Hej
Har nyligen låtit demontera en oljepanna och oljebrännare i källaren som också fungerar som tvättstuga. Den nya pannan till luft- vattenpumpen står där nere nu. Från den gamla tanken finns där två hål där oljetillförsel samt ventilation från tanken satt. Jag planerade först att mura igen dessa men tänker nu att det eventuellt hade varit bra med lite extra ventilation. Rummet är som ett L kan man säga och i toppen av L:et finns tilluftsventil och mitt emot denna finns skorstenen som tidigare användes av pannan och som jag tänkte ha öppen med galler eller liknande. I botten av L:et finns de gamla hålen där rören satt. Är det någon vinning att sätta i ventilationsgaller etc i hålen istället för att mura igen? Vi kommer även att ha en avfuktare stående där nere.

Tack på förhand
 
Fulkemisten
Det finns egentligen ingen mening i att ha tilluft i en tvättstuga. Där ska man ha frånluft. Har du det via skorstensstocken kan man då man slutar elda hjälpa självdraget med en fläkt. Tilluften tar man då från andra delar av källaren via t ex en springa under eller över dörren/dörrarna.
Ska du ha en avfuktare i utrymmet för att torka tvätt så är det egentligen bäst med så litet luftutbyte som går så att den får jobba ifred med så lite tillförd fukt utifrån som möjligt.
 
  • Gilla
Ollza
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det finns egentligen ingen mening i att ha tilluft i en tvättstuga. Där ska man ha frånluft. Har du det via skorstensstocken kan man då man slutar elda hjälpa självdraget med en fläkt. Tilluften tar man då från andra delar av källaren via t ex en springa under eller över dörren/dörrarna.
Ska du ha en avfuktare i utrymmet för att torka tvätt så är det egentligen bäst med så litet luftutbyte som går så att den får jobba ifred med så lite tillförd fukt utifrån som möjligt.
Bör jag överväga att mura igen murstocken istället för att utnyttja den som ventilation?
 
Fulkemisten
Det tycker jag inte. Sätt en fläkt med ständigt lågt grundflöde som går att stänga av när du vill köra avfuktaren. Tvättstuga, badrum och kök ska generellt sett ha frånluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.