Om man har ett garage/en verkstad med sina verktyg i så antar jag att många ändå har en liten verktygslåda/väska med det nödvändigaste i huset att sätta upp tavlor, skruva ikea-möbler eller fixa nåt litet. Vad har ni i dem? Och i vad?

Visa gärna en bild eller skriv vad ni tycker att man inte klarar sig utan att ha nära till hands i huset.
 
Bultsax
Yxa
Klohammare (kulhammaren ligger i en kökslåda)
Plåtsax
Klubba
Kofot
Japansåg, mellantandad
Bågfil
2 polygriper
2 Skiftnycklar
2 Rörtänger
Fogspruta
10 m måttband
PH 1-2
PZ 1-2
Skruvmejslar
Tumstock
2 nyckelsatser
Ställbar vinkel
Vävtejp
Buntband
Vinkelhake
2 Moraknivar
Batteriladdare
Avbitartång
Radiotång
Hovtång
Kombinationstång
Spikdon
Syl
Pryl
Rörtejp
Eltejp
Lod

På det så kommer 4 sortimentlådor
Inomhusskruv
Inomhusspik
Krokar och diverse
Kabelklammer


Under sommarhalvåret, eller så länge en kan gå pissnödig och barfota utomhus, får väskan och lådorna bo i boden.
 
  • Bild av en verktygsväska med hammare, tänger, sågar och andra handverktyg i en rörig arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktygsväska öppen med hamrar, tänger och andra verktyg, på en verkstadshylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Det låter mycket för att bara vara det nödvändigaste man vill ha nära till hands.
Men, skulle man leta rätt på och samla ihop alla verktyg man har utspridda i huset så skulle det säkert bli dubbelt så mycket...
 
Jag har en välutrustad verkstad i garaget men i huset finns bara en IKEA-låda med hammare, tång, bitssats+handtag och skiftnyckel. Den täcker väldigt många småbehov och när den inte duger är en lagom gräns för när arbetet är så seriöst att det är värt att gå och hämta i verkstan.
 
  • Gilla
Lungebo och 1 till
  • Laddar…
Min verktygslåda inne har en specialmagnet i sig, så så fort ett verktyg mindre än en spade använts hamnar det däri. Det är inte helt optimalt, men sånt går ju inte att styra över. Just nu ligger där exempelvis tre stämjärn.
 
  • Gilla
Lungebo och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Bultsax
Yxa
Klohammare (kulhammaren ligger i en kökslåda)
Plåtsax
Klubba
Kofot
Japansåg, mellantandad
Bågfil
2 polygriper
2 Skiftnycklar
2 Rörtänger
Fogspruta
10 m måttband
PH 1-2
PZ 1-2
Skruvmejslar
Tumstock
2 nyckelsatser
Ställbar vinkel
Vävtejp
Buntband
Vinkelhake
2 Moraknivar
Batteriladdare
Avbitartång
Radiotång
Hovtång
Kombinationstång
Spikdon
Syl
Pryl
Rörtejp
Eltejp
Lod

På det så kommer 4 sortimentlådor
Inomhusskruv
Inomhusspik
Krokar och diverse
Kabelklammer


Under sommarhalvåret, eller så länge en kan gå pissnödig och barfota utomhus, får väskan och lådorna bo i boden.
Shit pommes!
Om det där är ditt ”bara det nödvändigaste att ha i huset”-kit blir jag lite nyfiken på hur verkstaden ser ut!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P
Håller på och städar i min hus-låda. Men det ser ut så här just nu. Jag flyttade ut från en större plastlåda med tråg till någon Stanley Fat Max historia, som ger mig lite bättre överblick.
En öppen verktygsväska fylld med verktyg som hammare, skruvmejslar och tejp på ett grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diverse verktyg utspridda på marken, inklusive skruvmejslar, tänger, hammare och måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanstående ska kompletteras med en sortimentask med skruv, krokar, lite eltillbehör (extra stickpropp, någon strömbrytare, kopplingsklämmor) En rulle eltejp, silvertejp, en rulle ståltråd. Pennor, suddgummi och ett litet rutat block. En liten flaska olja ska stå i en av ytterfickorna,

Skruvdragare hämtar jag från garaget när jag behöver,

Just ja! Ska lägga i en kapsylöppnare och en korkskruv också, eftersom det är första stället folk letar efter sånt har jag upptäckt :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Visst behöver man ha lite verktyg inomhus, inte bara i snickarverkstan. I mina två snickarlådor (i en byrå i köket) förvarar jag hammare, skruvmejslar, vinkelhake, skiftnyckel, måttstockar, och diverse skruv, spik, krokar och tejp. Skruvdragare med allehanda tillbehör förvarar jag i vinlådor i en hylla under mikrovågsugnen. Jag har en tredje låda med eltillbehör i en byrå i sovrummet, den lådan används mest av min sambo eftersom han har bättre behörighet än jag på sånt.

Öppna blå byrålådor fulla med verktyg och små delar som skruvar och spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två träsnickarlådor med rep handtag använda för förvaring av verktyg inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Har inte ett smack inne mer än ett multiverktyg. Detta räcker faktiskt för väldigt mycket småfix. Kör med systemet att jag har två tomma verktygstråg i verkstaden under arbetsbänken där man plockar i vad man behöver för ett specifikt jobb. Sedan när man är klar så plockar man tillbaka allt snyggt och prydligt. Funkar för mig.
 
  • Gilla
Lungebo och 3 till
  • Laddar…
Inomhus har jag min nyckelknippa. Har man tur kan man ibland åtminstone sabba en skruvskalle med SFF-brickan (men oftast vrider man istället sönder hörnet på brickan). Men där tar det slut.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P p.lundgren skrev:
Håller på och städar i min hus-låda. Men det ser ut så här just nu. Jag flyttade ut från en större plastlåda med tråg till någon Stanley Fat Max historia, som ger mig lite bättre överblick.
[bild]

[bild]

Ovanstående ska kompletteras med en sortimentask med skruv, krokar, lite eltillbehör (extra stickpropp, någon strömbrytare, kopplingsklämmor) En rulle eltejp, silvertejp, en rulle ståltråd. Pennor, suddgummi och ett litet rutat block. En liten flaska olja ska stå i en av ytterfickorna,

Skruvdragare hämtar jag från garaget när jag behöver,

Just ja! Ska lägga i en kapsylöppnare och en korkskruv också, eftersom det är första stället folk letar efter sånt har jag upptäckt :)
Ja men nåt sånt här ser jag framför mig också. Och som fler påpekar så behövs nog en sortimentslåda med grejer (fast gissningsvis kommer precis just det man söker ligga i garaget ändå). Har köpt en liknande väska på Jula men större för jag tänkte att det var lurigt med hammare i en sån där men det ser ju ut att gå bra. Kanske ska lämna åter och byta.

Vad är det som ligger under hammaren?
 
Fulkemisten
L Lungebo skrev:
Vad är det som ligger under hammaren?
Det är ju ett litet bräckjärn/kofot. (p.lundgren får rätta mig om jag har fel) Det är ett av mina bästa verktyg, otroligt bra till det mesta och fantastisk att ha i tumstocksfickan på arbetsbyxorna.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är ju ett litet bräckjärn/kofot. (p.lundgren får rätta mig om jag har fel) Det är ett av mina bästa verktyg, otroligt bra till det mesta och fantastisk att ha i tumstocksfickan på arbetsbyxorna.
Ja det är det ja! Sån har jag också som kommer få bo i huset. (Fast Hultaforsröd)
 
L Lungebo skrev:
Shit pommes!
Om det där är ditt ”bara det nödvändigaste att ha i huset”-kit blir jag lite nyfiken på hur verkstaden ser ut!

Interiör av en rörig verkstad med trähyllor och utspridd byggmaterial, sett från dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Exakt som @Fulkemisten skriver, ett litet bräckjärn. Det där och några likdana köpte och jag på biltema för många år sedan. Jag använder det för att öppna färgburkar, dra ur småspik, som spikhållare där det är svårt att komma åt, som spikdrivare om man lägger det på kant, mm mm

Och jag tröttnade på att göra som @Daniel_N och använda stöldskyddsbrickan som skruvmejsel. Visserligen är den jag har förmodligen av bättre kvalitet än SFF, men ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.