Hej kunniga grabbar och tjejer!

Läst mig till många schyssta bygglösningar här på forumet genom åren och nu behöver jag hjälp med något jag inte riktigt hittar svar på när jag söker.

Jag har spottar i taket med kablar dragna till 2 st konstantströmstrafon. Trafon är 12x8 cm och då de inte får plats i något hål i taket och då jag vill kunna ha tillgång till dem ifall de felar har jag bestämt mig att placera dem i var sin större kopplingsdosa från Biltema (se bild). Kopplingsdosorna kommer att skruvas fast i ett skåp som i sin tur är uppskruvat högt i en vägg angränsande mot taket på ca 2,4m höjd. Bakom skåpet finns fk draget i flexrör för syftet.

Nu är min fråga:
1. Om jag borrar hål i bakväggen på skåpet samt kopplingdosan, är det OK att ta in en bit av flexröret in i dosan, dragavlasta och koppla fk mot trafon i dosan? Från ett annat hål kommer kablaget från lamporna att komma in och kopplas till trafon. Är det OK att göra på detta sätt?
2. Eller bör jag ta in flexrör+fk in i en separat mindre dosa, koppla om till dubbelisolerad kabel som sedan extern går in i dosorna med trafon?
3. Dosorna kommer att sitta tätt jämsides varandra, och ha angränsande hål på sidorna. Kan jag i ena dosan dela upp 230V med anslutningsklämma och föra vidare fk till den bredvid liggande dosan för trafo nr 2?

Svårt att förklara allt i text men hoppas jag lyckats någorlunda.
Tack på förhand!

Bild på dosan (mått 225x135x145mm)
Stor genomskinlig kopplingsdosa med täcklock och flera genomföringstätningar, tänkt för elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det verkar lite klumpigt med de där stora apparatlådorna.

Min lösning ser ut så här:
Elinstallation med flera apparatlådor och drivdon monterade på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är samma grupp kan du rationalisera bort den ena dosan på matningssidan och dra två kablar från den till drivdonen. På samma sätt kan du rationalisera bort den ena dosan på utgångssidan så länge du håller reda på vilka ledare som hör till vad. Jag har separata dosor eftersom det är helt separata kretsar med tändning från flera olika håll (men iofs samma grupp).
 
Tack för snabbt svar tommib.

Snygg lösning du har tycker jag! Mina trafos har både in och utgångar på samma sida med 2 kanaler på varje trafo där varje kanal går till var sin slinga, vilket försvårar det hela något om jag skulle göra som du har gjort. Blir väldigt många externa kablar och flertalet små kopplingsdosor. Kom även på att jag har en tredje trafo för en mindre slinga som kommer hamna i samma skåp. Så 3 trafos med totalt 5 kanaler och slingor. Även om min lösning inte är den smidigaste, är den rent tekniskt OK att utföra?

Mina trafon
Vit multifunktionell LED-trafo från Malmbergs med tekniska specifikationer på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tekniskt ok är det givetvis men som sagt lite klumpigt och med onödigt hög klass på kapsling samtidigt kan det ge lite sämre kylning för donen inbyggda där men det är inte avgörande. En vettig lösning i såna här fall kan vara att ta en lite större bredare kabelkanal i plast och sätta trafona kloss mot och ta upp öppningar i kanalen för de olika ledningar som ska anslutas. Då är det enkelt att prydligt dra och fixa ledningarna som ska anslutas i listen och gömma lite slack där osv.

För att vara mer regelrätt på primärsidan kan det vara bra att gå in med den matningen i en dosa som ansluter mot kanalen och sen ansluta respektive drivdon med sladd tex RKK e.dyl som man kopplar hop och dragavlastar i dosan. Enkelt att sätta alla komponenter så det passar oberoende hur det är ordnat och det sitter luftigt likt på bilden tommib la in och samtidigt prydligt och vettigt även med många don samlade.
 
tommib
Det är nog bra att vara försiktig med att bygga in dina drivdon i täta lådor men å andra sidan ska de klara att ligga i ett innertak så jag vet inte hur mycket skillnad det egentligen blir.

Fundera igen på hur du ska lägga upp det. Jag kan inte säga att din lösning är bra eller dålig, allt beror på utförandet. Om du går in med FK i flexrör direkt in i kapslingen finns ingen anledning att dragavlasta.

Om alla drivers ska ha samma matning och styrning skulle jag överväga att montera dem på rad och ta upp matningen från en gemensam kopplingsdosa under dem. En kabel till varje drivdon. Ut från varje drivdon med t.ex. 2 x TP90 som går till första lampdosan där den skarvas med förgreningsdosan som antagligen finns där.

GK100s förslag med en större kabelkanal är väldigt bra. Man kan terminera alla rör från sekundärsidan där och gömma slack. På primärsidan skulle jag hålla mig till dosa och installationskabel för att undvika diskussion.
 
Tar in allt ni skriver, stort tack för att ni tar er tiden. Kul att se att man har försökt med onödigt hög klassning på kapslingen :D

Jag gjorde en snabb sketch av hur jag uppfattar GK100s förslag. Bara trevligt för mig att bli av med dom stora dosorna om detta är vad ni menar! :)

Ursäkta paint-sketchen hehe. Funkar det att göra så här så fixar jag det utan att tveka och återlämnar de stora Biltema dosorna! Är det så här ni menar?
Enkel skiss över en elinstallation med två transformatorer och kopplingsdosor, markerade kablar och etiketterade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror @GK100 menade att kanalen skulle vara så stor att du fick plats med drivdonet i kanalen, när locket är på syns dom inte.
 
Högra dosan behöver du inte. Dra listen så långt det behövs och blir bra över där utgående kablar kommer och gör hål bakåt i den. Samma om de är befintliga och inte räcker då kan du tex lägga Wago i listen som skarv för dem. Kraven på den sidan är inte elsäkerhetsmässiga sett till beröring osv bara det blir bra elektrisk kontakt.

Men som sagt på primär 230 V sidan ska man hålla sig till gängse tankar kring dubbel isolering mm. Dvs använda sladd typ RKK eller installationskabel typ EXK, EKK osv. Som tommib skrev är det vettigt att välja installationskabel för att undvika diskussioner. För egen del kan jag tänka mig båda typerna alltså även RKK men det avgörs åt båda hållen av hur anslutningens rymlighet och vilka ledare som är bra i klämmorna mm.

Gör du något likt detta eller din skiss är du bra på det och behöver inte skämmas. Får du ev synpunkter irl på ditt jobb får du hänvisa hit till BH så får vi gå en holmgång med vederbörande. :)
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Jag tror @GK100 menade att kanalen skulle vara så stor att du fick plats med drivdonet i kanalen, när locket är på syns dom inte.
Man kan tänka sig båda men min ursprungliga var mest lik TS skiss. Kanske svårt att för privatpersoner hitta så stor lämplig kanal.
 
tommib
Det var inte så jag tänkte. GK100 var två minuter snabbare med att skriva att högra dosan är onödig. :) I min värld var drivdonen ovanför kanalen men det spelar ingen egentlig roll.

Om du använder EXQ installationskabel och sätter ett par klammer på den är det rimligt dragavlastat och ingen kan argumentera att installationen är fel. Estetiken döljs ändå av kabelkanalen och sekundärsidans kablar.

Ett tips ang stora kanaler är bauhus, de har åtminstone 60x40 på hyllan.
 
Underbart, tack! Ska lämna tillbaka dosorna till Biltema imon och köpa material för ovanstående lösning. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.