Skall sätta upp en 10 meter lång hängränna med 1 stuprör på ena sidan. Min fråga är hur pass mycket fall jag måste ha på hängrännan? Räcker det med 2 - 3 cm?
 
  • Gilla
snbg00
  • Laddar…
Hej
5mm/M ;)
 
"min" plåtis har sagt åt mig att det ska vara 1 cm per meter
 
kolla om först om det är inte sned i taket med vattenpass, är det +- 0, då räcker med 3 cm, annar kanske inte räker äns med 7 eller mer.
Hus ama säger 5mm/lpm
 
  • Gilla
MickanV
  • Laddar…
anna001 skrev:
kolla om först om det är inte sned i taket med vattenpass!
Mycket bra tips, hade besparat mig en hel del bekymmer ;)
 
50 mm

 
A anna001 skrev:
kolla om först om det är inte sned i taket med vattenpass, är det +- 0, då räcker med 3 cm, annar kanske inte räker äns med 7 eller mer.
Hus ama säger 5mm/lpm
Tack Anna - jag har precis samma frågeställning för ett förråd, 12 m långt - jag kör på 5 mm/m.
- användning av vattenpass är ovärderligt i såna här lägen - om nu inte värmen torkat ut vattnet i passet...ha ha
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alltså, ni är inte kloka.
Det behövs inga 5mm/m, det innebär isf att rännan kommer ligga ganska många millimeter (10-15mm+) under takfotsplåten, vilket kommer se märkligt ut (fult i mina ögon, men den saken är ju betraktaren som avgör).

Varför i hela friden skulle man behöva ett sånt fall menar ni? Kanske om man använder 40mm breda hängrännor, eller har enorm takyta. Jag ställer mig ytterst tveksam till att det behövs mer än 2mm fall per meter för trådskaparen.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Alltså, ni är inte kloka.
Det behövs inga 5mm/m, … Varför i hela friden skulle man behöva ett sånt fall .
Det är väl vad AMA har föreskrivit åtminstone sedan 1950-talet?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Det är väl vad AMA har föreskrivit åtminstone sedan 1950-talet?
Var det ett påstående eller en fråga? För vilken takyta och dimension på takavvattningssystem skulle 5mm/m gälla enligt AMA?

Lindab som sysslat med takavvattning anger 2,5mm/m i sina anvinsingar.

Själv har vi ca 2mm/m i våra 125mm rännor på 10M fall.
 
Min praktiska erfarenhet med 5 mm/m så blir det vissa bitar med 0 mm och en del med 10 mm.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Min praktiska erfarenhet med 5 mm/m så blir det vissa bitar med 0 mm och en del med 10 mm.
Fast det säger mer om dig än varför ett fall på 5mm/m är onödigt.
 
  • Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Var det ett påstående eller en fråga? För vilken takyta och dimension på takavvattningssystem skulle 5mm/m gälla enligt AMA?

Lindab som sysslat med takavvattning anger 2,5mm/m i sina anvinsingar.

Själv har vi ca 2mm/m i våra 125mm rännor på 10M fall.
Det gäller för alla takavattningssystem konstruerade där AMA Hus 98 är gällande.
Tråden är ju över tio år gammal.
 
C Chang-Yoon skrev:
Det gäller för alla takavattningssystem konstruerade där AMA Hus 98 är gällande.
Tråden är ju över tio år gammal.
Hus AMA 98 är inte "gällande" för något takavvattningssystem, AMA står för Allmänn Material- och Anläggning.
Måhända att trådstarten var för 10 år sedan, men skulle takavvattningen förändrats så drastiskt så att rekommendationen för fall per meter ändrats med 100%?
Står det inget i boken (Hus AMA 98) varför det rekommenderas ett fall på 5mm/m?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.