Kan säkert uppfattas som en dum fråga men jag har noll koll på sådant här själv haha.

Vad är det vi kollar på här? Träslag? Typ av golv? Behandlat med?

Tack på förhand!
 
  • Träparkettgolv i soligt rum med en kulpenna som jämförelse för storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I alla fall på min skärm är drygt halva bilden så mörk att där nästan inte syns något alls, så jag önskar ett bättre bild. Men det ser ut som att stavarna går åt olika håll vilket tyder på ett parkettgolv i någon sorts rut- eller holländsk mönster. Parkettgolv har traditionellt gjorts i ek. Hur gammalt tror du att ditt golv är?
Hur känns golvet på ytan?
Sviktar golvet lite eller känns det helt stumt som sten eller klinkers?
 
Osc9 Osc9 skrev:
Träslag? Typ av golv? Behandlat med?
Ser ut som ekparkett men en bättre bild skulle underlätta :)
 
Gissar 22-28mm ekparkett , spikad direkt i bjälklag.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ek, danskt mönster Ser det ut som
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall på min skärm är drygt halva bilden så mörk att där nästan inte syns något alls, så jag önskar ett bättre bild. Men det ser ut som att stavarna går åt olika håll vilket tyder på ett parkettgolv i någon sorts rut- eller holländsk mönster. Parkettgolv har traditionellt gjorts i ek. Hur gammalt tror du att ditt golv är?
Hur känns golvet på ytan?
Sviktar golvet lite eller känns det helt stumt som sten eller klinkers?
Nu när det är rätt mörkt i rummet ser jag bilden bättre och det ser ut som ett äldre ekparkettgolv i rutmönster. Parkettgolv brukade vara lackade på den tiden, men det är förstås möjligt att det har slipats om och sen behandlats på något annat sätt.
 
Utan tvivel lamellparkett i ek. Ser ut att vara ett äldre lackat golv.
Ofta väldigt bra kvalitet, brukar ha ett ekskikt på 5 till 6 mm, går att slipa om och lacka eller välja annan ytbehandling om man vill. Värt att behålla och vårda!
 
  • Gilla
Arnesson
  • Laddar…
Ek, tunt lackad.
Och pennan kan vara en Ballograf :)
 
  • Gilla
ElMannus och 1 till
  • Laddar…
Håller med om eken men tippar på Pilot gällande pennan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.