Hej!

Vi har ett äldre äppleträd där en stor gren plötsligt gått av (tror det kallas för att grenen fläkt sig)
Kan väldigt lite om träd och skulle behöva lite råd vad vi kan göra.
Vi hittar ingen direkt orsak till varför grenen gick av just nu. Visst är det en hel del äpplen i trädet men inte mer än tidigare år. Kan torkan påverka?
Jag bifogar några bilder och som synes ser stammen lite ihålig ut.
Jag har redan sågat bort en hel del av de grenar som satt längre ut på den stora grenen men sparat en bit närmast brottet.
Hur hanterar jag detta på bästa sätt?
Ska jag bara ta bort hela grenen som gått av och vad gör man i.s.f. med ”såret” eller ska jag försöka få tillbaka den biten av grenen som jag sparat.
Eller är det t.o.m. så illa att hela trädet hållet på att ge sig? Har småbarn och vill ju inte att någon riskerar att få en gren över sig.

Tacksam för tips och råd.

MVH // Thomas


. Äldre äppleträd med avbruten stor gren som visar ihåligt brottområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre äppleträd med en stor avbruten gren som visar tecken på skada och inre förruttnelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre äppleträd med en stor avbruten gren och synlig ihålighet i stammen, omgiven av intakt grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där trädet är på tok för vildvuxet för sitt eget bästa. Jag skulle nog offra hela den vänstra stammen på sista bilden, samt klippa ner rejält på den högra.

Nu är en utmärkt tid att beskära träd då saven är på väg ner. Se till att kapa lite i stammen nerifrån innan du börjar såga uppifrån så att det inte fläker sig en gång till bara. Det är knepigt att såga nerifrån då grenens vikt nyper sågen, men med lite uppstöttning först ska det nog gå.

Överlåter åt någon mer trädkunnig att bedöma risken att man skadar trädet allvarligt på detta vis, men jag tror inte det.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Hej, trädet är rejält skadat på grund av rötangrepp men kan klara sig många år till om ni tar han om det på rätt sätt.

1. Den uppstöttning som ni gjort funkar för tillfället tills äpplena mognat ut, men hela grenen ner från stammen är antagligen förlorad och måste tas bort.
2. Om äpplena mognar innan september, eller om ni inte bryr er om förlusten av äpplena på den skadade grenen, tas hela den skadade grenen bort innan oktober. Annars väntar ni tills i vår innan savstigning. Grenen tas bort nära stammen men ändå med kvarlämnad grenkrage med en skarp bågsåg (ingen fogsvans!)
3. Trädet har nu en obalans i kronan som kommer ta tid att växa igen, hjälp trädet genom att redan nu med sekatör ta bort årets vattenskott på kronans utsida på den friska grenen. Rör inte insidan av kronan nu eller i vår.
4. Var mycket försiktig med beskärning de kommande åren och fokusera på att minska in kronans utsida och gallra tillväxten på insidan samt ta bort gamla grenar. Målet är att inom tre år byggt upp en symmetrisk krona och ersatt äldre grenar med nya.
5. Fortsätt därefter att varsamt beskära trädet för att hålla nere storleken. Som en tumregel skall vedmassan som avlägsnas med såg vara mycket större än den som avlägsnas med sekatör.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Varför är en fogsvans olämplig? Mer än att den inte är optimal för jobbet?
 
Det kommer antagligen vara svårt att komma åt med en fogsvans- men ok funkar i nödfall. Men en bågsåg kostar inte mycket och är oerhört mycket bättre i trädgården :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Intressant case! Råkat ut för en liknande sak nyligen, fast i mitt fall gick stammen rätt av och hela trädet låg på sidan. Det var för visso sjukt och gammalt och bar enorma mängder frukt, så händelsen är egentligen inte överraskande. Men det har slagit även mig att det extremt torra vädret kunnat ha med saken att göra? Riktigt långsökt, men det var intressant att se ett liknande fall.:)

En grensåg har mycket mindre friktion än en fogsvans, så det är lättare att ta sig igenom tjocka material. Väl värd investeringen om man vill odla äpplen!(y)
 
Tack för alla kommentarer och råd. Fint att höra att det ev. går att rädda trädet trots allt.
Får nog bli att ta hit en Aborist då varken min trädkunskap eller tid räcker för att fixa detta själv.

Med vänlig hälsning, Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.