades fylla hydropressen tills tryckströmbrytaren slog ifrån pumpen. Att inte motorskyddet slog ifrån denna gång kan naturligtvis också bero på att jag vid tidigare försök lyckats att fylla delar av hydropressen. Jag vet inte om pumpen fungerar som avsett och startar och går tills tryckströmbrytaren slår ifrån ännu, då jag avbröt felsökning igår kväll när hydropressen var full.

Då vi köpte fastigheten fanns det bland skräpet en pump som enligt tidigare ägare hade gått sönder i samband med ett åskväder. Åskväder hade vi här i Stockholm också i söndags morse och felet upptäcktes efter åskvädret.

Någon som har hört talas om motorskydd som viker ned sig p.g.a. åska? Känns ju enklare att byta än byte av pump!
 
R
Är det kontaktormotorskydd ( det smäller lite i en låda på väggen ) eller är det 6 tampar in på tryckströmbrytaren
 
Titta över alla anslutningar, högst troligt glapp/dålig kontakt någonstans. Motorskyddet kan ju vara fel, men även tryckströmbrytaren kan ge upp med brända kontakter. Har du varianten med kontaktor kan även den ge upp. Drar motorn jämnt med ström på faserna är den troligen hel.
 
Skulle jag felsöka en djuppump utan data. Med nära 20år på nacken genom
Kolla all faserna 230v mot jord
Kolla fas_fas_fas 400v
Kolla pumpens isolation mot jord..helst med megger500v i värsta fall multimeter..
Ur med propparna
Kontrolera resistans över kontaktor , tryckströmbrytare ev,arbetsbrytare .när dom sluter skall vara noll ohm
Finns inget fel här kan pumpen gå trögt eller motorskyddet löser för tidigt...defekt.
Nu är det strömtången som gäller starta pumpen manuellt med isolerad mejsel genom hålla in kontaktor och mät strömmarna Så dom ligger lika .. drar den ojämnt kan fortfarande ett fel med dålig anslutning finnas i elcentral.


man kan öka motorskyddet inställning något troligen ,under förutsättning att man inte överstiger skyddet för kablarnas dimentionering .. är pumpen vissen så får man ändå byta den och då kan man leva med att den kanske dör senare.. gissar att motorskyddet är på 1.6-2A så ökar man 0,2 så borde det fungera..
Är pumpen kass så byt startutrustningen som är 20 år den har gjort sitt...
 
R rävlyan skrev:
Är det kontaktormotorskydd ( det smäller lite i en låda på väggen ) eller är det 6 tampar in på tryckströmbrytaren
Det är 6 tampar in på tryckströmbrytaren. Motorskyddet sitter före tryckströmbrytaren
 
Fotografen Fotografen skrev:
Titta över alla anslutningar, högst troligt glapp/dålig kontakt någonstans. Motorskyddet kan ju vara fel, men även tryckströmbrytaren kan ge upp med brända kontakter. Har du varianten med kontaktor kan även den ge upp. Drar motorn jämnt med ström på faserna är den troligen hel.
Hel pump gillas! :)
Jag mätte ström på utgående till pumpen direkt på tryckströmbrytaren. Så rimligtvis borde skyddet "se" en jämn belastning.
Nåja, jag har beställt ett nytt motorskydd, känns som det minst besvärliga att byta.
 
E _Elman_ skrev:
Skulle jag felsöka en djuppump utan data. Med nära 20år på nacken genom
Kolla all faserna 230v mot jord
Kolla fas_fas_fas 400v
Kolla pumpens isolation mot jord..helst med megger500v i värsta fall multimeter..
Ur med propparna
Kontrolera resistans över kontaktor , tryckströmbrytare ev,arbetsbrytare .när dom sluter skall vara noll ohm
Finns inget fel här kan pumpen gå trögt eller motorskyddet löser för tidigt...defekt.
Nu är det strömtången som gäller starta pumpen manuellt med isolerad mejsel genom hålla in kontaktor och mät strömmarna Så dom ligger lika .. drar den ojämnt kan fortfarande ett fel med dålig anslutning finnas i elcentral.


man kan öka motorskyddet inställning något troligen ,under förutsättning att man inte överstiger skyddet för kablarnas dimentionering .. är pumpen vissen så får man ändå byta den och då kan man leva med att den kanske dör senare.. gissar att motorskyddet är på 1.6-2A så ökar man 0,2 så borde det fungera..
Är pumpen kass så byt startutrustningen som är 20 år den har gjort sitt...
Tack för svar.
Jag får ta hem grejorna från jobbet och kolla igen, men jag är ganska säker på att jag har rätt spänningar och rätt strömmar ut till pumpen. (Mätt med relativt dyr Fluke strömtång på utgående anslutningar till pumpen. Motorskydd sitter före tryckströmbrytare, så skyddet borde "se" en jämn belastning)

Jag har inte kollat kontaktresistans på tryckströmbrytaren, men det kan jag göra med isolationsprovaren utan några problem. Brytaren byttes för ca 10 år sedan då den gamla beslöt sig för att inte slå av lite passande så där på trettondagsafton! Så motorskyddet är det enda som inte är bytt förutom pumpen under den tiden vi har bott här. Som jag skrev i annat inlägg beställde jag ett nytt motorskydd idag som borde ankomma till jobbet imorgon. Befintligt hade 2,5 - 4A område, så jag beställde lika.

Just nu kör vi på det vatten som finns i hydropressen och gick till sjön och badade ikväll :)
/Christer
 
R
Då har du inget kontaktormotorskydd , pumpen startar direkt av påverkan av tryckströmbrytaren
Är det en som har en glasklar kåpa , då är det en CEWE och dom kontakterna säger upp sig , en eller flera har brändsår på kontaktytorna , mäter man då blir det fel , det är vid belastning som felet kommer .
Stäng av strömmen och koppla den ena sidans ledare tvärs över till andra sidan och starta pumpen ,
går pumpen , stäng av och öppna en massa KV -kranar , starta pumpen igen och vänta .
det enda som kan hända är att trycket i tanken blir hög , men gör inget
Går pumpen bra då , bara byta tryckströmbrytaren , normalt fel på denna
 
Kommer inte ihåg hur den ser ut, men byter nog imorgon i alla fall. Allt sitter nere i en låg eländig ganska otillgänlig krypgrund. Inget ställe som man bara "slinker in i". Återrapporterar med resultat.
 
R
Kanske hjälp av någon som startar och stoppar pumpen
 
Facit under annat användarnamn:
I måndags var det dags igen, vattnet slutade rinna då diskvattnet skulle tappas upp. Kröp ned i källaren igen, tryckte på stopp på motorskyddet och sedan On. Hann inte mer än in i huset igen förrän ett smula bekant ljud kunde höras. Säkerhetsventilen öppnade och släppte ut övertryck. Senast jag hörde det var för typ 15 år sedan och då var det tryckströmbrytaren.
Igår införskaffades ny brytare som byttes ut och vid inspektion av den gamla kunde jag konstatera att röret där vattnet skall in i brytaren var helt igenkläggat av partiklar och något annat klägg. Den kunde således inte känna vare sig tillslagstryck eller frånslagstryck.
Nu hoppas jag på 15 år till! :)
 
  • Gilla
ELindeman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.